• Mamma och Mor

Erfarenhet av främre korsbandsskada?

För någon månad sedan skadade jag knät ordentligt och slet av främre korsbandet helt. Jag levde innan operationen ett aktivt liv med långa promenader, styrketräning, zumba etc så detta blev ett rejält bakslag för mitt aktiva liv.
    Som jag förstått finns det två sätt att ta hand om denna typ av skada: operation eller enbart styrketräning.
    Vilken är att föredra om man lever ett rätt aktivt liv och är inte ens 40 år fyllda?
    Eftersom det är en relativt vanlig knäskada så undrar jag om det finns några här på FL som råkat ut för samma sak och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag vill gärna höra om er som opererats och ni som enbart kommit igen genom styrketräning.

Tacksam för svar :)      

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Svar på tråden Erfarenhet av främre korsbandsskada?
  • Mate1331

Hej, Jag hade av mitt främre korsband 2009. Fick först göra en artroskopi för att de skulle kolla vad som var trasigt i knät. Därefter fick jag träna upp mitt lår så att det skulle vara redo för operation. Sedan gjordes en korsbandsrekonsteuktion och återigen lång rehabtränibg hos sjukgymnasten. Det tog exakt ett år för mig med hela den här processen. För mig fanns inget annat alternativ än operaton. Knät vek sig hela tiden och jag hade aldrig kunnat spela handboll igen om jag inte opererat mig. Dock ska man vara medveten om att det är en process som tar oändligt mycket tid och kraft. Jag bodde på gymmet under den här tiden. Tack och lov så pluggade jag vid denna tidpunkt, men om jag jobbat hade jag behövt sjukskriva migDet finns heller ingen garanti att knät blir helt återställt bara för att man opererar. Jag har fortfarande vissa problem, dock inte så stora. Har ont då och då, särskilt om jag tränat hårt. Kan inte böja helt ( ex. Sitta på huk).

• Mamma och Mor

Tack för svar Mate1331!

Jag är just nu i början av styrketräningen av benet. Är sedan tidigare ca 3 ggr/vecka och styrketränar så för min del blev tillägget övningar jag ska utföra hemma dagligen. Drygt och inte så inspirerande övningar men jag gör dem någorlunda plikttroget ändå.

Några fler med erfarenheter att dela med sig av gällande korsbandsskada och rehabiliteringen därefter?     

• sylvana

Hej

Idag opererades jag för främre korsbandskada o skada på menisken( sytt 3 stygn)

Har gått 3 v med ovisshet vad det kan vara. Vissa läkare värkar inte ha nån koll. De tyckte att jag skulle

Röra mig så mycket som möjligt o cykla. Men ingen gjorde nån MR på mig

Trots att jag bad om det flera gånger. Till slut gjorde de det o det var en akut operation 3 dagar efter.

Hur mår ni idag/ ni som är skadade?

• Mamma och Mor

Jag är nu opererad för ca 2 veckor sedan.
    Det är en tuff tid som varit. Väldigt ont, svårt att röra mig och mer begränsad än jag hade trott att jag skulle vara.
    Har nu i veckan börjat med sjukgymnastikövningar och det är segt. Det går framåt men det tar tid det här, det är en sak som är säker.
    Jag hade tur, mina meniskar var hela och broskytorna fina. Det kunde varit mycket värre. Jag har dock långt mer än tre stygn. De tog en sena ur lårmuskeln, så förutom stygnen runt knät har jag även stygn på baksidan låret. Just muskelskadan i låret upplever jag är det som känns mest, knät är rätt okej ändå :)

Jag gick i två månader drygt utan att få veta att korsbandet var av. De vägrade röntga när jag sökte i samband med att skadan uppkom, utan det gjordes först när min sjukgymnast bad om att få knät ordentligt röntgat pga. att han upplevde det så ostabilt.
    Operationen blev ganska precis 4 månader efter skadetillfället. Jag valde att avvakta för att bygga upp bättre muskulatur innan operationen.    

• sylvana

Jadå . Det blir en tuff tid framöver. På mig har de oxå tatt sena på baksidan av knä. Nu går jag med en ställning på benet o den ska jag ta av lagom till julsfton. ( det blir min julklapp) , man är mest ledsen att det tar så lång tid innan man blir aktiv. Men huvudsaken är att Vi blir bra så gott det går.Lycka Till

• Mamma och Mor
    sylvana skrev 2013-10-26 08:56:18 följande:
    Jadå . Det blir en tuff tid framöver. På mig har de oxå tatt sena på baksidan av knä. Nu går jag med en ställning på benet o den ska jag ta av lagom till julsfton. ( det blir min julklapp) , man är mest ledsen att det tar så lång tid innan man blir aktiv. Men huvudsaken är att Vi blir bra så gott det går.Lycka Till

Ställning på benet?
    Jag fick ingen sådan, utan fick belasta direkt efter operation, men bör använda kryckor för att inte äventyra nya korsbandet och skona lårmuskeln. Blev du opererad via landstinget eller privat?
    Ja, inte blir det som innan man skadade knät - men tillräckligt iaf för att kunna leva ett aktivt liv igen:)  
  • sylvana

Ställning på benet har jag pga menisken. Jag får inte belasta benet alls de första 6 veckorna.
    Kan du gå utan kryckor korta sträckor.
    Hur länge är du sjukskriven?
    Jag till 1 mars.

• Mamma och Mor

Okej, det är nog så att det blir en större historia om någon menisk ska åtgärdas.
    Jag får belasta, men som sagt under mycket kontrollerade former än så länge. Kan gå korta sträckor utan stöd inomhus hemma där jag inte riskerar att bli tillknuffad eller så.
    Jag är sjukskriven på heltid till att börja med till 7:e november. Därefter tas det ställning till om jag blir borta längre på heltid eller om jag kan börja arbeta ca 25% en period.
    Min operations gjordes privat, landstinget där jag bor tyckte inte jag behövde opereras så jag sökte ett andra utlåtande från en privat klinik via en sjukvårdsförsäkring jag har.   

Svar på tråden Erfarenhet av främre korsbandsskada?