• MalinAnnaJosefine

Vilken A-kassa bör jag välja?

Första maj började jag en tjänst på heltid som jag visste skulle avslutas den sista september. Jag gick med i ett fack och tänkte att jag måste gå med i a-kassan också. Men detta försvann från tankarna och det kom upp alldeles nyss.
    Innan anställningen studerade jag.

Min fråga är nu vilken a-kassa jag bör välja? Den som är kopplad till mitt fack eller alfakassan? Vilket tjänas jag bäst på om jag inte får ett jobb i oktober?   

• Svar på tråden Vilken A-kassa bör jag välja?
  • Frontline

Du vet om att du måste vara medlem i a-kassan 1 år innan du kan nyttja den så det är bra att gå med så fort som möjligt...

Jag skulle nog välja den a-kassan som tillhör mitt fack...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Turboplingen

man måste ha varit med i akassa i 1 år om jag inte mins fel för att få den högre, annars är det väl 320 för alla som klarar grundkraven? jag är med i a kassan inom det yrket jag jobbar i

Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • MalinAnnaJosefine

Jag hade också det för mig. Men efter ha läst överallt så står det att man ska ha varit med i 12 månader för att få inkomstbegrundad akassa! Men att man kunde få grundbidrag annars!

• Monchichier
    MalinAnnaJosefine skrev 2013-08-23 13:17:00 följande:
    Jag hade också det för mig. Men efter ha läst överallt så står det att man ska ha varit med i 12 månader för att få inkomstbegrundad akassa! Men att man kunde få grundbidrag annars!
    grundbidraget är 320kr /dag 5dagar/vecka. Det är dessutom skatt på det
    Alltså får man typ ingenting genom det. 
    Det är också någonting man får från alfa-kassan, man behöver alltså inte vara medlem i en facklig a-kassa för att få det. 
Svar på tråden Vilken A-kassa bör jag välja?