• Dara

Lättväckt bebis, när växer det bort?

Min bebis började bli ganska ljudkänslig och lättväckt vid 2månader. Vid 6månader kunde jag inte äns prata med min man när jag ammar då kommer hon av sig. Nu är hon är 9månader och det fortfarande måste vara tyst och lugn när hon sover eller när jag ammar, inga plotsliga ljud eller samtal. Om jag pratar i telefon när hon sover under promenader med barnvagn då vakna hon. Jag tror för att hon är nyfiken.
    Jag har försökt att vänja henne med olika ljud hemma men det hjälper inte. Barn är olika som vuxna. Det är något som växer med tiden säger min syster.
    Ni som har bebis med liknande beteende, när växer det bort för er?

Jag vill bara veta andras erfarenhet, inte för att ändra min bebis beteende/träna bort.

Tacksam att hon kommer till oss
  • Svar på tråden Lättväckt bebis, när växer det bort?
  • Orkide

För oss tog det över 1.5 år.. Det är typ nu, någon månad tillbaka, som vi kan se en film på hyfsad ljudnivå eller prata i en normal ton.

• Mrs Firren

Hos vår 14-månaders har det inte växt bort. Jag väntar fortfarande... Jag tror tyvärr hon ärvt mina sov-gener - svårt att somna, lättväckt, svårt att somna om. Därtill alldeles för social och nyfiken för sitt eget bästa. Dessutom förmodligen inne i en utvecklingsfas som jag tror gör att hon är extra aktiv. Det som har funkat rätt bra är att skärma av alla intryck, det ska vara mörkt, lugnt och tyst när hon ska somna för natten. På dagen i vagnen tror jag hon somnar av ren uttråkning till slut. Tyvärr funkar inte de gamla knepen längre och sövningarna på kvällen tar alldeles  för lång tid, två oroliga timmar i kväll t.ex., men vi håller precis på att fundera ut nån ny plan och testa lite ny teknik. 

• högavisan

Det var knepigt med sonen med. Försökte ha radio på i hans rum när han skulle sova för att distrahera så att han inte kunde urskilja oss, men den lätte gick han inte på. Jag tror att han höll på tills han var i alla fall tre år. Nu, tio år senare, skulle jag kunna släppa en handgranat bredvid honom utan att han skulle vakna. Men det hjälper ju knappast dej, inte just nu i vilket fall. Solig

• Ellie

Min 15-månaders börjar bli lite bättre på att sova vidare trots ljud. Nu kan jag prata i normal ton i ett annat rum, spola på toaletten, tom tömma diskmaskinen lite försiktigt (men inte spola i vattenkranen eller diska). Hon vaknar inte längre av vattenkokare eller mikro. Allt detta hade varit omöjligt när hon var yngre.

• Dara
    högavisan skrev 2013-08-24 22:20:33 följande:
    Det var knepigt med sonen med. Försökte ha radio på i hans rum när han skulle sova för att distrahera så att han inte kunde urskilja oss, men den lätte gick han inte på. Jag tror att han höll på tills han var i alla fall tre år. Nu, tio år senare, skulle jag kunna släppa en handgranat bredvid honom utan att han skulle vakna. Men det hjälper ju knappast dej, inte just nu i vilket fall. Solig

Ja, det var samma som syrrans barn, vid 2,5år då kunde man skjuta rakett brevid utan att han vaknar. Hoppas min tös tar inte så lång tid...:)
  • Dara
    Mrs Firren skrev 2013-08-24 22:17:10 följande:
    Hos vår 14-månaders har det inte växt bort. Jag väntar fortfarande... Jag tror tyvärr hon ärvt mina sov-gener - svårt att somna, lättväckt, svårt att somna om. Därtill alldeles för social och nyfiken för sitt eget bästa. Dessutom förmodligen inne i en utvecklingsfas som jag tror gör att hon är extra aktiv. Det som har funkat rätt bra är att skärma av alla intryck, det ska vara mörkt, lugnt och tyst när hon ska somna för natten. På dagen i vagnen tror jag hon somnar av ren uttråkning till slut. Tyvärr funkar inte de gamla knepen längre och sövningarna på kvällen tar alldeles  för lång tid, två oroliga timmar i kväll t.ex., men vi håller precis på att fundera ut nån ny plan och testa lite ny teknik. 

Ja, vi gör ungefär likadan, skärma av alla intryck. Jobbigast när hon är trött men inte kan sova. Berätta gärna hur det går med ny plan och ny teknik sen.
  • Bling1975

Vår dotter blev ljud- och ljuskänslig över en natt när hon var 3-4 månader. Nu är hon 17 månader och det är inte så mycket bättre, i alla fall inte i insomningsfasen. Sover hon redan djupt så kan det funka med både ljud och lite ljus.

Vi skolar in just nu på förskolan och de har fått göra om lite för att hon ska kunna sova. Första dagen var det väldigt ljust i rummet och de lyssnade på avslappnande musik. Min dotter spenderade 1,5 h med att dansa i mitten av rummet tills hon var så trött att hon föll ihop i en liten hög. I bilen hem somnade hon på 0,5 sekunder. Nu har de målat fönstren mörka med någon pysselfärg och slutat med musiken så nu går det bättre, i alla fall när alla de andra har somnat. 

• Dara

Tack för att ni vill dela er erfarenhet. Det känns verkligen att jag inte är ensam med bebis som är lättväckt och ljudkänsligt.

• skogsvitter

Mellan 1-2 år får de mer "vuxen" sömn och då brukar det försvinna helt automatiskt, de sover ju så ytligt när de är bebisar, inte alls samma sorts sömn som äldre barn och vuxna. Vår ena dotter var sanslöst lättväckt också, hur jobbigt som helst men min erfarenhet är att folk inte ens fattar hur det kan vara... sen det där klassiska att man får skylla sig själv, att man "vant" dem osv fick man ju höra... *suck* vi tränade verkligen dottern på att somna till ljud, och det funkade ju på ett sätt, hon vande sig att ha ett visst ljud. Men minsta lilla som stack ut från det ljudet, det vaknade hon av direkt! Det går inte att träna bort, så enkelt är det. Men det går snart över för er, så håll ut

Svar på tråden Lättväckt bebis, när växer det bort?