• Jupiter

lägstanivådagar

Hur kan jag ta ut lägstanivådagarna?
    Jag har rätt många dagar jag måste ta ut inom en relativt snar tid. Jag vet att man kan ta dessa lördag och söndag även om man jobbar heltid MEN jag undrar hur det fungerar för oss som inte jobbar rak vecka. Mitt barn går ju i skolan, kan jag ta ut dessa dagar även när barnet går i skolan? Har hört någonstans att man kan göra så om man går minst 1 timme tidigare från jobbet?

Så om barnet går till 14 och sedan fritids och jag slutar 15 eller 16 i vanliga fall, kan jag då gå hem kl. 14 och ta ut en hel dag?
    Sedan undrar jag om jag är ledig mitt i veckan men barnet är på skolan till kl. 14, kan jag ändå ta ut en hel dag lägstanivå då också? Eller gäller det bara om jag går hem från jobbet?

• Svar på tråden lägstanivådagar
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer, går du hem en timme tidigare från ditt jobb kan du söka hel dag med lägstanivå om barnet är på fritids tills du kommer tidigare än vanligt.

Likaså om du har en ledig dag i veckan så kan du ta ut en hel dag med lägstanivå om barnet går hem när skoldagen är slut och inte går över till fritids.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Jupiter
    Försäkringskassan skrev 2013-08-23 09:38:23 följande:

Hej!

Det stämmer, går du hem en timme tidigare från ditt jobb kan du söka hel dag med lägstanivå om barnet är på fritids tills du kommer tidigare än vanligt.

Likaså om du har en ledig dag i veckan så kan du ta ut en hel dag med lägstanivå om barnet går hem när skoldagen är slut och inte går över till fritids.

Hälsningar

Asta, handläggare

perfekt! :) tack så väldigt mycket!
Svar på tråden lägstanivådagar