• Idorf

    Att rida gravid...

    hej, idag var jag o min son i stallet, min kille har en arbetskollega som har 2 hästar, en ponny o en stor. meningen var att sonen skulle få rida , han ville de tills vi kom till stallet o han blev lite blyg,  så de slutade med att jag fick äran att ta plats =)

    har ju ridit i många många år förut men de har legat på hyllan sen jag fick barn men fan va kul de var att rida igen, blev helt kär igen men nu är jag gravid igen, vecka 9 och vi kom överrens om att jag fick komma ut o rida flera ggr om jag ville de o de kommer jag göra, tänkte mest hur de är o rida o va gravid, va ska man tänka på? hur länge har ni kunnat rida gravida osv osv... bara lite nyfiken...jag är så liten , väger 48 kg o är 163 lång o ponnyn är en B ponny så de e ju precis så de orkar mig, de gick bra idag då jag red den, de handlar om ridning i skog mest men ja kommer få rida stora hässten med vissa ggr.

     

  • Svar på tråden Att rida gravid...
  • tjockobbe

    Jag har häst själv. Jag anser att så länge du klarar av det utan att kroppen säger ifrån så är det ingen fara. Min bm säger samma sak-lyssna på kroppen. Ridning är inget farligt. Men man ska ju såklart se upp för sparkar o annat sånt.

    Jag är i vecka 35 nu (34+2) o har inte ridit sen vecka 24 pga att jag fick ont i magen. Annars är jag i stallet som vanligt, pysslar o hanterar hästarna som tidigare.


    BF 30 september
  • isolande

    Säger som ovan: kroppen säger ifrån, detkänns instabilt och gör ont. För mig höll det till v 25, men min kompis red till v 38 !

  • nkw

    Jag har just nu bara en egen häst men jag rider som vanligt, är i vecka 12. Hoppas kunna rida så länge det går, så länge det fungerar att komma upp och ner. 
     

  • Kallebus

    Jag red hela vägen fram till förlossningen med båda barnen.
    Hopptävlade i v 20-22 men då hade jag ju också ridit utan uppehåll i mååånga år.

    Risken för dig är att du inte ridit på länge!
    Man tappar lätt balans och känsla när man varit avsutten ett tag.
    Ta det försiktigt och känn dig för så går det säkert bra! 

  • Anna85

    Håller med förgående.

    Jag har egen häst och red fram till vecka 31 (då fick jag rid förbud av läkaren pga kraftiga sammandragningar).
    Men så länge allt känns bra så tycker jag absolut att man kan fortsätta rida. Så lyssna på din kropp.
    Två veckor efter att min dotter var född så började jag rida igen :) 

  • iafia20

    Jag red till vecka 28, sen kände jag mig för tung och otymplig och fick foglossningar. Red endast erfarna äldre hästar efter vecka 14 då jag började få lite mage. Så länge det inte gör ont under tiden du är i sadeln och efteråt är det bara bra att hålla igång. Jag har ridit nästan varje dag sen barn så inte haft något upphåll som du. Dock tycker jag att du välja en häst i mer lämplig storlek än en b-ponny även om du är lätt. Det är svårare att hitta bra balans på en för liten häst utan att vara gravid och när magen långsamt blir större tappar du musklerna i magen så din hållning blir sämre och man hänger inte med lika bra om de hoppar till. en d-ponny eller en snäll storhäst är att rekomendera.
    Lycka till!

  • Knasjojjobus

    Red båda mina graviditeter ... gick hur bra som helst! kroppen sa ifrån ca en månad innan förlossningsdags genom att jag inte orkade helt enkelt..

  • vargaa

    Jag fick rådet att lyssna på min kropp. Ridning är nyttigt och vet man vad man gör och inte utsätter sig för onödiga risker finns det inget som hindrar att man rider hela graviditeten - om kroppen klarar av det. Givetvis bör man inte ramla av men även då är barnet mycket väl skyddat och risken att det ska skadas är ganska liten trots allt.

    Red hela första graviditeten. I v 25 under andra graviditeten åkte jag av riktigt illa och åkte in till gynakuten. De sa som jag just skrev att risken att barnet ska skadas vid en avramling är ganska liten för barnet är skyddat av mycket muskulatur - barnet mådde bra för övrigt. Jag däremot fick riktigt ont i höften och kunde inte gå på ett par dar. och jag red inte mer under graviditeten, tyckte att det fick vara nog med en avramling. Skulle jag bli gravid igen skulle jag rida sålänge jag kände att det gick bra, troligen hela graviditeten om min man inte misstyckte.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Att rida gravid...