• Anonym (TS)

Jag står inte ut med mitt stök. Hur fan städar man!?? x(

Jag har ett problem som jag nu inser är större än jag tidigare har förstått. Jag har alltid varit oredig, när jag bodde hemma var det grejer över hela mitt rum jämt. Man såg knappt golvet och jag städade bara när jag blev tvingad till det. (När mamma blev så trött på det att hon välte ner allt som fanns i rummet så att jag blev tvungen att plocka i ordning) Det är inte så att jag gillar när det är oredigt. Det är inte heller så att jag hatar att städa, även om det inte är det roligaste som finns. Men jag kan bara inte hålla ordning och plocka undan efter mig. Det funkar väl när man bor hos föräldrarna. Men nu har jag en egen lägenhet och ett barn och det är inte hållbart. Mitt hem är i total kaos och jag behöver hjälp, men jag vet inte vart jag ska vända mig. Familjemedlemmar har slutat komma på besök och mina vänner suckar alltid över det när de är här. Problemet är att jag ser inte att det är stökigt förrän det är total kaos. Och jag mår så dåligt över det. Ångest och skuldkänslor över att mitt barn ska behöva bo såhär, och tröttheten och äcklet jag känner för mig själv. Alla säger att det är väl inte så svårt, det är bara att plocka undan efter sig på en gång. Jo fast, hade det varit så enkelt för mig hade jag väl gjort det för längesen. Jag städar när jag ska få besök eller när det är extremt stökigt och smutsigt. Men bara efter några dagar ser det likadant ut. 

Jag behöver tips och råd från er som klarar av att hålla ett hem i ordning (typ alla..). Hur ska jag tänka, vad ska jag göra för att hålla det någorlunda rent? Det behöver ju inte vara pedantiskt rent, men i alla fall så att man inte behöver må psykiskt dåligt över att vara hemma... Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra med mig själv x(

• Svar på tråden Jag står inte ut med mitt stök. Hur fan städar man!?? x(
  • Mys mymla

För varning ha lådor till leksakerna så lägger du i allt där, skaffa tidning ställ och bredvid soffan tex så blir det lätt att lägga i dem där.

Jag har tex diskar kastruller vart eftersom jag använt dem klart. Lägger mat i lådor innan jag sätter mig och äter för att bara ha talrikt att ta bort och torka bord .
    Schema lägg städningen så du dammsuger/ plockar samma dag varje vecka.
    Kosta på dig att gå och köpa nya rengörings prylar kan va lite roligare med lukta gott rengöring osv

• MammaBella

Se till att städa en gång superordentligt så det blir riktigt rent och snyggt.
    Sen ser du till att varje dag städa i 15 minuter. Under den tiden ska du vara så effektiv du bara kan. Sätt gärna en äggklocka... En dag i veckan städar du i 1-2 timmar och gör det lite mera grovstädet, torka golven, städa badrum osv.

En annan sak som kan vara bra att lära sig att inte gå¨med tomma händer. Finns det något som ska in i köket när du går förbi så plocka med det.

Blir det lätt stökigt kan det bero på att du inte har bra förvaringsmöjligheter. KAn vara en ide at se över det- 

• mkemareyas89

Hade samma problem tills jag fick barn, vet hur svårt det är..

Men som dom redan skrivit, skaffa mer förvaring till tex leksaker, tidningar/papper.

Skölj alltid av disken när du ätit (om du inte har diskmaskin) så blir det lättare att diska.

Köp en mikrofiberborse, vileda eller vad dom heter, lättare att dra över golvet än dammsuga och skura och man orkar dra den över golvet varje dag..

Fråga om det är nåt mer :)

• FruZäll

Ställ alltid tillbaka saken på sin rätta plats:) jag städar varje dag men gillar att ha det rent. Toa behöver man göra minst städa 1gång /vecka tycker många brister där.

• Chianti

Hej TS!
    Jag har varit likadan. Det liksom bara blev stökigt. Ibland väldigt stökigt. Jag ledsnade totalt och bestämde mig för att knäcka städkoden. Jag sökte runt en del på nätet och fann en bra metod för hur man bryter ovanan  att  stöka ner.

Sen startade jag en tråd här på FL och frågade om det fanns nån annan som var lika slarvig som jag. Det fanns det! Det fanns faktiskt jättemånga som jag. Idag har tråden fler än 5600 inlägg och den har inlägg dagligen.

Joina oss i tråden: www.familjeliv.se/Forum-22-426/m62755913.html

Och längst ner i min sidfot hittar du länken till metoden som kommer få dig på rätt väg.

Ses i den andra tråden!

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Anonym (TS)

Åh vad hoppfull jag blir! Tack så mycket allihopa! 

Chianti skrev 2013-08-24 21:57:43 följande:
    Hej TS!
    Jag har varit likadan. Det liksom bara blev stökigt. Ibland väldigt stökigt. Jag ledsnade totalt och bestämde mig för att knäcka städkoden. Jag sökte runt en del på nätet och fann en bra metod för hur man bryter ovanan  att  stöka ner.

Sen startade jag en tråd här på FL och frågade om det fanns nån annan som var lika slarvig som jag. Det fanns det! Det fanns faktiskt jättemånga som jag. Idag har tråden fler än 5600 inlägg och den har inlägg dagligen.

