• Anonym (Smygis)

Ni som gift er "i smyg", har ni haft fest/mottagning efteråt?

Hej. Jag och min pojkvän är i dag sambos och har tre barn tillsammans. Varit tillsammans och bott i hop i snart 7 år, förlovade i 6 år.
    Vi har länge pratat om att gifta oss men det har inte blivit av iom barnen och så... Men nu är det såhär att jag fyller jämnt och vi tänkte dra utomlands bara vi två och passa på att gifta oss :) Ingen utav oss vill gifta sig i kyrkan iaf med stor fest och dyl.
    Men frågan återstår ju att ska man kanske ha nån mottagning/fest när man kommer hem? Våra föräldrar och syskon lär bli väldigt besvikna som det är, känns att man vill ordna nåååånting. Men vad, hur? Hur har ni andra gjort som gift er "i smyg" antingen borgligt här i Sverige eller åkt utomlands??
    Sen en grej till, jag vill ju att barnen ska va med på vigseln... Vi tänkte kanske gifta oss på Arlanda först sen dit vi ska (USA), då måste ju nån ta med barnen därifrån sen och då måste vi ju berätta för nån... Och vem ska det va? Berättar vi för hans föräldrar måste vi ju berätta för mina...
    Vill ju inte berätta... Fan! :/
    Hjälp....... Sorry va långt det blev :(

• Svar på tråden Ni som gift er "i smyg", har ni haft fest/mottagning efteråt?
  • Anonym (Felicia)

Vi gifte oss i kyrkan med två vittnen, drog sedan utomlands. Skickade hem vykort undertecknade "Herr och fru Svensson". Vi kom hem före vykorten Vi hade ingen fest, för det ville vi inte ha.

• Anonym (smygis 2)

Vi berättade för våra föräldrar att vi skulle gifta oss i stadshuset.

Mannens syskon fick inget veta förutom att de skulle ha familjedag å skulle på typ teater lr något.

Deras miner va roliga att se när de insåg att vi skulle vigas där å då :)

Efteråt gick vi (föräldrar+syskon) tikl en restaurang och åt middag. Ingen fest lr så.

• sihn

Vi ska gifta oss i smyg och ha våra fem barn med samt två kompisar. Jag vill inte ha något stort och är inte ute efter presenter och dyl.
    Vi har tänkt att bjuda in till trädgårdsfest efteråt (en vecka eller två) och där utannonsera att vi har gift oss
    Jag har hört om ett par som efter de gift sig skickade iväg sms till nära och kära där det typ stod "Vi har gift oss, vill ni komma över om och skåla med oss?"

• Anonym (vegas)

Jag och min man åkte till vegas och gifte oss. ringde våra föräldrar efter bröllopet och alla blev väldigt glada för oss :) När vi kom hem hade vi en stor middag hemma för våra gemensamma vänner däe vi bjöd på middag och hade trevlig långt in på småtimmarna. Vi hade planerat att ha en "riktig" fest sen nu i höst men jag tror inte det kommer bli av.. Men vi är glad och nöjda iaf vi är ju gifta och vi gifte oss inte för att få presenter ;)

Jag tycker ni gör precis som ni själva vill! vill ni berätta gör ni det vill ni inte gör det då inte!! Vill ni ha barnen med på arlanda kanske ni kan fråga någon förälder till nått av barnen om dom kan följa med och köra barnen till de som ska vara barnvakter efter vigseln. På så vis får ingen reda på vad som hänt innan iaf inte nån i er direkta närhet. annars kanske ni har några gemensamma vänner ni vill dela stunden med?  

• Sweet life

Vi gifte oss med bara närmsta familjen närvarande. Helgen efter hade vi dock en stoooor fest i vår trädgård för alla vänner, syskon, kollegor osv.

