• emma01­1
    Äldre 24 Aug 17:58
    3071 visningar
    5 svar
    5
    3071

    Adoptera bort?

    Hur funkar det? Kan man adoptera bort barnet man bär på i Sverige?
    Hör aldrig om att någon adopterar ett svenskt nyfött barn.
    Vart vänder man sig isf?
    (fått reda på att jag är gravid och superlångt gången)    

  • Svar på tråden Adoptera bort?
  • Äldre 24 Aug 17:59
    #1

    Oj prata med din bm ts. hur långt gången är du? kanske du hinner smälta detta och vill behålla ditt barn.


    Instagram...LOVALOVISA
  • Äldre 24 Aug 18:59
    #2

    Ja det ska nog gå men jag vet inte reglerna. Tror det kan vara så att barnet bli fosterhemsplacerat och sedan typ adopterat av familjen. Vill du inte alls ha barnet?!

  • Äldre 24 Aug 19:01
    #3

    Det kan gå, men pappan måste vara med på det.

  • Äldre 24 Aug 19:27
    #4
    Nov13 skrev 2013-08-24 18:59:21 följande:
    Ja det ska nog gå men jag vet inte reglerna. Tror det kan vara så att barnet bli fosterhemsplacerat och sedan typ adopterat av familjen. Vill du inte alls ha barnet?!
    Och då borde du kanske inte svara - om du inte vet hur det går till, menar jag. Barnen som lämnas för adoption familjehemsplaceras normalt inte på sedvanligt sätt ..... TS kontakta din kommun och be om hjälp. Där finns information att få och du får prata med dem som handlägger dessa frågor. Nationell adoption handläggs i den egna kommunen!
    Det finns ett antal trådar aktuella här i FL som handlar om samma sak:

    www.familjeliv.se/Forum-4-294/m70353611.html

    www.familjeliv.se/Forum-4-294/m70706624.html
  • Äldre 24 Aug 21:41
    #5

    Skrev att det nog ska gå att adoptera bort sitt barn om man inte vill ha det. En av frågorna i ts var om det var möjligt. Vet folk som adopterats inom Sverige. Men jag vet också att vissa fosterhemsplaceras och sedan adopteras.

    Skrev det för att ts undrade om möjligheterna. Jag gav svar på det jag kunde för att försöka hjälpa ts.
    Glömde dock svara på vart man vänder sig. Vilket är kommunen. Sin bm kan förstås även vara en bra början.

    Jag vet för övrigt att adopterade barn inte behöver fosterhemsplaceras innan de faktiskt adopteras, men ibland görs det på det viset och jag nämnde det just för att berätta hur det faktiskt kan gå till.

    Ts skriver att hon är superlångt gången och kanske hinner man inte finna någon/några som kan adoptera innan barnet är fött och då kan fosterhem vara ett alternativ och att antingen den familjen sen adopterar eller att man söker en familj under tiden barnet bor hos i det fallet troligen en jourfamilj.

    Jag hoppas hur som helst att det löser sig för ts!

Svar på tråden Adoptera bort?