• Anonym (va?)

Hur räknar försäkringskassan?

Jag är gravid och har komplikationer och är därmed sjukskriven på heltid. Innan jag vart sjukskriven så var jag timvikarie och gick på aktivitetsstöd. Mitt aktivitetsstöd låg på 410kr/dag. 

Nu fick jag lämna in inkomstuppgifter till fk så dom kunde räkna ut min sgi (som även blir min fp va?) och jag får 210 kr/dag nu?! VAA?! Hur kan mitt aktivitetsstöd ligga på så mycket mer än min sjukpenning? Då känns det som att jag kan kvitta i att vara föräldrar ledig och återgå till programmet via arbetsförmedlingen och vara arbetslös, för det tjänar jag ju mer på än att vara sjuk eller föräldrarledig..  Hur fan ska jag få det här att gå runt? Jag förstod att jag itne skulle få as bra med pengar, men såhär dåligt? Var inne på mina sidor nu och såg att jag den 27:e får 3500 kr, det är för 18 dagar.. 

Jag vill bara lägga mig ner och gråta.. Jag som jobbat arslet av mig som timvikarie.. Innan jag var timvikare så jobbade jag 75% på ett annat företag, och det är därifrån mitt aktivitetsstöd har räknats ifrån..

• Svar på tråden Hur räknar försäkringskassan?
  • Anonym (Qwe)

Fast dun föräldrar penning baseras på din inkomst. Din inkomst x 0,98 x 0,80.

Räknar man inte på det innan man planerar barn?

• Curlie
    Anonym (Qwe) skrev 2013-08-25 11:43:06 följande:
    Fast dun föräldrar penning baseras på din inkomst. Din inkomst x 0,98 x 0,80. Räknar man inte på det innan man planerar barn?

Inkomst x 0,97 x 0,80 räknar man.

Alltså årsinkomsten x 0,97 x 0,80 / 365 så får du ut din ersättning per dag (föräldrapenning eller sjukpenning)
  • Curlie

TS, vad har du för årsinkomst och SGI?

• Anonym (va?)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-08-25 11:43:06 följande:
    Fast dun föräldrar penning baseras på din inkomst. Din inkomst x 0,98 x 0,80.

Räknar man inte på det innan man planerar barn?

Fast som timvikare har man ju ingen fast inkomst. Min chef har skickat in min inkomst.

Och vem säger att detta var planerat?
  • Anonym (va?)
    Curlie skrev 2013-08-25 11:46:42 följande:
    TS, vad har du för årsinkomst och SGI?

Min arbetsgivare och fk har räknat ut att min sgi blir 123 000 kr/år. Men mitt aktivitetsstöd låg ju på 410kr/dag. Varför kan dom inte använda sig av det? Uppenbarligen tjänade jag mer på förra jobbet och fick då högre sgi, men det borde väl vara skyddat och kunna användas?
  • Enter Sandman

Jag är ledsen ts, jag förstår att det här suger och jag håller med, men det är så det är i alliansens Sverige, man drar åt på dom som är sjuka och arbetslösa, för att ge till dom som redan har, ett femte skatteavdrag är det senaste som dom sjuka och arbetslösa ska bekosta. 
    Det är moderatpolitik i sitt esse, dom jobbar för dom som redan har det bra, det har dom alltid gjort.  

• Curlie
    Anonym (va?) skrev 2013-08-25 11:46:56 följande:
    Fast som timvikare har man ju ingen fast inkomst. Min chef har skickat in min inkomst. Och vem säger att detta var planerat?

Men din arbetsgivare har ändå kunnat räkna ut en årsinkomst och uppge den för försäkringskassan. Du ska kunna se va du har för årsinkomst/sgi om du loggar in på försäkringskassans hemsida.

Fsk räknar ju på dina sjukpenninggrundande inkomster som du haft under de senaste 8 månaderna, gör ett snitt och multiplicerar sedan med 12 för att få fram årsinkomsten.
  • Curlie
    Anonym (va?) skrev 2013-08-25 11:49:40 följande:
    Min arbetsgivare och fk har räknat ut att min sgi blir 123 000 kr/år. Men mitt aktivitetsstöd låg ju på 410kr/dag. Varför kan dom inte använda sig av det? Uppenbarligen tjänade jag mer på förra jobbet och fick då högre sgi, men det borde väl vara skyddat och kunna användas?

Tyvärr är det din aktuella inkomst som ligger till grund för sjuk- och föräldrapenning. Går man ner i lön (pga byte av arbete eller tjänstgöringsgrad) så påverkar det den sjukpenninggrundande inkomsten.
  • Anonym (va?)
    Curlie skrev 2013-08-25 11:51:14 följande:
    Men din arbetsgivare har ändå kunnat räkna ut en årsinkomst och uppge den för försäkringskassan. Du ska kunna se va du har för årsinkomst/sgi om du loggar in på försäkringskassans hemsida.

Fsk räknar ju på dina sjukpenninggrundande inkomster som du haft under de senaste 8 månaderna, gör ett snitt och multiplicerar sedan med 12 för att få fram årsinkomsten.

Jag har fått papper från fk där det står 123 000 kr i sgi. Och det var vad min arbetsgivare uppgett. Men blir inte 3500 lite för lite i månaden då? Är för 18 dagar är det.
  • Curlie
    Anonym (va?) skrev 2013-08-25 11:55:52 följande:
    Jag har fått papper från fk där det står 123 000 kr i sgi. Och det var vad min arbetsgivare uppgett. Men blir inte 3500 lite för lite i månaden då? Är för 18 dagar är det.

Du borde isåfall få 260kr/dag före skatt. Är 210kr/dag före eller efter skatt?
Svar på tråden Hur räknar försäkringskassan?