• junior2006

Vaginalt ultraljud??

Hej!
    Ska träffa en läkare om 3 veckor och barnmorskan sa att vi då skulle göra ett vaginalt ultraljud, min fråga... Vad gör man? Är det obehagligt (har aldrig ens varit hos gyn...än)? Vad får man se/höra?
    Barnmorskan sa att vi inte ska gå dit jätte glada för det är ju för att kolla att allt är ok, att inget är fel.
    Är det så att man får en ultraljudsbild??
    Kan nån svara på detta?!

• Svar på tråden Vaginalt ultraljud??
  • Mika86

De kollar på bebisen genom slidan o uppåt, bebisen är ju så liten när de gör det.
    Det stora ul görs i v 16-19 (ca) o då kollar de ju med en "grej" på magen o då ser de bebisen o det är då man får kort.

• Cinnalinna

Nej det är inte obehagligt. Det är som en smal pinne som de för in i slidan och sa ser man bebisen pa skärmen. Pinnen kan vara lite kall det är allt.

• elso

det är inte alls behagligt, det känns knappt :) kanske möjligtvis lite kallt av gelen de har på för att det ska gå lättare, men det är också allt. vaginalt ultraljud är som ett tidigt ultraljud, jag fick tyvärr inte se bilden så jag vet inte hur tydlig den är. vilken vecka förmodar du att du är i?

• Trolljentan

Jag gjorde ett vul i v 12 och det var väl inte det roligaste jag har varit med om om man tänker på hur det känns... det svider lite och man kan känna som drag inne i magen... lite svårt å förklara.. speciellt om du aldrig har vatir hos gyn förut... men det är värt de. Vet inte riktig hur det funkar men dom har en slangliknande grej som dom för in och sen får man se allt på en skärm. Den delen var jättehäftig för man kunde se bebisen röra på sig en massa å man kunde se armar och ben... jag fick en bild med mig hem men man ser inte nå mer än konturerna av en bebis på det.

• Suni74

Var inte mer obehagligt än en gynundersökning. jag fick se på skärmen men inget att ta med hem. Var i vecka 11 så det var inte mycket att se.. kunder dock se hjärtat som slog. Ingen bild...

• Cinnalinna

Jag fick med mig tva bilder hem fran mitt VUL, men jag bad om det - sa säg till att du vill ha en utskrift!

• EmiliaG

Hur långt gången kommer du vara om tre veckor? Det är ganska avgörande för vad man ser och inte ser...

Vi gjorde vul först i v.6... då såg man bara en pyttig böna och en lite förstorad livmoder och egentligen inget mer. Så man kunde se att jag var gravid, varken mer eller mindre.

Gjorde akut vul i v.13 (12+4) då jag var på gynakuten och då såg man barnet, ben och armar som viftade, hjärtat slog som det skulle, ryggraden var fin, storleken rätt för veckotalet, hjärnan syntes osv. Vad man såg var det ett friskt barn.... men så tidigt är det ändå svårt att säga om allt är som det ska.

När du kommer till läkaren gör han/hon en vanlig gynkontroll då du får ligga i gynstol (har du gjort en gynundersökning någon gång i ditt liv?) och man kollar slemhinnor, att livmodertappen har bra färg och form, gynläkaren känner att livmodern ligger där den ska osv.

vul går till så att när gynundersökningen gjorts ligger du kvar i stolen och gynläkaren tar då en vit stav med en sändare på som han för in i slidan som där sänder ut ultraljusvågor... känns inte direkt, men klart det inte är direkt trevligt ändå. Du får se ultraljudsbilden på en skärm och kanske ev. kan få en bild på barnet (men räkna inte med det!). Första gången fick vi ingen bild, andra fick vi bild. Ibland får man betala för att få en bild.

Hopas du förstå bättre nu.

• Magiska under

Det är inte alls obehagligt!! Kan kännas lite kallt... Jag har i alla fall aldrig kännt något obehagligt!! Lycka till=)!!

• junior2006

Har ju faktiskt aldrig gjort en gyn undersökning, har hela tiden dragit ut på det, varit lite för rädd och nervös.
    Jag kommer att vara i 12+ när det är dags för läkarbesöket! Är redan nervös för det!

Men tack så jätte mycket för alla svar, nu känns det lite bättre.

• emilia06

nej det är inte så obehagligt att göra ett VUL. Du kanske tycker att det känns konstigt första gången om du aldrig gjort en undersökning tidigare, men man vänjer sig fort. Jag har gjort två VUL (går privat så det är rutin där...) och bilderna finns i mitt krypin om du vill kika.

Senaste VUL var i fredags och då var jag 11+3, så du kanske får se något liknande. Jag såg de små fingrarna och tårna rätt tydligt och på bilden ser man ett litet ben och en fot. Det är en fantastiskt upplevelse att se sitt lilla pyre första gången!

• Snöret

Jag tyckte att det var så otroligt fantastiskt att se den lilla så alla tankar om pinsamhet framför sambon och obehaget försvann. Jag hade bara ett fånigt leende på läpparna och tårar i ögonen.

i vecka 12 så ser man ju ganska mycket oxå!

Så oroa dig inte!!

Du kan se bilden jag fick i mitt bildgalleri och i tidigare graviditet v 12

/snöret

• micma

hej hej, var på vul idag. v 8. hade ett tidigt mf 04 så jag var lite nervös. men allt va bra, hjärtat slog! Inte alls obehagligt! lycka till!

• EmiliaG

Bild från mitt VUL finns också... men tyvärr avfotograferat och ingen skarp bild.

Svar på tråden Vaginalt ultraljud??