• Anonym (lchf)

Går ej ner i vikt m lchf

Hej. Jag har hållt på med lchf i ungefär två månader nu o jag går inte ner i vikt. Jag är 166cm lång o väger 96kg, så de finns att ta av. 

Här är vad jag äter på en dag ungefär:

Frukost: 2 finn crisp m tjockt lager smör o yogurt m en skvätt grädde o bär
    Mellanmål: en näve nötter
    Lunch: typ ett half paket bacon m sallad m gurka, sallad, majs, paprika, tomat. plus fet dressing
    Mellanmål: en näve nötter, ibland ett äpple
    Middag: tex 1 kyckling file m sallad som ovan o en fet sås gjord av creme fresch o grädde
    Kvällsmål: kanske lite nötter, en bit ost eller grädde o bär

Vad ska jag göra? Öka fettet eller ska jag bara vänta och se om det funkar 

• Svar på tråden Går ej ner i vikt m lchf
  • Anonym (Gick ner 25 kg)

Du äter ju alldeles för mycket sött och kolhydrater. Dra ner på kolhydraterna. Grädde ökar sötsuget, nötter ska man inte äta.

Öka fettet och dra ner kolhydrater. 

• Anonym (lchf)
    Anonym (Gick ner 25 kg) skrev 2013-08-22 23:33:55 följande:
    Du äter ju alldeles för mycket sött och kolhydrater. Dra ner på kolhydraterna. Grädde ökar sötsuget, nötter ska man inte äta.

Öka fettet och dra ner kolhydrater. 
    Ok. Men det stog att nötter va okej?
  • Anonym ((Lchf sen 08))

Jag gjorde en snabb överslagsräkning på din mat, utan att räkna med salladen och äpplet ligger du på över 100g kolhydrater/dag om du äter så där. Mitt råd till dig är att äta tex två ägg med majonäs till frukost, ost och skinkrullar till mellis och sen om du vill äta salladen till lunch, ta bort majsen och tomaten, de innehåller väldigt mkt socker. Middagen är vettig men försök låta bli grädde och bär i större mängder varje kväll. Misstänker att du är hungrig, drar du ner på kolhydraterna till under 20g om dagen kommer du slippa det (0:. Testa att kostregistrera i tex shape up så får du snabbt koll på hur du kan äta så det blir under 20g kolhydrater/dag. Jag insåg snabbt vilka mina fallgropar var! Hoppas det hjälper dig så det lossnar med viktminskningen! Lycka till!

• Anonym

Mycket mindre kolhydrater , du äter ju jättemycket

• Anonym (lchf 2)
    Anonym (lchf) skrev 2013-08-22 23:27:02 följande:
    Hej. Jag har hållt på med lchf i ungefär två månader nu o jag går inte ner i vikt. Jag är 166cm lång o väger 96kg, så de finns att ta av. 

Lunch: typ ett half paket bacon m sallad m gurka, sallad, majs, paprika, tomat. plus fet dressing
    Middag: tex 1 kyckling file m sallad som ovan o en fet sås gjord av creme fresch o grädde

Det där är en mycket liberal variant du lagt upp - fungerar inte för de flesta. Finns mycket desinformation där ute. 

Generellt så bort med allt småätande, du får bättre resultat utan alla mellanmål, att du blir hungrig beror på att du äter för lite och för stor energiprocent kolhydrater vid huvudmålen. Tyvärr "fel" (man får ju äta precis hur man vill, men om man inte hör till de som rasar i vikt så länge de slutar äta pasta blir det många "fel").

Frukost: finn crisp är ingen jättebra idé - spannmål och lika mycket kolhydrater som annat knäcke, bara mindre skivor. Yoghurt och bär blir lätt mycket kolhydrater - på din frukost får du nog i dig hela dagsmängden på "standard lchf" överslag ca 25 gram kolhydrater om det är liten mängd yoghurt och bär.
    Lunch: för lite protein - majs är spannmål och "ingår" oftast inte. Tomat och paprika kan även det sticka iväg om det är större mängder och/eller röd paprika
    Middag: Kycklingfilé är inte kanonval på lchf då det är så magert att du behöver tillsätta väldigt stora mängder fett i form av t ex smör/bearnaise/etc. blir sällan tilltalande för de flesta. Välj gärna ett fetare köttslag från början så blir det lättare. Samma sallad som lunchen har samma problem som där samt grädd/cremé fraiche sås blir kolhydrater det med.

Sedan blir det på tok för mycket nötter (väljer du dessutom fel sorters nötter blir det mycket kolhydrater, tex cashew innehåller massor)

Skulle inte bli förvånad på om du ligger på minst 70 gram kolhydrater/dag (ganska snålt överslag). Har du inte fått resultat på 2 månader kan du dra slutsatsen att du inte hör till de som går ner super lätt av det (mest yngre väldigt tunga män som aldrig bantat förut som gör). "Standardnivå" att utgå från anges ofta till 20 gram/dag.

Du får nog se över hela upplägget och läsa på lite mer (inte kvällstidningarnas bilagor som är helt överlusade med fel och missuppfattningar) om du vill äta lchf (inget måste om man inte vill, vissa trivs bättre med GI etc. men på det här viset faller du i nästan alla fällor och det blir varken "hackat eller malet") 
  • taquine

Skippa finncrispen, frukt, majs= kolhydrater , även minska på nötter. Det ska vara typ fredagsmyset Även för mycket bär enligt mig.

• NaCl

läs på kostdoktorn  om hinder för viktnedgång

• Felizia

Byt metod... Kör 5/2, funkar hur bra som helst. "Offrar" ett par dagar per vecka då det är lite trist och de andra fem äter jag som vanligt. Normalviktig efter 4 månader - det duger för mig!

• Anonym
    Felizia skrev 2013-08-23 00:57:13 följande:

Byt metod... Kör 5/2, funkar hur bra som helst. "Offrar" ett par dagar per vecka då det är lite trist och de andra fem äter jag som vanligt. Normalviktig efter 4 månader - det duger för mig!

Gör man rätt med lchf funkar det oxå :)
  • yousuck

Du ska naturligtvis träna och motionera varje dag. 

Förstår du inte det? 

• Eterisk

Det är inte LCHF du håller på med.
  • Langtaefterdig

Du behöver mer fett och mindre onödigt. För att verkligen lyckas skulle jag ta bort majs (jätte onyttigt), tomat och paprika. Inga röda grönsaker. Öka fettet och kör strikt. Då utan finncrips eller några som helst kolhydrater :)
  • Anonym (filifjonka)
    Felizia skrev 2013-08-23 00:57:13 följande:
    LCHF och 5:2 ihop är riktigt bra det med. Lättare att fasta när man har konstant lågt blodsocker har jag märkt.

Men TS, som alla andra säger, om du vill gå ner i vikt måste du vara hårdare med kolhydraterna. Sluta småäta nötter hela tiden. Visst, jag äter mer kolhydrater nu än jag gjorde i början, men nu behöver jag inte gå ner i vikt längre. Och det är snarare via grönsaker än finn crisp och liknande. Man måste tänka annorlunda för viktnedgång och normalt liv efter det även med lchf.
  • KinkyE

Du äter alldeles för mycket kolhyderater och överlag för mycket kalorier låter det som. Jag gick ner 40kg på ett år med hjälp av LCHF OCH träning! PM:a mig om du vill ha tips o råd.

I'm a liar and that's the truth!
Svar på tråden Går ej ner i vikt m lchf