Funktionshinder
Har 2 barn med funktionshinder utvecklingsstörning men inget av barnen är färdigutredda kan jag ansöka om assistans timmar till mina barn och kan jag som mamma själv vara assistent
Har 2 barn med funktionshinder utvecklingsstörning men inget av barnen är färdigutredda kan jag ansöka om assistans timmar till mina barn och kan jag som mamma själv vara assistent
Att söka ass timmar utan diagnos vet jag inget om. Men man kan absolut vara assistans åt sitt/sina barn.
Om du ansöker om stöd enligt LSS måste det finnas en utredning där diagnos (som visar att barnet tillhör LSS) fastställs. Hur stora svårigheter har barnen? Det ska väldigt mycket till för att beviljas personlig assistans, om det nu är det du menar.
ta kontakt med ett assistansbolag så kan de hjälpa dig på vägen, både att söka peng och kanske skynda på processen. Och absolut kan du vara assistent åt dina egna barn, men ibland kan det ju vara skönt att "bara" vara mamma också..
Mitt ena barn har en fastställd diagnos utvecklingsstörning men han är dock inte färdigutredda dom håller på att utreda han för adhd med ....mitt andra barn har precis genom gått tester som säger att även han har utvecklingsstörning ....det är därför jag undrar om man kan bli beviljad att få assistanersättning eftersom jag har 2barn med diagnos
Har du diagnos så har du vad som krävs, men det borde inte vara några hinder att inte ha diagnos heller om man tänker på de fall där det kan dröja många år innan man hittar rätt diagnos, tex de som föds med udda kromosomavvikelser och liknande. När läkarna kan ge en ordentlig funktionsbeskrivning och man kan se att det behövs stort stöd så har man rätt till assistent men om det går genom just LSS är kanske oklart.
Just ADHD ingår ju inte i LSS men man kan alltid söka inom SoL eller hos FK om det överstiger 20 h (?) /v.
För att få personlig assistans måste fem kriterier vara uppfyllda. Personen måste behöva hjälp med kommunikation, hygien, påklädning, transport och mat. Mängden hjälp måste överstiga 20 timmar i veckan för att man ska ha rätt till LASS. Alltså från FK.
Under 20 timmar är det kommunen (LSS) som betalar. Assistansbolag hanterar inte behov under 20 timmar/vecka eftersom FK inte betalar.
Glömde säga att du måste börja med att få barnen inskrivna i LSS, din kommun har en handläggare som kan hjälpa dig med det. Barnen placeras i en personkrets inom LSS och utifrån vilken personkrets de tillhör finns olika rättigheter man kan ansöka om.
Använd dig av assistansbolagens erbjudanden och att få kostnadsfri hjälp med ansökan om assistansersättning. Det är vad dem är till för. Visserligen räknar väl dem med att du ska bli kund sedan… Här är några
allita assistans
omsorgshuset
primaassistans
assistansersättning
Lycka till!