• camme01

Fler som tar sprutor utan att göra ivf?

Hej! 
    Jag och min sambo har försökt få barn i två och ett halv år nu. Jag har PCO och helt uteblivna menstruationer och ägglossningar. Började med pergotime hösten 2012 med enkel, dubbel och trippeldos, men hände ingenting. Sen blev det remiss till sahlgrenska och dit fick vi komma i april 2013. Började med sprutor, menopur som jag tog i 23 dagar, kontroll med VUL och sen ovitrelle och försöka själva hemma. Jag blev gravid men tyvärr slutade det i missfall v.7. Nu är vi igång med vår andra behandling och jag har sprutat i 10 dagar nu med menopur. Har lite svårt att hitta trådar där man diskuterar detta, dom flesta handlar om ivf. Så jag undrar: Är det några som vill följas åt som använder menopur el liknande och försöker på egen hand ?? :) 

• Svar på tråden Fler som tar sprutor utan att göra ivf?
  • camme01

hej! 
    Ok, spännande! Vad kommer det sig att ni inte ska göra ivf då? står ni i kö för det också? Vi skulle gjort det direkt egentligen, men så sa vi att vi kunde prova detta först. Och eftersom det funkade bra första behandlingen så hoppas vi att det gör det igen:) Men om det inte går nu så blir det nog ivf nästa gång. Kul att du hittade hit, och roligt att följa dig och se hur det går för dig sen. Har ökat min dos nu och jag ska in på nytt VUL på tis, sen hoppas jag att det inte blir några fler utan att det snart är dags för ovitrelle! :) 

• LängtansBlåaBlomma

Jag gör inte ivf. Jag tar tabletter Provera för att få mens (börjar imorrn), sedan börjar jag med Puregon för att bygga upp mogna äggblåsor och sen tar jag Ovitrelle för att släppa ägget. Börjar min andra behandling på måndagoch är FÖRVÄNTANSFULL!

• LängtansBlåaBlomma

Puregon och Menopur är ungefär samma sak va? Då ligger du före mig ungefär en cykel. Spännande! Jag fick ett moget ägg efter 16 dagar med Puregon förra gången jag testade.

• trina
    camme01 skrev 2013-08-25 18:23:30 följande:
    hej! 
    Ok, spännande! Vad kommer det sig att ni inte ska göra ivf då? står ni i kö för det också? Vi skulle gjort det direkt egentligen, men så sa vi att vi kunde prova detta först. Och eftersom det funkade bra första behandlingen så hoppas vi att det gör det igen:) Men om det inte går nu så blir det nog ivf nästa gång. Kul att du hittade hit, och roligt att följa dig och se hur det går för dig sen. Har ökat min dos nu och jag ska in på nytt VUL på tis, sen hoppas jag att det inte blir några fler utan att det snart är dags för ovitrelle! :) 
    Vi har ju fortfarande en chans att lyckas utan IVF, det handlar ju bara om att jag ska få ägglossning. Sen har mannen lite nedsatt (men inte så mycket) så det blir ett par gånger utan IVF iaf.

Superduperbitterfitta.blogg.se <-- Bitter och Barnlös
  • camme01
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-08-25 19:08:30 följande:
    Jag gör inte ivf. Jag tar tabletter Provera för att få mens (börjar imorrn), sedan börjar jag med Puregon för att bygga upp mogna äggblåsor och sen tar jag Ovitrelle för att släppa ägget. Börjar min andra behandling på måndagoch är FÖRVÄNTANSFULL!
    Hej och välkommen! Kul att det är några som hittar hit :) Ja, menopur och puregon är väl snarlika tror jag. Samma för mig, tar provera i tio dagar, på 5 dagen börjar jag med suprecur (för att nedregleras) och sen menopur för att få en mogen äggblåsa. Har du också sprayat med suprecur (el liknande) innan du sprutat? Hur gick det på din första beh, visade det att du hade fått ägglossning? Ja, visst är man förväntansfull! :) OCH nervös. 
  • camme01
    trina skrev 2013-08-25 20:16:03 följande:
    Vi har ju fortfarande en chans att lyckas utan IVF, det handlar ju bara om att jag ska få ägglossning. Sen har mannen lite nedsatt (men inte så mycket) så det blir ett par gånger utan IVF iaf.

