Anonym (lchf) skrev 2013-08-22 23:27:02 följande:
Hej. Jag har hållt på med lchf i ungefär två månader nu o jag går inte ner i vikt. Jag är 166cm lång o väger 96kg, så de finns att ta av.
Här är vad jag äter på en dag ungefär:
Frukost: 2 finn crisp m tjockt lager smör o yogurt m en skvätt grädde o bär
Mellanmål: en näve nötter
Lunch: typ ett half paket bacon m sallad m gurka, sallad, majs, paprika, tomat. plus fet dressing
Mellanmål: en näve nötter, ibland ett äpple
Middag: tex 1 kyckling file m sallad som ovan o en fet sås gjord av creme fresch o grädde
Kvällsmål: kanske lite nötter, en bit ost eller grädde o bär
Vad ska jag göra? Öka fettet eller ska jag bara vänta och se om det funkar
Det där är en mycket liberal variant du lagt upp - fungerar inte för de flesta. Finns mycket desinformation där ute.
Generellt så bort med allt småätande, du får bättre resultat utan alla mellanmål, att du blir hungrig beror på att du äter för lite och för stor energiprocent kolhydrater vid huvudmålen. Tyvärr "fel" (man får ju äta precis hur man vill, men om man inte hör till de som rasar i vikt så länge de slutar äta pasta blir det många "fel").
Frukost: finn crisp är ingen jättebra idé - spannmål och lika mycket kolhydrater som annat knäcke, bara mindre skivor. Yoghurt och bär blir lätt mycket kolhydrater - på din frukost får du nog i dig hela dagsmängden på "standard lchf" överslag ca 25 gram kolhydrater om det är liten mängd yoghurt och bär.
Lunch: för lite protein - majs är spannmål och "ingår" oftast inte. Tomat och paprika kan även det sticka iväg om det är större mängder och/eller röd paprika
Middag: Kycklingfilé är inte kanonval på lchf då det är så magert att du behöver tillsätta väldigt stora mängder fett i form av t ex smör/bearnaise/etc. blir sällan tilltalande för de flesta. Välj gärna ett fetare köttslag från början så blir det lättare. Samma sallad som lunchen har samma problem som där samt grädd/cremé fraiche sås blir kolhydrater det med.
Sedan blir det på tok för mycket nötter (väljer du dessutom fel sorters nötter blir det mycket kolhydrater, tex cashew innehåller massor)
Skulle inte bli förvånad på om du ligger på minst 70 gram kolhydrater/dag (ganska snålt överslag). Har du inte fått resultat på 2 månader kan du dra slutsatsen att du inte hör till de som går ner super lätt av det (mest yngre väldigt tunga män som aldrig bantat förut som gör). "Standardnivå" att utgå från anges ofta till 20 gram/dag.
Du får nog se över hela upplägget och läsa på lite mer (inte kvällstidningarnas bilagor som är helt överlusade med fel och missuppfattningar) om du vill äta lchf (inget måste om man inte vill, vissa trivs bättre med GI etc. men på det här viset faller du i nästan alla fällor och det blir varken "hackat eller malet")