• Mumin80

Vi gifte oss borgerligt med våra föräldrar å makens syster närvarande.  Det var på sommarn, så vi luskade lite diskret i hur deras planer såg ut, bokade vigseln en dag när alla verkade vara lediga och informerade dem ett par dagar innan. Efter vigseln gick vi och åt middag allihop (vi hade bokat bord på en lite finare restaurang). Övriga fick veta via facebookuppdatering efteråt. 

Kompisarna gjorde i princip samma, fast dom har lite större familj och så dom absolut närmaste vännerna, dom ringde å bjöd in oss två dagar innan. Dom gjorde det lite flådigare med frisyr och bröllopsfotograf i alla fall, vigsel i stadshuset, sen middag på restaurang. 

I båda fallen har vi senare haft lite större namngivningsceremonier för våra barn, fast det kanske inte är aktuellt för er

Ett ytterligare kompispar hade visserligen ett "riktigt" bröllop först, men ganska litet med familjen på sin födelseort, sen ordnade dom fest för alla oss vänner här där dom bor. 

• Majsan70

Vi gifte oss i total hemlighet. Inte ens barnen visste förens precis innan det var dags. Ungefär 6 veckor senare hade vi en fest för de 25 närmaste. Min bror (kock) fixade maten och vi var ute i deras trädgård o det var helt fantastiskt!
    Några dagar efter vigseln åkte vi på en liten Bröllopsresa. En mordkryssning till Kiel vilket var jätteroligt o precis lagom.

• Like holiday

Vi gifte oss i smyg, borgerligt på havet utanför Vinga fyr och satte in en annons dagen efter. Hade sedan ett grillparty i trädgården några veckor senare.

• minignagarn

Tack snälla för alla svar...
    Just nu lutar det åt att vi inte berättar alls (förutom för de ev vittnen som då får ta med barnen hem), barnen kan vi inte berätta för de skulle aldrig kunna hålla sig haha...
    När vi förlovade oss (också utomlands) skickade vi mms till alla och det dröjde inte länge innan alla ringde/sms och grattade... Vill göra samma nu tror jag. Skicka en bild på min ring och mvh Herr och fru typ... Sen drar vi ju.. Sen inbjuda till middag för de närmsta (vart förresten? Restaurang? Lokal?) men ingen stor fest och massa presenter utan bara för att få skåla med våra närmsta.
    Åh längtar så nu, är så glad :)
    Tack igen alla!!!!! Kram

• minignagarn

Hur raderar man inlägg? Vill inte att
    Min alias syns, fanns inget alternativ till anonym :(

• Anonym (vegas)

du får anmäla ditt eget inlägg så tar moderatorn bort det

• Anonym (Smygis)

Aha, tack! Klant!! Suck :)

• Stokke

Vi ska bjuda hem våra familjer på middag, utan att de vet om varandras inbjudan.
    Vi sätter en skylt på ytterdörren.
    Vad roligt att ni ville komma, ändrade planer, vi ses i kyrkan kl: 17:00 :)

Sen blir det middag hemma :)

• Anonym (Smygis)
    Stokke skrev 2013-08-22 22:19:36 följande:
    Vi ska bjuda hem våra familjer på middag, utan att de vet om varandras inbjudan. Vi sätter en skylt på ytterdörren. Vad roligt att ni ville komma, ändrade planer, vi ses i kyrkan kl: 17:00 :) Sen blir det middag hemma :)

Det va ju en kanonkul idé'!! När gifter ni er? :)
  • Tuvis0806

Vi gifte oss i sv kyrkan i New York utan att ngn visste om det. Vi hade vår då 13 månaders dotter med oss! Vi hade tänkt ha en stor fest när vi kom hem och skickade ett mms till våra vänner "just married" (ringde våra föräldrar). Det visade sig att jag var gravid med tvillingar och mådde rätt illa i början så festen rann ut i sanden men inget vi tänkt särskilt mkt på...vi hade så mkt annat på g den hösten ändå! Lycka till med allt!

Svar på tråden Ni som gift er "i smyg", har ni haft fest/mottagning efteråt?