• Anonym (Jasmin)

Arbetsträna- erfarenheter

Jag har varit sjukskriven av och till i två år, nu senast i ett års tid. Det är prat om att jag ska börja arbetsträna, något som jag själv är jättepeppad inför. Det ska bli jättekul!

Till saken hör att jag pga min sjukdom inte kommer kunna vara aktiv på hela arbetsmarknaden. Brukar det vara ett problem?

Vilken slags jobb kan man tänka få? Jag vill helst inte vara på typ samhall.

Hur fungerar det, söker jag praktik plats själv eller blir jag tilldelad en plats?

• Svar på tråden Arbetsträna- erfarenheter
  • Anonym (Åsa)

Vet inte hur det fungerar om man inte har ett jobb. Jag ska också börja arbetsträna men på mitt eget jobb.

• Anonym (FK-handläggare)

Vad roligt att du är så peppad att komma igång!

När det gäller arbetsträning i samband med sjukskrivning brukar man själv kunna ha stort inflytande över vad för typ av arbete man vill arbetsträna i. Om man vill så får man gärna föreslå en plats för arbetsträning som man tycker passar. Grundtanken är att arbetsträningen ska vara till för dig och att resultatet blir så mycket bättre om du får chans att göra något du tycker om. Mitt råd till dig är att du noga funderar igenom vad du skulle vilja göra och tydligt talar om dina önskemål för din handläggare. Att du inte kan vara aktiv på hela arbetsmarknaden är absolut inte ett problem, utan snarare en väldigt vanlig situation inför en arbetsträning. Din arbetsträning ska noga anpassas efter just dina förutsättningar.

Jag rekommenderar dig att välja arbetsträning i någon typ av jobb som du både tycker verkar roligt och som du tror att det på sikt kommer att finnas anställningsmöjligheter i, det vill säga ett roligt jobb som är ganska vanligt förekommande.

Om man redan har en anställning så arbetstränar man ju hos sin ordinarie arbetsgivare om det är möjligt, men utifrån beskrivningen i TS utgår jag ifrån att du inte har någon anställning.

• Anonym (Jasmin)
    Anonym (Åsa) skrev 2013-08-23 21:39:10 följande:
    Vet inte hur det fungerar om man inte har ett jobb. Jag ska också börja arbetsträna men på mitt eget jobb.

Det visste jag inte att man kunde. Vad är det för skillnad på att arbetsträna och vara deltidssjuksskriven?
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Jasmin) skrev 2013-08-23 23:03:01 följande:
    Det visste jag inte att man kunde. Vad är det för skillnad på att arbetsträna och vara deltidssjuksskriven?

Det ställs inte samma höga krav på full arbetsstyrka/prestation tiden man är på jobbet då man arbetstränar. Dvs den som arbetstränar är inte ansvarig att prestera på samma sätt som den som är deltidssjukskriven är under tiden på jobbet. Man får ju ingen lön utan det är FK som betalar så man kostar inte arbetsgivaren något alltså måste arbetsgivaren ha en annan person som är ansvarig för arbetets resultat om den som tränar inte kan prestera lika mycket som normalt.
  • Anonym (Jasmin)
    Anonym (Åsa) skrev 2013-08-24 00:45:18 följande:
    Det ställs inte samma höga krav på full arbetsstyrka/prestation tiden man är på jobbet då man arbetstränar. Dvs den som arbetstränar är inte ansvarig att prestera på samma sätt som den som är deltidssjukskriven är under tiden på jobbet. Man får ju ingen lön utan det är FK som betalar så man kostar inte arbetsgivaren något alltså måste arbetsgivaren ha en annan person som är ansvarig för arbetets resultat om den som tränar inte kan prestera lika mycket som normalt.

Okej, det är en fin tanke, jag har mycket svårt att det fungerar i verkligheten dock.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Jasmin) skrev 2013-08-24 13:24:23 följande:
    Okej, det är en fin tanke, jag har mycket svårt att det fungerar i verkligheten dock.

Jo, jag är väl lite orolig för att kollegor, chef och jag själv ska ställa samma gamla vanliga krav. Men efter en olycka måste jag försöka hitta ett lugnare tempo för att slippa allt för stor smärta samtidigt som min högsta önskan är att kunna återgå till arbetslivet igen och då allra helst mitt gamla jobb som jag ändå betalar 2 000 kr i månaden för studielånen som jag tog för att kunna utbilda mig och få detta jobb.
Svar på tråden Arbetsträna- erfarenheter