• stickkontakt

Byxor till ett smalt barn

Jag måste köpa nya byxor till min dotter. Problemet är att de flesta som är lagom långa är på tok för stora i midjan. På längden är 86/92 lagom, och det har hon i tröjor också. Alla byxor som passar i midjan är storlek 80 eller möjligen 74.

Jag tänkte köpa både några par jeansliknande byxor (dock helst med resår i midjan), några varmare mjukisbyxor samt några leggings. Vilka märken ska jag satsa på? Helst vill jag ha ganska billiga för hon ska ha dem på förskolan så de kommer utsättas för en del.

Hur är HMs leggings i storlekarna? Vi har några "pojk"-byxor från HM, de är storlek 86 och det skulle nästan få plats två av min dotter i dem. Är "flick"-kläderna mindre i storlekarna? Hur töjbara är deras leggings? 

• Svar på tråden Byxor till ett smalt barn
  • Lena

Flickbyxor är smalare, ju flickigare desto smalare.

• Nattsvart

Jag undrar precis samma :) HMs leggings är inte att satsa på, min tjej har stl 80 i dom och då blir dom 3/4 långa, funkar ju när det är varmt men inte nu till vintern. Har några i stl 86 som bara ligger, dom åker ju bara ner! Jag ska kolla på polarn och på cubus! Lindex byxor i stl 86 ligger nervikta..

• Echo

Lindex leggings är jättesmala. Name it har också smala kläder (inte alla modeller dock), även en del jeansmodeller som är smala. POP har mjukisbyxor med ställbar resår i midjan.

Vi har också en tunnis... 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Laifos

Slim-modeller finns på hm, kappahl och lindex, flickmodeller är oftast smalare, att byxorna är justerbara är bra, cubus färgade jeansleggings är ganska smala. Jämför olika modeller i butiken så får du bra koll på "smalheten" :)

• stickkontakt

Tyvärr har jag inte möjlighet att ta mig till en klädaffär de närmsta dagarna, skulle helst beställa på nätet. Blir det för stort är det ju inte hela världen, någon gång kommer de ju passa.

Frågan är om jag ska våga satsa på 86or. Det börjar bli på gränsen på längden. Leggings gör inte så mycket om de är lite korta, men jeans vill man ju gärna ha full längd på.

Finns någon vänlig skäl som äger leggings i strl 86 som skulle kunna mäta benlängd och midjemått på dem?

• Apotheosis

Nu kommer du få svar från massa föräldrar med tjocka barn som lovar att allt som inte passar deras barn är SÅ smala i modellen.

Undvik Kappahls. De är jättestora i modellen. H&M och Lindex är normalstora till stora. Du lär få köpa märkeskläder om kläderna skall passa.

• tessi3h

Jag köper slimfit jeans på Polarn o pyret till min smala son. De billigare kedjorna passar oftast inte. Name it har vissa smala byxor.

Svar på tråden Byxor till ett smalt barn