• Mama Mia

Uppehåll i akassa vid vikariat

Om man har akassa och får ett vikariat på 100%, slipper man söka jobb under tiden vikariatet varar? Eller måste man ändå söka jobb eftersom det inte är tillsvidare, för att det inte ska påverka ersättningen efteråt? Om man har akassa och får ett deltidsvikariat och känner sig nöjd med det, kan man göra ett uppehåll i jobbsökandet och akassan utan att det påverkar ersättningen efter att vikariatet tar slut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-22 22:38
    Oj, ledsen för kompakt text. Så såg det inte ut på paddan när jag skrev...

• Svar på tråden Uppehåll i akassa vid vikariat
  • Philippa

A-kassor har olika regler... men det bästa borde ju vara att fortsätta söka jobb så man aldrig mer behöver a-kassa....

• Mama Mia

Jo, men man kanske har förhoppningen att få bli kvar på arbetsplatsen och då är det ju inte så kul att riskera det för att man blir tvungen att ta ett annat jobb för tidigt.

• sina

Jag har inte aktivt sökt jobb under mina vikariat, men givetvis hållit ögonen öppna och sökt de jobb jag har hittat som jag har velat ha.

• Mama Mia

Ja, det är ju en annan sak! Att hålla ögonen öppna är väl självklart, men vad har man för krav på sig? Har dina vikariat varit heltid enbart? Eller även deltid? Funderar ju på vad som gäller om man avsäger sig akassan för en dag i veckan som det handlar om här...

• Lian63

Jag stämplar i bland. Har haft turen att fått olika vikariat, allt från 2 månader till 1 år. Jag har alltid gjort en avanmälan till AF o A-kassan, då jag minst har jobbat 75%, allt för att slippa söka jobb. Det du behöver göra, är att kontakta AF så meddelar dom A-kassan. Men, vid första arbetslösa dagen måste du besöka AF igen o göra en påanmälan, o kontakta lönekontoret o be o få arbetsgivarintyg som A-kassan vill ha. Då kommer stämplingen igång igen, även om det är ca 25 dagars handläggning.

Svar på tråden Uppehåll i akassa vid vikariat