• YummyMami

Att ta satsen i munnen men inte i musen?

Jag har funderat länge nu på en sak.
    Varför är det viktigt att ha skydd när det är "kuk i mus sex" men inte när det är oralsex?
    Smittas man inte på något magiskt sätt av olika sjukdomar genom munnen eller vad????

Har aldrig fattat, upplys mig!

Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Svar på tråden Att ta satsen i munnen men inte i musen?
  • Philippa

Det är lika viktigt att ha kondom vid munsex eftersom det smittar lika väl i munnen som i musen....

• lilmissredhotts

Jo du kan bli smittad ändå. Klamydia i halsen är lika vanligt som klamydia i slidan, iallafall efter vad jag fått höra på min ungdomsmottagning.

• Annelie 76

Jo man smittas av könsjukdomar vid oralsex också men skillnaden är att man får dem i munnen och halsen. Det enda man slipper vid oralsex är att bli gravid...

• Dominant
    YummyMami skrev 2013-08-23 09:06:21 följande:
    Smittas man inte på något magiskt sätt av olika sjukdomar genom munnen eller vad???? Har aldrig fattat, upplys mig!
    Nej, du fattar inte. Och nej, det har inget med magi att göra.

Den värsta könssjukdom man kan råka ut för är HIV, och den smittar i princip inte då en kvinna ger mannen oralsex. Det finns endast något dokumenterat fall i världen på det, då kvinnan exempelvis haft blodiga sår i munnen.

Det är inte så mycket för dig att fatta, det är bara att acceptera. Blir du biten av en giftig orm exempelvis så kan du dö av giftet, men tar du ett glas av samma gift och dricker upp det så är det bara ett annat protein som bryts ner i magsäcken och kommer till nytta. Mag- och tarmsystemet är väldigt väl anpassad för att ta hand om olika typer av gifter och sjukdomar.
  • YummyMami
    Dominant skrev 2013-08-23 10:25:35 följande:
    Nej, du fattar inte. Och nej, det har inget med magi att göra.

Den värsta könssjukdom man kan råka ut för är HIV, och den smittar i princip inte då en kvinna ger mannen oralsex. Det finns endast något dokumenterat fall i världen på det, då kvinnan exempelvis haft blodiga sår i munnen.

Det är inte så mycket för dig att fatta, det är bara att acceptera. Blir du biten av en giftig orm exempelvis så kan du dö av giftet, men tar du ett glas av samma gift och dricker upp det så är det bara ett annat protein som bryts ner i magsäcken och kommer till nytta. Mag- och tarmsystemet är väldigt väl anpassad för att ta hand om olika typer av gifter och sjukdomar.

Oj oj, du verkar verkligen tro på tarm-magi. HIV kan absolut smittas genom oralsex om sekretgivaren bär på smittan.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Dominant
    YummyMami skrev 2013-08-23 11:05:03 följande:

Oj oj, du verkar verkligen tro på tarm-magi. HIV kan absolut smittas genom oralsex om sekretgivaren bär på smittan.
    Jag tror på att magsyra tillsammans med pepsin både bryter ner protein och dödar flertalet bakterier.

Saknar man förstånd så kan man givetvis även kalla det "magi".
  • YummyMami
    Dominant skrev 2013-08-23 11:10:09 följande:
    Jag tror på att magsyra tillsammans med pepsin både bryter ner protein och dödar flertalet bakterier.

Saknar man förstånd så kan man givetvis även kalla det "magi".

I usa har denna form av tro fått ökad antal oralsmittade av HIV. Visserligen mest hos homosexuella män. Men vad kan man säga? De trodde ju förut att det bara kunde drabba homosexuella, guds gåva till gudfruktiga hetro befolkningen. Tror du på att kvinnor har bättre system?
  • Anonym (sister nurse)

Vissa könssjukdomar sprids dock genom "oralsex-hångel-oralsexkedjan" fick vi lära oss en gång i tiden... bla. herpes och klamydia.

