• Anonym (Sugen)

Har hypertoni - kan jag dricka alkohol?

Har ätit blodtryckssänkande medicin i drygt en månad. Trycket är nu normalt (kollar hemma på apparat köpt från Apoteket).

Frågan är nu om jag kan hoppa över en tablett för att kunna njuta av några cider en kväll? Någon som vet?

• Svar på tråden Har hypertoni - kan jag dricka alkohol?
  • Anonym (.)
    Anonym (Sugen) skrev 2013-08-23 20:23:27 följande:
    Har ätit blodtryckssänkande medicin i drygt en månad. Trycket är nu normalt (kollar hemma på apparat köpt från Apoteket). Frågan är nu om jag kan hoppa över en tablett för att kunna njuta av några cider en kväll? Någon som vet?

NEJ!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
  • Anonym (Sjuksköt på VC)

Varför skulle du inte kunna dricka alkohol? Klart du kan,

• Anonym (.)
    Anonym (Sjuksköt på VC) skrev 2013-08-23 20:51:15 följande:

Varför skulle du inte kunna dricka alkohol? Klart du kan,

Skippa medicinen och dricka alkohol? Sjuksköterska på VC, skulle inte tro det!
  • Anonym (Sjuksköt på VC)
    Anonym (.) skrev 2013-08-23 20:52:19 följande:
    Skippa medicinen och dricka alkohol? Sjuksköterska på VC, skulle inte tro det!

Det var inte det jag sa: Jag menar att man kan ta sin BT-medicin som vanligt, men ändå dricka alkohol.
  • Anonym (Sugen)

Enligt Fass, så gör det inget om man missar en tablett, man tar bara nästa som vanligt. Så varför vore det så illa atthoppa över en tablett? Tror inte att det är ok att dricka något då tablett är tagen. Det här tänker jag inte göra utan att prata med VC, men kan vara intressant att se vad folk tycker.

Sen vore det ju trevligt med en förklaring och inte bara ett skrikande NEJ.

• Anonym (uuu)

Vilken medicin är det du har? Varför skulle du skippa en tablett för att dricka alkohol? Säkert hälften av alla över 60 år har hypertonimedinering, och de lever som vanligt, i stort sett, varför skulle inte du göra det?

• Anonym (Sugen)
    Anonym (uuu) skrev 2013-08-24 00:50:21 följande:
    Vilken medicin är det du har? Varför skulle du skippa en tablett för att dricka alkohol? Säkert hälften av alla över 60 år har hypertonimedinering, och de lever som vanligt, i stort sett, varför skulle inte du göra det?

Bara frågor, inga svar på mina frågor? Jag tar Amlodipin. Har faktiskt inte druckit någon alkohol på ett år, men skulle tycka att det vore gott med några cider när man går ut och äter. Självklart är det ingen nödvändighet, men man ska väl kunna fråga här utan att få så snipiga svar?
  • Anonym (FASS.se)

Enligt FASS ska du låta bli grapefrukt, men att ta en cider eller två är helt ok.

• Anonym (uuu)
    Anonym (Sugen) skrev 2013-08-24 02:14:25 följande:

Bara frågor, inga svar på mina frågor? Jag tar Amlodipin. Har faktiskt inte druckit någon alkohol på ett år, men skulle tycka att det vore gott med några cider när man går ut och äter. Självklart är det ingen nödvändighet, men man ska väl kunna fråga här utan att få så snipiga svar?

Oj, upplever du mitt svar som snipigt? Det var inte min mening. Är det så att du förväntar dig att folk här ska tycka att du ska låta bli alkoholen och därför läser in attityder i svaren som kanske inte finns där?

Anledningen till att jag frågar är att jag inte hört talas om någon blodtrycksmedicin som inte fungerar tillsammans med alkohol, därför ville jag veta om du har fått någon ovanlig, speciell medicin. 

Jag ifrågasätter alltså inte heller varför du skulle vilja dricka alkohol, jag ifrågasätter varför du inte skulle både kunna ta medicinen som vanligt OCH dricka alkohol. Man ska ju kunna leva helt som vanligt med blodtrycksmediciner, utan restriktioner. Lev som vanligt!

Amlodipin är det ju inget konstigt med så kör på, drick alkohol precis som vanligt. Och du behöver inte fundera på att hoppa över medicinen.

• Anonym (Sugen)
    Anonym (FASS.se) skrev 2013-08-24 09:46:44 följande:
    Enligt FASS ska du låta bli grapefrukt, men att ta en cider eller två är helt ok.

Ja det är ju ingen fylla jag är ute efter, bara dricka lite gott :)
  • Anonym (Sugen)
    Anonym (uuu) skrev 2013-08-24 11:43:12 följande:

Oj, upplever du mitt svar som snipigt? Det var inte min mening. Är det så att du förväntar dig att folk här ska tycka att du ska låta bli alkoholen och därför läser in attityder i svaren som kanske inte finns där?

Anledningen till att jag frågar är att jag inte hört talas om någon blodtrycksmedicin som inte fungerar tillsammans med alkohol, därför ville jag veta om du har fått någon ovanlig, speciell medicin. 

Jag ifrågasätter alltså inte heller varför du skulle vilja dricka alkohol, jag ifrågasätter varför du inte skulle både kunna ta medicinen som vanligt OCH dricka alkohol. Man ska ju kunna leva helt som vanligt med blodtrycksmediciner, utan restriktioner. Lev som vanligt!

Amlodipin är det ju inget konstigt med så kör på, drick alkohol precis som vanligt. Och du behöver inte fundera på att hoppa över medicinen.

Självklart vill jag höra vad folk anser, eller VET, det är ju därför jag frågar. Jag kanske missuppfattade dig, men det blev många frågor och ifrågasättande. Det är svårt att tolka text ibland.

Jag ska på återbesök om en månad, så jag får väl ställa fler frågor då. Det är bara det att man blir sugen på en cider eller två ibland. Jag mådde inte bra innan jag fick medicinen, så därför är jag ju orolig över att något ska hända. Jag tar ju även smärtstillande (Tramadol), men naturligtvis så dricker jag inte alkohol när jag har det i kroppen. 
  • Zappy

TS här :) Har pratat med vc idag och visst kan jag dricka alkohol. Hon hade aldrig hört talas om att man inte kunde det. Men jag tycker det är bättre att fråga en gång för mycket än för lite. Tack för era svar!

• Börje6776

Medicinen tar du på kvällen, drycken på kvällen. Det uppstår ingen "krock" där : )

• Anonym (Nyfiken)
    Börje6776 skrev 2016-11-21 10:19:14 följande:

Medicinen tar du på kvällen, drycken på kvällen. Det uppstår ingen "krock" där : )

Hej! Varje gång sådant här inträffar blir jag så nyfiken hur såhär gamla trådar plötsligt blir upp-puffade. Så nu måste jag fråga dig, hur kommer det sig att du hittade denna tråden som ju är över 3 år gammal? Obs ingen kritik, jag bara undrar!
Svar på tråden Har hypertoni - kan jag dricka alkohol?