Och längst ner i min sidfot hittar du länken till metoden som kommer få dig på rätt väg.

Ses i den andra tråden!
    Jag ska absolut börja följa tråden och uppdatera hur det går. Det låter verkligen intressant och som att det kan hjälpa :) Vad skönt att höra att jag inte är ensam! Hur har det gått för dig? Blir det kaos ibland ändå, eller är du helt "botad"? ;)
    MammaBella skrev 2013-08-24 21:07:25 följande:
    Se till att städa en gång superordentligt så det blir riktigt rent och snyggt.
    Sen ser du till att varje dag städa i 15 minuter. Under den tiden ska du vara så effektiv du bara kan. Sätt gärna en äggklocka... En dag i veckan städar du i 1-2 timmar och gör det lite mera grovstädet, torka golven, städa badrum osv.

En annan sak som kan vara bra att lära sig att inte gå¨med tomma händer. Finns det något som ska in i köket när du går förbi så plocka med det.

Blir det lätt stökigt kan det bero på att du inte har bra förvaringsmöjligheter. KAn vara en ide at se över det- 
    Ditt råd vad en del av den där städplanen såg jag :P Jag ska nog ta ett rejält tag i morgon och plocka undan det absolut värsta, och därefter ta 15 minuter varje dag samt kolla in städplanen som Chianti länkade till i sin tråd. Jag har en vecka på mig att ta det värsta skitet och rensa ut lite (det kan nog också behövas), innan semestern är över.

Jag funderar lite på det här med post-it lappar. Det är något som jag känner att jag skulle behöva göra för att komma ihåg sånt som egentligen är "basic" och borde gå av sig själv (t.ex. tömma kattlådan, skölja av disken, duka undan, osv), men det känns så löjligt. Tänk om jag får besök och någon ser lapparna,  jag skulle känna mig helt dum i huvudet som behöver skriva sånt... :/ 

• Chianti
    Anonym (TS) skrev 2013-08-24 22:17:09 följande:
    Åh vad hoppfull jag blir! Tack så mycket allihopa! 
    Jag ska absolut börja följa tråden och uppdatera hur det går. Det låter verkligen intressant och som att det kan hjälpa :) Vad skönt att höra att jag inte är ensam! Hur har det gått för dig? Blir det kaos ibland ändå, eller är du helt "botad"? ;)

Ditt råd vad en del av den där städplanen såg jag :P Jag ska nog ta ett rejält tag i morgon och plocka undan det absolut värsta, och därefter ta 15 minuter varje dag samt kolla in städplanen som Chianti länkade till i sin tråd. Jag har en vecka på mig att ta det värsta skitet och rensa ut lite (det kan nog också behövas), innan semestern är över.

Jag funderar lite på det här med post-it lappar. Det är något som jag känner att jag skulle behöva göra för att komma ihåg sånt som egentligen är "basic" och borde gå av sig själv (t.ex. tömma kattlådan, skölja av disken, duka undan, osv), men det känns så löjligt. Tänk om jag får besök och någon ser lapparna,  jag skulle känna mig helt dum i huvudet som behöver skriva sånt... :/ 

Botad, nja... Men man blir verkligen så mycket bättre. Det är inte kaos längre även om det kan bli stökigt ibland. Men på ett annat sätt. Det går fortare att städa undan, det finns en grundordning numera liksom.

Post-it-lappar är kanon. Jag hade en på badrumsspegeln med 3-5 att-göra-saker. Den såg jag ju varje kväll när jag skulle borsta tänderna och då kunde man ju inte gå och lägga sig utan att ha gjort det där som stod på lappen. Ha en enda, du får väl rusa in i badrummet och ta ner den om du får besök?
    Annars finns det en bra app som heter HomeRoutine som är ett toppenstöd. Den har både dagliga to-dos och veckouppgifter, och du kan anpassa den till dina egna behov, tex lägga in tömning av kattlådan.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Anonym (.)

Jag föreslår en skräp påse.. Gå en runda varje dag å släng allt som gå att slänga å fort ha du fått bort mkt onödiga saker som tex dagens post som int behöver sparas osv..

• Anonym (adhd)

Bara en fundering, har du andra problem också, t ex glömmer möten och tider du ska passa, tappar och slarvar bort grejer, glömmer betala räkningar o s v?

Har två personer i min omgivning som har adhd, och deras lägenheter är som soptippar emellanåt, med flera dagars disk, smutstvätt på golvet, alla bänkar och bord fulla med papper, tidningar och allehanda bråte, tomma pizzakartonger och smutsiga strumpor under soffbordet. Fullständigt kaos. Och de vill men kan inte! 

• Anyah
    Chianti skrev 2013-08-24 21:57:43 följande:
    Hej TS!

Gå med i Chiantis tråd så får du mycket tips och pepp!

Jag använder mig dessutom av appen Home Routine. Den bygger liksom Fly Lady på att hemmet delas upp i zoner. Den har varit en bra hjälp för mig när det gäller att organisera städningen.
Svar på tråden Jag står inte ut med mitt stök. Hur fan städar man!?? x(