PCOS/Hypotyreos/Diane?
Jag fick problem med försenad mens i januari (efter 5 månaders regelbundenhet med kopparspiral) och blev kollad med UL både i januari, maj och juni, men jag kollades för PCO och det syntes inget. Jag blev diagnostiserad med hypotyreos i februari, och sedan i mars har jag blött konstant (samt fått ökad behåring) Åt Provera en vända i juni, och var blödningsfri 1 dag.
Hormonpanel togs, och jag har förhöjt testosteron, men resten är normalt, vilket inte bedömdes innebära PCO-S. Nu har en ny läkare UL, trots obefintligt "pärlband" gett mig diagnosen PCO-S. Såsom jag uppfattat det har man inte i regel konstant mens då, utan snarare ingen mens, men jag kanske har missuppfattat?
Nu skulle han ge mig Provera, 20 mg/12 dagar, och sedan behandling med Diane. Han sa även att Diane inte är ett p-piller, och att det inte innehåller östrogen (har blodpropp i släkten). Det står något annat på fass.... Han sa även att PCOS inte spontant kan ge symtom, som i mitt fall i mars. Detta är alltså den enda reguljära gynläkaren i området (dvs inte vikarie), och nu vet jag inte vad jag ska göra.
Östrogenet är ju knas, eftersom slemhinnan fortsätter producera - vilket leder till blödning. Men då ska jag väl inte tillsätta östrogen, med min släkthistoria? Någon som har något tips?