• clembke

"hur kommer bebisen ut?"

Här två pojkar, snart 5 år o en på 3.5.
    Är gravid i v 28 o barnen verkar se fram emot bebisen. Men nu kom frågan som jag har väntat på men av nån anledning inte letat reda på ett bra svar på. Hur kommer bebisen ut ur magen? Hur svarar man på den fråganpå ett bra sätt på barns nivå?
    Funderade på att se på måndag om bibblan har någon bra bok om det eller finns det nån bra sida på nätet så jag kan visa o förklara redan imon?

Alla råd tas tacksamt emot...

• Svar på tråden "hur kommer bebisen ut?"
  • fluu

Tja,sanningen rätt och slätt. Jag ser ingen anledning att linda in det. Barn tar det mesta naturligt.

Min kommentar när jag,3 år fick reda på hur jag kom ut var " fick jag inte hår i ögonen då." Sen var det inte mer med det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • supersötasilversara
    fluu skrev 2013-08-24 23:26:48 följande:
    Tja,sanningen rätt och slätt. Jag ser ingen anledning att linda in det. Barn tar det mesta naturligt. Min kommentar när jag,3 år fick reda på hur jag kom ut var " fick jag inte hår i ögonen då." Sen var det inte mer med det.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

Hahaha! Barn är härliga!
  • Ellie

Ja, det är väl bara att säga att det finns ett hål till mellan benen, bredvid bajshålet där bebisen kommer ut. Att det är ett litet hål, men blir större just när bebisen skall få plats där. Eller något liknande... :)

• eliten

Till min 4,5åring och 2,5åring svarade jag bara att bebis kommer ut genom snippan men att 4,5åringen fastnade när han skulle ut så han fick komma it genom magen, läkaren fick skära och sedan sydde de ihop Magen igen,.

Var inte mer med det sen..

• sina

Det är väl inte så svårt. Antingen kommer bebisen ut genom mammans snippa, eller så skär doktorn upp ett hål i mammans mage, plockar ut bebisen och syr ihop magen. Det behövs det väl ingen bok för?

• Blobba

När min 3åring frågade samma fråga svarade jag:
    "Mellan benen, genom snipan. Mamma får ta i då." Jag gjorde ett ljud som att jag tog i. Inte högt men grymtade lite. Sonen sa.
    - Lugn mamma, jag hjälper dig.
    Det var inte svårare än så :)

• alynda

Precis som ovan sa vi till 4,5 -åringen som ska få syskon i höst att vanligast är att bebisen kommer ut genom snippan, men att han själv fastnade och att doktorn då hjälpte till att ta ut honom genom magen (visade ärret). Sonen har mest önskat en lillebror som han döpt till Joel, men vissa dagar är det en lillasyster som gäller, så när jag förklarade att vi skulle träffa en doktor och bestämma om bebisen skulle komma genom magen eller snippan sa han "Mamma, det är bäst om bebisen kommer genom snippan, så att vi får en tjej". Tänkte på härom dagen att han vet att det krävs mammaägg och pappafrön för att det ska bli bebis, att bebisar kan dö i magen och att doktorn kan hjälpa till att sätta in ett bebisägg i mammas mage, då vi förlorat en graviditet i v 16, och sedan gjort IVF . Däremot har vi alls inte talat om sex, men jag gissar att han skulle ta den informationen lika sakligt som allt annat hittills. Däremot hade han nog blivit mer skakad av att bebisar kan dö i magen om det hänt nu och inte för två år sedan, eftersom han nu utvecklat en mer avancerad empati.

• EllisBell

Det finns en gravidapp (minns ej namnet men en av de första som kommer upp i AppStore) som har jättefina animerade men verklighetstrogna filmer om hur bebisen växer för varje månad. Den sista filmen visar hur bebisen vrider sig ut genom förlossninskanalen osv. Mina barn (då 3 o 6) tycke den var jättespännande att titta på när lillebror var på väg.

• Morrran

Min treåring har just frågat samma sak, vid två olika tillfällen. Första gången frågade han om den kom ut genom naveln, och jag svarade "Nej bebisen kommer ut genom mammas snippa". Hans svar på det var:

"Va? Haha nej det går inte!" :)

Nästa gång han frågade sa jag samma sak, och han tyckte fortfarande att det var konstigt men undrade om den kunde komma ut genom snopen också ;) spännande med barns tankar :)

Svar på tråden "hur kommer bebisen ut?"