• 1Carro82

börjat kissa ner sig igen

Hej! Har en tjej hemma som blir tre om ett par månader. I början på sommaren slutade hon med blöja och det gick jättebra! Hon gick själv på toaletten när hon behövde och ropade när hon var klar. Hon slutade med blöja på natten också och vi hade bara ett par olyckor första veckorna, när hon hade för roligt kunde hon glömma av sig. Vi hade ett litet bakslag efter ett par veckor, antar att det inte var lika spännande att gå på toaletten längre och hon kissade ner sig ofta. Det blev bättre efter ett par veckor för att nu bli värre igen... Hon går och håller sig, nekar att hon är kissnödig även om det är helt uppenbart och så kissar hon ner sig en halvminut senare, och hon verkar helt oberörd. Jag håller på att bli tokig, det är så frustrerande och jag vet inte hur jag ska tackla det. Man vill ju inte tjata, inte skuldbelägga men samtidigt får hon ju inte tro att det är "rätt" att kissa på golvet när hon fått erbjudande om toaletten precis innan... Det funkar liksom inte varken att fråga eller att inte fråga om hon behöver kissa. Hon kissar ner sig kanske hälften av gångerna, aldrig på natten dock. Hur ska man bemöta detta?

• Svar på tråden börjat kissa ner sig igen
  • happy in hell

Båda våra slutade med blöja vid 2,5. Och båda hade ett bakslag efter ett par månader, precis som du beskriver. Med första barnet hade vi anledning att tro att han kanske regrederade (eller vad det heter när de går tillbaka lite i utveckligen pga syskon), så vi satte helt enkelt tillbaka blöjan och han blev torr först ett halvår senare. Med lillasyster var vi coolare och väntade bara ut det. Bakslaget varade i två veckor tror jag. Vi tvättade mycket kläder den veckan, men sen bara slutade hon kissa på sig. Så håll ut en liten tid iaf, så kanske det vänder av sig själv. 

• 1Carro82

Ah okej, då skall jag bara ha is i magen ett litet tag och hoppas att det löser sig! Man blir ju bara så trött på detta ständiga torkande och tvättande. Jag vet ju att hon kan...

• Mina småtroll

Min son gör samma...blev blöjfri för ca 1,5 månad sedan. Det har gått så bra! Knappt några olyckor att tala om...men för en vecka sedan så började han kissa ner sig. Ca 2-3 ggr om dagen. Han säger inte till heller! Utan kan gå med kiss i byxorna ett tag innan vi märker det.
    Så konstigt!

Förskolestarten efter sommarlovet var för 4 veckor sedan. Så de tre första gick hur bra som helst (bara en olycka första dagen, sedan inget mer). Fram till för en vecka sedan då...vi tvättar o tvättar. Vi har inte erbjudit blöjan igen och han har inte frågat efter den heller. Nummer två sköter han fortfarande fläckfritt på toan.

Så vi väntar ut honom....ett tag till iaf :) 

• daimstrut

Vanligt med bakslag, min tjej hade också det. Gick över efter nån vecka eller två när hon hade besök av en kompis som också hade slutat med blöja och de gick och kissade på toan tillsammans. Då ville hon visa att hon kunde igen tror jag.

• 1Carro82

Tack för era svar! Det verkar ju ganska vanligt då, det känns ju ändå lite betryggande, då behöver det inte betyda att det är vi som gör nåt fel. Vi fortsätter torka, tvätta och vänta ut det

Svar på tråden börjat kissa ner sig igen