Ja, det är ju samma för oss. Mannens spermier är bra, och inget fel på äggledare o sånt, så det hänger på att jag ska få ägglossning " bara". Har du också gjort en sån där äggledarspolning? 
  • LängtansBlåaBlomma

Nej, ingen nedreglering? Inte hört talas om. Varför tar man det?
     Jag fick en blåsa på 16 mm. Tog då ovitrelle för ägglossning. Men det blev ingen graviditet. Vi gjorde inte nåt test för att se om det verkligen blev en ägglossning. Fick konstiga flytningar sist så jag ska tydligen köra ovitrelle två eller tre doser, minns inte riktigt vad gyn sa. 

• LängtansBlåaBlomma
    camme01 skrev 2013-08-25 21:24:06 följande:
    Ja, det är ju samma för oss. Mannens spermier är bra, och inget fel på äggledare o sånt, så det hänger på att jag ska få ägglossning " bara". Har du också gjort en sån där äggledarspolning? 
    Jag har gjort en, bara för rutin och för att utesluta stopp. Det flöt fint :)
  • camme01
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-08-25 21:28:38 följande:
    Nej, ingen nedreglering? Inte hört talas om. Varför tar man det?
     Jag fick en blåsa på 16 mm. Tog då ovitrelle för ägglossning. Men det blev ingen graviditet. Vi gjorde inte nåt test för att se om det verkligen blev en ägglossning. Fick konstiga flytningar sist så jag ska tydligen köra ovitrelle två eller tre doser, minns inte riktigt vad gyn sa. 
    Vet egentligen inte riktigt varför, men det är väl för att man inte ska få spontan ägglossning utan mer kunna styra kroppen om man reglerar ner ( man hamnar liksom i klimakteriet) så först under två veckor( olika hur lång tid det tar) så sprayar jag båda näsborrarna 3 ggr om dagen. När jag sen börjat med sprutorna sprayar jag en näsborre 3 ggr om dagen. Hoppas att det ser bra ut på tis och att jag kan få ta ovitrellen snart! är så spännande och nervöst på samma gång! Vill så gärna bli gravid!! känns ju såklart som att ALLA runt omkring har barn el väntar barn. 
  • camme01

Första gången började jag med 75, ökade till 90 och sen 112,5. Den här gången började jag på 90 och har nu ökat till 112,5.

• LängtansBlåaBlomma

Hur stora äggblåsor fick du då och hur många?
    Jag fick av 75ie en blåsa som var 16mm och en liten som var typ 11 eller nåt. 

• camme01
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-08-25 22:52:47 följande:
    Hur stora äggblåsor fick du då och hur många?
    Jag fick av 75ie en blåsa som var 16mm och en liten som var typ 11 eller nåt. 
    sista VUL innan ovitrelle var det en som var 16mm, tror den andra var typ 14. Och då tog jag en dos till efter det och dagen därpå ovitrelle. Så den borde ju blivit 18mm. Förra gången har jag för mig att jag hade ömma bröstvårtor såhär innan, men har inte det nu... men det kanske kommer senare:S Hur kände du dagarna innan ägglossningen? 
  • camme01

Var på VUL idag, hade en som var på 14mm och två som var på 11mm, och ett "gäng" på 10mm. så nu ska jag fortsätta med samma dos OCH hoppas att det bara är den stora som växer till sig. Skulle alla bli stora så får man övergå till ivf. Ska dit igen på fredag.

• camme01

Tar fortf. 112,5 och ska forts med det tills nästa koll, så får vi se hur det går:s

Svar på tråden Fler som tar sprutor utan att göra ivf?