• Anonym (TS)

Modersmålsundervisning på bonuspappans språk?

Hej!

Jag är inte styvföräldern, men min make är. Vi har ett gemensamt barn, och jag har ett barn sen tidigare. Hemma pratar vi engelska 98% av tiden, då jag inte pratar direkt till mitt barn, då är det ju svenska som gäller.

Kan man ansöka om modersmålsundervisning, även fast jag och biopappan båda är svenska och pratar svenska? Det blir lite konstigt just nu, för varannan vecka bor h*n i ett hem där det bara pratas engelska i stort sett. 

• Svar på tråden Modersmålsundervisning på bonuspappans språk?
  • elyse

Kriterierna är väl som så att det ska vara ett levande språk i hemmet?

• Anonym (samma här)

Kriteriet för att få modersmålsundervisning är att språket talas i hemmet. Mitt barn har modersmålsundervisning i bonusförälderns språk som också är engelska. från förskoleklass. Det är det språk vi talar hemma, barnet bor hos oss på heltid. Barnets språkutveckling på engelska hAr stärkts och det har varit en förutsättning för att familjesammanhållningen hemma blivit så god, att barn och bonus kan kommunicera, att barnet inte känner sig utanför när jag och bonus pratar (bonus kan nästan ingen svenska då hen kom till Sverige sent i livet och ganska nyligen, arbetar på en engelskspråkig arbetsplats, alla svenskar talar engelska med hen etc.). Barnet blir lite understimulerad i den vanliga engelskundervisningen på förskolan (friskola) eftersom hen kan MER än barn som är nybörjare men behövde lära sig mer engelska för att kommunicera i hemmet. Kommunen sade först nej men friskolan såg till barnets bästa och det fanns redan en grupp (kan vara svårare med "udda" språk) så de lät hen börja och sedan omprövade kommunen sitt beslut efter samtal med både oss och skolan. Barnet har också bonussläkt i engelskspråkigt land och då det är denna släkt som barnet ser som sin släkt (biopappan har vi inte sett röken av på många år) så bedömdes det som barnets bästa att kunna kommunicera med bonusgrandparents och andra bonussläktingar. Barnet vill själv ha hemspråk och gruppen har varit viktig för att inte känna sig udda, ge en positiv identitet osv så jag rekommenderar det om barnet själv vill. värt att kämpa för. barnets bästa är det man ska trycka på plus att kriteriet faktiskt är språk som talas i hemmet.

Svar på tråden Modersmålsundervisning på bonuspappans språk?