• Anonym (Fundersam)

Ambivalent anknytning? :-(

Har två barn som är helt olika, trots att vi tycker vi behandlat dem likadant. Yngsta 2 år är oblyg, social, gladsint, enkel även om hon också kan bli arg och gnällig emellanåt. Hon kan leka själv och komma på idéer, och åker glatt med farmor eller andra på äventyr. Verkar nöjd för det mesta, men vill också gärna gosa och ha närhet.

Äldsta 4 år är däremot känslig, blyg, initiativlös när det gäller lek om hon inte har en kompis med (då leker hon väldigt gärna och bra). håller sig runt mina ben och deltar gärna i vuxensamtal, pratar helt enkelt hellre med mig om stora och små ting än att leka med sina leksaker (återigen, om hon inte har en kompis här!). Egentligen inget problem då detta medfört att hon nu är väldigt förståndig, klok och empatisk. Anledningen att jag börjat oroa mig lite är att hon fortfarande vid fyra års ålder är mkt känslig för separation från mig. Får ofta stora sorgsna utbrott då hon ska åka med farmor/om jag åker iväg själv/ pappa nattar istället för mig etc. Klänger sig fast vid mig, gråter, ropar mamma osv. Man får bända bort henne, så jobbigt! På dagis går det BRA, inget gråt, och hon började inte på dagis förren hon var 3 år.

Utifrån det jag skrivit, finns det anledning att oroa sig för att hon har en ambivalent anknytning? Vi kramas mkt, umgås mycket, pratar mkt, leker mkt osv men på senare tid har jag börjat försöka "mota bort" henne lite och talat om att jag önskar att hon kunde leka mer på egen hand. Att jag älskar att vara med tjejerna men att jag behöver få utrymme då och då. Oroar mig för att göra fel - att skada anknytningen när jag egentligen bara vill få henne lite mer självständig? Borde inte en fyraåring normalt klara separationer bättre?

• Svar på tråden Ambivalent anknytning? :-(
  • tundra

Om du har läst forskning om ambivalent anknytning så borde du veta att anknytning är mer än att ge närhet och spegla barns känslor, det är även att släppa taget och låta barnet pröva sina vingar.

Du tänker rätt som vill att hon frigör sig.
    Min stora kille är också en känslig kille efter en hård start med kolik, mkt allergier och sömnsvårigheter som spädbarn. Jag har fått pusha honom att våga leka. Ibland måste man våga stå för att nu är det tråkigt och då leker inte mamma. Jag brukar varva styrda aktiviteter med egen lek.

Min minsta är som din lilla. Väldigt trygg och leker spontant.

• Anonym (Fundersam)

Tack för ditt svar. Jag står också för att jag inte vill leka jämt, men på sätt pch vis är det inte lek hon vill ha av mig utan snarare konstant närhet/ha mig att prata med.

Som sagt vore det inget stort problem och jag skulle ha lättare att säga i från om det inte vore för hennes sätt att vara i separationer. Inte varje gång, det beror på humör, men ofta blir hon så otroligt ledsen och upprörd. Det gäller alltså även om hennes pappa ska natta (vilket han ändå gör varannan kväll).

Tycker på något sätt att hon borde kommit över den tröskeln vid fyra års ålder och vara trygg i vetskapen att mamma ändå finns kvar...

Men du föreslår att fortsätta hjälpa henne att bli mer självständig genom att typ uttrycka det inför henne? Är tacksam för råd.......

• tundra

Nja. Du lägger ju inte ansvaret på henne. Prata inte om vad hon ska göra - prata om dig själv och nuet. Säg ex: Nu är JAG trött. Nu ska jag läsa tidningen. Nu är det tråkigt en stund ( ev säga om en stund gör vi xxx). Låt henne sen fylla utrymmet på egen hand.

Min son är också en som vill ha mental uppmärksamhet, väldigt empatisk och filosoferande och vill ha ens öra hela tiden. Men de måste få utveckla sin fantasi på egen hand. Att existera i sitt egna inre rum utan att bli oroliga. Detta är en förmåga som måste övas in och för känsliga barn i lagoma mumsbitar och utan att skambeläggas. Beröm och uppmärksamma när de gör saker på egen hand - och låt dem återvända till tryggheten med jämna mellanrum.

• Anonym (Fundersam)

Konstruktivt och bra inlägg! Ska prova

Svar på tråden Ambivalent anknytning? :-(