• Anonym (??)
    YummyMami skrev 2013-08-23 11:16:47 följande:

I usa har denna form av tro fått ökad antal oralsmittade av HIV. Visserligen mest hos homosexuella män. Men vad kan man säga? De trodde ju förut att det bara kunde drabba homosexuella, guds gåva till gudfruktiga hetro befolkningen. Tror du på att kvinnor har bättre system?
    Källa på detta? Varför skulle homosexuella män drabbad enklare av HIV vid oralsex? Anledningen till att homosexuella har drabbats hårt av HIV är för att de oftare har analsex och för att de tidigare struntade helt i kondom eftersom de inte såg något direkt skäl att skydda.

HIV kan smittas genom oralsex men det är extremtovanligt, den som tar emot måste då ha öppna sår i munnen.
  • Anonym (Isabelle)

Jag brukar jobba med preventivmedelsrådgivning, ska se om jag kan bringa lite klarhet.

För det första så är det sant att könssjukdomar (eller sexuellt överförbara infektioner, STI, som de också kallas) kan smitta analt, oralt och vaginalt (i extremfall även till ögon, men vi kan lämna det utanför för enkelhetens skull). Därför är det viktigt att använda kondom vid alla typer av slemhinnesex, det vill säga sex där två (eller flera) personers slemhinnor är i kontakt (oralsex, vaginalsex, analsex). Anledningen till att det är vanligare att man skippar kondomen när det gäller oralsex jämfört med de andra två sexformerna är för att konsekvenserna av att smittas oralt är mindre.

De vanligaste sexuellt överförbara infektionerna i Sverige idag är herpes och kondylom (könsvårtor). Herpes kan smitta till munnen, men de flesta verkar tycka att det är mindre jobbigt att ha munsår än sår på könen. Den vanligaste sjukdomen som klassas som allmänfarlig är klamydia, och det är en så kallad lokal infektion. Det betyder att bakterien sätter sig på ett ställe. Alltså, får man klamydia i munnen/halsen så stannar den där. Det innebär att de risker som har gjort att klamydia klassas som allmänfarlig och ligger under smittskyddslagen (sterilitet, utomkvedshavandeskap, inflammation i bitestiklar o.s.v.) inte föreligger. Alltså är det betydligt "mindre farligt" att smittas av klamydia i munnen/halsen. 
    Självklart måste man dock betänka att det alltid är ett könsorgan med vid oralsex, och man kan alltså smitta från munnen till könet och då ger det samma konsekvenser som vid analsex och vaginalsex.

Det finns dock sexuellt överförbara infektioner som kan smitta via oralsex som ger värre konsekvenser. Syfilis är en bakterie som kan sprida sig från munnen till övriga kroppen och ge skador på hjärta och hjärna. Syfilis är dock så gott som utrotad i Sverige, men är en risk om man har sex i andra länder. HIV kan också smitta oralt, dock råder det lite oenighet om hur stor den risken är. Klart är i varje fall att det föreligger en risk och HIV-viruset sprids då till hela kroppen. 

• YummyMami
    Anonym (??) skrev 2013-08-23 17:33:43 följande:
    Källa på detta? Varför skulle homosexuella män drabbad enklare av HIV vid oralsex? Anledningen till att homosexuella har drabbats hårt av HIV är för att de oftare har analsex och för att de tidigare struntade helt i kondom eftersom de inte såg något direkt skäl att skydda.

HIV kan smittas genom oralsex men det är extremtovanligt, den som tar emot måste då ha öppna sår i munnen.

Amerikanska tron var den, att homosexuella smittades av det och inte hetro.

www.rfsl.se/&p=3815

Tydligen tror vissa än idag att Pepsi blandat med magsyra är skydd mot HIV.

Munnen har ofta småsår, magen är öppen system in i kroppen vilket tar in det man äter in i kroppen så som tarmen, och tillslut så hamnar satsen i ändtarmen, där man kan ha sår.

