• destination

Färga urtvättade jeans?

Hej!

Jag har ett par svarta jeans med stretch hemma som jag älskar. Dock har de efter flitig användning förlorat lite av sin svarta färg och ser numera tragiskt urtvättade ut.

Istället för att lägga 600 spänn på ett par nya tänkte jag försöka återuppliva de genom att färga de med textilfärg. De är gjorda av 98% bomull och 2% elastan och jag undrar nu om det går att färga stretchjeans utan att man förstör stretchen? Enligt mig låter det rätt sjukt att tvätta ett par byxor som man enligt lappen i byxan ska tvätta på 30 grader, i minst 60 grader och max 90 för hand. 
    Textilfärgen jag köpt är Herdins svarta textilfärg. 

Hjälp!
  • Svar på tråden Färga urtvättade jeans?
  • elyse

Står det på färgpaketet att du ska köra en 60-tvätt på färgningen?

• destination
    elyse skrev 2013-08-23 21:06:24 följande:
    Står det på färgpaketet att du ska köra en 60-tvätt på färgningen?
    Det står att man ska tvätta plagget för hand i mellan 60-90 grader. :/ 
  • destination
    destination skrev 2013-08-23 21:21:07 följande:
    Det står att man ska tvätta plagget för hand i mellan 60-90 grader. :/ 
    Inte bokstavligen för hand då, haha. Utan de ska ligga i en kastrull med den temperaturen på vattnet. 
  • elyse

Då är det väl så. Jag färgar ganska ofta och köper på färg av märket Nitor på Åhléns. De har färg just för att återfärga blekta svarta kläder också. 40 grader räcker då, i maskin. Så det kan jag rekommendera att du testar nästa gång. 

• destination
    elyse skrev 2013-08-23 21:24:05 följande:
    Då är det väl så. Jag färgar ganska ofta och köper på färg av märket Nitor på Åhléns. De har färg just för att återfärga blekta svarta kläder också. 40 grader räcker då, i maskin. Så det kan jag rekommendera att du testar nästa gång. 
    Okej, men du tror inte stretchen kommer förstöras då? 

Lägger nitor på minnet.  
  • elyse
    destination skrev 2013-08-23 21:28:04 följande:
    Okej, men du tror inte stretchen kommer förstöras då? 

Lägger nitor på minnet.  
    Jag tycker att det låter väldigt varmt. Men en 60-tvätt borde det tåla så jag skulle chansa. 
Svar på tråden Färga urtvättade jeans?