• Mabrau

Kommer inte kunna amma

Efter en helvetesgraviditet där jag varit inlagd på sjukhus nästan tre månader på grund av att jag drabbats av den autoimmuna sjukdomen Evans syndrom (min kropp bildar antikroppar mot mina trombocyter och röda blodkroppar) så har jag nu fått beskedet att jag inte kommer kunna amma vår lilla tjej som är beräknad 12/10. Behandlingen och vissa av de mediciner jag fått stannar nämligen kvar i min kropp och är inte förenliga med amning (trots att jag fått dem under graviditet, tycker att lillan borde fått bra mycket högre doser på det sättet än vad amning skulle innebära). Nåväl, vi vill inte ta några risker så vi kommer följa rekommendationen om ersättning. Jag vet ingenting om detta, och skulle verkligen behöva lite lästips och andra tips från er som inte ammat era barn. Vi vill vara så förberedda som möjligt på detta. 

Tack!

• Svar på tråden Kommer inte kunna amma
  • anne3ann

Jag tycker absolut att ni ska köpa en vattenkokare som man kan värma vattnet till 40 grader. Vi kokar upp vatten som vi förvarar i kyskåpet sen när det är dags för mat värmer vi upp vatnet till 40 grader, skönt att veta att det är lagom varmt!
    På natten ställer jag iordning flaskor på bänken och fyller en vällingdoserare med pulver så det går så smidigt som möjligt att fixa mat på natten!
    Om vi är iväg, till affären ex, har vi med en termos med varmt vatten samt flaska och vällingdoserare. Det finns ju tetrapack också som man inte behöver värma.

Jag har två barn, mitt första ammade jag men med mitt andra funkade det inte. Var i början orolig för hur det skulle gå med flaskmatningen men vi kom snabbt in i det och jag tycker att det är hur smidigt som helst!

• Cornetto

Min lilla tös får oxå ersättning som hon har fått sen hon va 3 veckor.
    Som ovan sa, en vattenkokare är guld värd :)
    Finns ju oxå risk för att dom får ont i magen o svårt o bajsa av ersättning, vilken min tjej fick/har.. Jag testade allt möjligt, bytte ersättning hit o dit, men till slut så hitta vi nått som funka. Minifom. Det bästa som kunde ha hänt :)
    Och ersättningen hon får e NAN PRO 1

Lycka till :)

Svar på tråden Kommer inte kunna amma