• ooemilyoo

    ZINK OCH FOLSYRA!

    Hur mycket, hur ofta och vilka sorter äter era män? Vi fick resultatet igår, extremt dåligt med simmare osv.. Men jag vill försöka bättra på det för oss och vad jag läst ska dett hjälpa!
    Någon som vet känner eller själv har gjort detta? Kom med råd, vi griper efter halmstrån..:(

  • Svar på tråden ZINK OCH FOLSYRA!
  • Livlig

    Visste du att både zink och folsyra återfinns i maten vi äter?
    Frossa i rödbetor, alger, solrosfrön, bär, vetegroddar, ostron, kött, mjölk....

    Och för folsyran - gröna bladgrönsaker! ( bland annat!) 

  • Jag är bara jag

    Vanlig folsyra som man köper på apotek,men starkare dos,två piller per dag och zink köpt på hälsokosten,minst 45 mg per dag. Gärna astaxantin och omega 3 också och valnötter-de kan bevisligen ge fler spermier tydligen. Bara med mat kommer man absolut inte upp i de doser som behövs!

  • 5ifamiljen

    Min man åt två folsyra och en zink 60mg (köpt på hälsokost) ena dan och mitt val man och 60 mg zink andra dan under 2-3 månader. Han slarvade dock lite emellanåt. Gick från 25000 spermier till 100000. Hjälper ju inte oss så mycket, fortfarande få men det blev en bra ökning jämfört med tidigare. Har idag 4 barn tack vare ivf/icsi

  • 5ifamiljen

    Min man åt två folsyra och en zink 60mg (köpt på hälsokost) ena dan och mitt val man och 60 mg zink andra dan under 2-3 månader. Han slarvade dock lite emellanåt. Gick från 25000 spermier till 100000. Hjälper ju inte oss så mycket, fortfarande få men det blev en bra ökning jämfört med tidigare. Har idag 4 barn tack vare ivf/icsi

  • 5ifamiljen

    Min ma åt två folsyea och en 60mg zink ena dan och 60mg zink och mitt val man andra dan, slarvade dock emellanåt, åt det i två-tre månader. Gick från 25'000 till 100'000 spermier. Hjälpte oss på så vis att det resulterade i fyra fina befruktade ägg vid icsi mot två som det blev vid dom två första behandlingarna. Idag har vi fyra barn tack vare icsi :) Jag tror på zink och folsyra, läkarn var dock inte lika entuastisk. Lycka till.

  • ooemilyoo

    Oj, din man hade i alla fall tusental.. Min har typ tiotal..:( men han på började andra veckan idag och detta är bättre än inget, bättre att vara förberedd och redan tryckt i honom piller om dom nu vill det, vi väntar ju på ny remiss till hans utredning.. Och börjar om denna helvetes resa för 3dje gången.. Jag är matt..:(

  • 5ifamiljen

    haha, nu ser jag att telefonen lyckades visst till slut föra över mitt inlägg... ja nu fick du iallafall reda på hur det fungerade för oss. För jag tror stenhårt på att det var pga zinken och folsyran som hans spermieantal steg. Han har förutom få även långsamma spermier
    Önskar er ett stort lycka till på denna känslosamma resa.

  • ooemilyoo

    Ja många inlägg blev det..:)
    Ja vi får väl se hur det går.. Men bättre testa än att ge upp.. Min mans simmar typ runt i ring och säger oj här har jag inte vatt förr..:/ haha men vi må se, tiden får utvisa:) men tack för hjälpen:)

  • Indiria

    Hej ts! Hur har det gått för er? Min man har också bara simmare i tiotal, knappt det. Skulle vara skönt att bolla tankar med någon i samma sits.

  • Mar14

    Vi hade inte problem på manliga sidan, men eftersom vi ville göra allt för att öka våra chanser så läste vi rätt mycket om det också. Hittar tyvärr inte alla länkarna nu, men här är i alla fall en som pratar om Arginin och Pycnogenol. Det finns rätt många studier därute (mer eller mindre seriösa, så läs med en nypa salt och använd sunt förnuft) kring hur man kan öka spermieproduktion och -kvalitet. Vet dock inte om det hjälper när det är väldigt få. "The specific regimen that improved testicular function was a combination of 3 grams daily of L-arginine and 80 mg of pycnogenol. L-citrulline at a dose of 2 grams per day raises the circulating levels of L-arginine more than 3 grams of L-arginine and therefore should have the same or a greater effect because it also acts as an intracellular source of L-arginine. These two agents increase the production of nitric oxide, which increases blood flow by relaxing the arteries supplying nutrients, oxygen, and hormones to the testicles."
    http://www.reproductivepartners.com/fertility-education/lifestyle-fertility.html


  • Fiiaa

    Kolla på fertilitetsguiden.com

    Under kosttillskott,

    Bläddra ner tills de står man.

    Där har jag hittat två studier vi ska prova så har beställt på hälsokosten.

    L-arginin å L-karnitin, vi behöver öka antal fast mest simningen!

    Nu äter sambon zink, folsyra, e-vitamin och selen å provet visade liten ökning så nu kör vi på med mera!

Svar på tråden ZINK OCH FOLSYRA!