• Bling1975

Har ditt barn haft alla storlekar på overall?

Hur är det med barnen och växandet egentligen? Hoppar de över hela storlekar ibland i vinterkläderna?

Hur tänker ni när ni köper vinterkläder? Väldigt stort i början och lagom på slutet eller två storlekar under säsongen med hopp om att den större passar även nästa år?

Här var strl 80 precis lagom så de i affären tyckte att jag skulle ta strl 90 så den räckte hela vintern. Men jag tycker hon ser ut att drunkna i den. Supersvårt.

Tilläggsfråga. Hur är Molo och Didrikson i storlekarna om man jämför dem med varandra? Sugen på en Molo också och tänkte att 86 kanske blir perfekt.

• Svar på tråden Har ditt barn haft alla storlekar på overall?
  • Nukkumatti

Min son hade 86 på första vinteroverallen (född i juni) och den var stor i början, men lagom senare. Och bättre med stort för det var en kall vinter så han fick ha mkt kläder under och den användes till mars/april! Säsongen efter hade han 98/104, så samma hade aldrig gått. Dottern växte mycket långsammare och hade 86 första vintern men 92 andra vintern, den började dock bli lite kort på slutet.

• daimstrut

Mina har också haft 86 på första overallen, runt 1,5 år gamla på vintern. Den har räckt hela vintern, lite stor i början och precis på gränsen på slutet av vintern. Tycker inte man ska köpa kläder de ser ut att drunkna i. Om du behöver köpa nästa storlek så är det ofta rea efter jul och barnet kan troligtvis ha den större storleken en bit i början på nästa vinter också. Och ju äldre de blir desto mindre troligt är det att de hoppar storlekar då de växer långsammare.

• micksaan

Min stortjej använde stl 86 på overall första vintern på dagis , ca 1,5-2 år var hon. Sen andra vintern kunde hon ha en 92:a från 2,5-3 år. Och i år blir det en 104:à (då är hon 3,5-4 år)

• Mialinnea

Min dotter hade strl 80 förra vintern, den var lite stor i början och på väg att bli för liten i slutet av vintern. I år blir det en i strl 92, finns en risk att den blir liten i slutet men då kommer vi köpa en ny/ begagnad. Vill inte hon ska ha så stor att hon inte kan röra sig ordentligt, då köper jag hellre två.

• Mercurialis

Mina barns första overall har varit i storlek 74. Första barnet hade den första vintern, när han var 7-12 månader och även i början av andra vintern. Andra barnet hade den overallen första vinter, när han var 8-14 månader och även hela andra vintern.

Nästa overallstorlekar vi köpte var 86 och 92.  Efter storlek 92 har vi kört med täckbyxor och jacka i stället.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mammaspyre

Mina grabbar hade strl 122 förra vintern och strl 140 nu så de har gjort ett litet skutt

• veh

Hmm, hade stl 80 första vintern vill jag minnas. 92 året därpå, och 98 året efter det. I år blir det 104. Så stl 86 passerades sommartid... Men jag vägrar också att köpa för stora overaller, som blir bylsiga och svåra att rör sig i på ett smidigt sätt. )

• Den och den

Jag minns faktiskt inte riktigt hur det var ned min äldsta. Men med min yngsta nu så hade hon 80 första vintern (Molo), 86 andra vintern (Mini-A-Ture), 92 tredje vintern (Abeko) och i år blir det 104 (Molo). Så hon hoppade över 98 :)

Stora hade 110 i Molojacka och 116 i thermobyxor från Hummel både förra och förrförra året. Året innan dess 104 i Molooverall.... Men innan dess minns jag faktiskt inte.
    Kanske var det året innan det som hon hade 98 i MeAndI-overall... Det borde det ha varit....
    I år har hon 122... Så hon hoppade över 116 i överdel kan man säga...

• Dr Mupp

Då ska vi se.

Dotter: 74, 86, 92, 98, 104, 110, 116, 122, 128 och nu senaste 134
    son 1, 80, 86, 98, 104, 116, 122, 128, 134, 140
    son 2, 86, 92, 104, 110, 116, 122, 128
    son 3. 68, 74, 86, 92, 98, 104 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • glassen

Mina barn växer inte ens ur en storlek på en vinter, och då har de inte haft jättestora overaller i början av säsongen. Nåt år hade båda barnen samma overall som säsongen innan, och jag undrar om inte det funkar i år också. Lite tråkigt faktiskt, men jag har tänkt att bättre än att köpa för stort så köper jag senare när de vuxit ur overallen, men de växer ju så sakta.

Svar på tråden Har ditt barn haft alla storlekar på overall?