Att tro att oralsex är befriad från risker med att bli smittad är lika naivt som att tro att ha sex med oskuld gör en frisk eller att bara homosexuella drabbas.
  • Anonym (Mumi)
    YummyMami skrev 2013-08-23 18:32:03 följande:
    Amerikanska tron var den, att homosexuella smittades av det och inte hetro. www.rfsl.se/ Tydligen tror vissa än idag att Pepsi blandat med magsyra är skydd mot HIV. Munnen har ofta småsår, magen är öppen system in i kroppen vilket tar in det man äter in i kroppen så som tarmen, och tillslut så hamnar satsen i ändtarmen, där man kan ha sår. Att tro att oralsex är befriad från risker med att bli smittad är lika naivt som att tro att ha sex med oskuld gör en frisk eller att bara homosexuella drabbas.

Precis. Det är mycket möjligt att risken att smittas genom magen är mycket låg, men munnen består ju till största del av slemhinnor och är alltså känslig för t ex hiv-smitta. Det krävs alltså inte sår för att bli smittad, samtidigt som ngn grad av munterhet som tex då man äter allergitabletter troligtvis minskar det skydd saliven kan ge. Skydd i detta fall betyder def inte detsamma som säkert.
  • Mineralvatten

som singel hade jag alltid skydd i form av kondom, givetvis även om det skulle ges oralsex.

• Anonym (samba)

det behövs rejält  med sexualupplysning igen efter 40 till 50 år.Vi lever ju idag i ett öppnare och friare samhälle med flera partners och sexualteknik

Vi tror inte att det är så farligt. Skälen till detta är att vi kunde bota med penicillintes hjälp sjukdomar som förr var helt obotliga
    Så länge båda inne i en relation är friska kan man ha såväl anal oral och vaginalsex och ta sats i mun om håller sig till en partner i taget

Men så fort man börjar springa på parklubbar, ha öppna relationer, blanda in andra så bör man testas varje år.Det klassiska är den otrogne mannen eller kvinnan som smittade sin partner med klamydia eller drar hem könssjukdomar

Sperma innehåller HIV alltså viruset och smittar alla vägarna.Men vi kanske inte tänker så mycket på det.

För vi är fria och upplysta tror vi.Man borde tala om sådant här med i skolans sexualundervisning om det är nyttigt att 12 åringar äter p piller eller har sex .Men risken är att många anser att man moraliserar

TS  har alltså helt rätt. Vi drar till oss tekniker som Cream pie, Deep throat, utan skydd alldeles med okända

Sex under mens sex utan kondom i en relation när kvinnan har spiral går men inte utanför relationen .Sånt måste vi våga ta upp .Man ska alltså ha kondom även om man äter mini eller p piller och har spiral med nya killar

Det är klart att munsex smittar, dom sjukdomar som är aktuella är klamydia, HIV, gonnorre, syfilis,herpes hepatit B och C

Munsex och oralsex togs till förr när man inte ville ha graviditet.Men det är också oskyddad sex.

• Anonym (lisa)

Det bra mkt lättare att få en könssjukdom eller hiv genom vaginalt sex än vad det är vid oralsex....Du behöver ju bli smittad av tex klamydia vid oralsex av nån som redan har det i svalget. Så rent logiskt är det ju mindre smittorisk!

• Anonym (samba)

visst men det smittas flera tusen av HIV varje dag. Innan <hiv fanns var det lättare med att ha sex utan oro . Men före dess fanns gonnorre och syfilis som det då på 40 talet  inte fanns bot för-

Det är klart att det finns risker.Att som förr under 70 talet haft spiral och sex utan kondom gällde nog bäst i fasta relationer.Idag är det mindre bra som singel.

Sperma smittar så är det bara.Slemhinnor gäller också munnen ögonen , vaginalt och oralt Yummy mammi har rätt; det är inte utan risker med oral sex, eftersom sår kan finnas i blödande tandkött eller näsblod

Sex under mens är heller inte att rekommendera i singellivet Net doctor , Noaks Ark och andra kan via datorn svara på sådant här

• bumbie81

Antar att de tänks mer på skydd mot graviditet en sjukdomar. Smittad kan du ju bli oralt men inte gravid

Svar på tråden Att ta satsen i munnen men inte i musen?