• Anonym

Cystor på äggstockarna,HJÄLP!!!

Hej, är snart 30 år gammal!!
    Fredagen den 9 augusti började jag få ont i magen, måndagen den 12 augusti fick jag så jävla ont så jag åkte in till sjukhuset, efter sin tid så kom ja till gyn dom undersökte mig med UL, visade sig att en cysta spruckit som satt på höger sida, har en cysta kvar som är 4x3 cm, fick domen att hem o vila magvärken försvinner när vätskan från buken är borta.
    Väntade några dagar sen på fredagen den 16 augusti åkte jag in igen då jag fått konstiga blödningar o fortfarande ont i magen, visade sig vara mens, cystan var kvar men hittade en på vänster äggstock som var 2x3 cm o den fanns inte för 5 dagar sedan.
    Fick domen 2 antibiotika kurer (infektion) värktabletter, efter 48 tim ska det blivit bra.
    Åkte igen in tisdagen den 20 augusti fortfarande ont i magen och nedre delen av ryggen.
    Domen blev sjukskriven veckan ut, vila.
    Snälla har nån vart med om detta tidigare..?
    Hur snabbt växer dom..?
    Har fortfarande ont o det har nu hållet på i snart 2 veckor.
    Vet inte vad ja ska göra snart, mår psykiskt dåligt av att ha ont o dålig i magen av alla tabletter.
    Snälla dela med er av era historier, kan inte va ensam om detta.
    Va ska jag ta mig till..?
    Har liksom gett upp svenska sjukvården då det känns som man inte får rätt hjälp.

Tacksam för svar

Kramar från en tjej med pain

• Svar på tråden Cystor på äggstockarna,HJÄLP!!!
  • tooschoolforcool

Jag hade en cysta/utväxt på ena äggstocken. Orsaken till att jag sökte läkarvård var för att jag fick mellanblödningar. UL visade på myomer i livmodern, men även denna växt på ena äggstocken. Dom kunde inte säga precis vad det var, men sa att den borde försvinna inom sex veckor, då jag fick göra ett nytt UL för att försäkra mig om det. Men den var kvar och hade växt. Det fanns en chans att det var elakartat, så jag fick göra ett blodprov som kollade tumörmarkeringar för äggstockscancer. Tyvärr var det förhöjt så nu var jag tvungen att göra en biopsi.

Min gyn sa att jag lika gärna samtidigt kunde ta bort hela livmodern, inklusive tappen så jag slapp myomerna och jag var även lite över 40 och klar med barnafödande. Det visade sig vara en ofarlig cysta ( tack och lov) Jag hade inga symptom av den innan, ingen smärta, endast upprepande mellanblödningar, men det var ju pga myomerna. Han sa att jag även hade några cystor på den andra äggstocken som dom såg under operationen, men även dom var ofarliga och det var inte PCOS och jag fick behålla den äggstocken.

Om detta håller i sig för dig, du blir inte av med cystan och det kommer fler och du måste uthärda rejäl smärta dag ut och dag in, skulle jag rekommendera en operation för dig med. Du behöver ju inte vara lika drastisk som mig och ta bort nästan hela paketet, utan endast en äggstock, eller tom bara halva, men, du kan ju inte leva med smärta.

• Anonym

Tack så jätte mycket att du delade med dig av din historia o jag tycker verkligen synd om dig.

Ja har bokat en tid till gyn för att kolla upp denna cystan som är 4x3 cm men det den 30 sept känns som att ja kan inte gå så länge med smärta, men så orkar ja inte med sjukvården eftersom ja tycker ja inte får ett ordentligt svar, är konstigt tycker ja att man ska behöva gå med denna smärta!

Hur stora var dina cystor när dom togs bort..?

Svar på tråden Cystor på äggstockarna,HJÄLP!!!