• summa21

    Anknytning och autism

    Är det någon som har kunskap och/eller erfarenhet kring hur anknytningen kan se ut för barn med autism? 

  • Svar på tråden Anknytning och autism
  • summa21

    Hej Tack för ditt svar! Jag förstår att det inte finns ett svar och att frågan nog är ganska svår att svar på. Anledningen till att jag funderar på det är att vi misstänker att vårt barn har autism. Vi har haft kontakt med flra psykologer angående detta. Vi jobbar mycket för att få igång samspel. I alla fall så märks det inte om han föredrar oss framför andra osv. Vi skulle kunna lämna över honom till vem som helst. Samtidigt vill jag tänka att vi ändå är viktigast för honom.

  • W Goldberg

    Ni är viktigast för honom, utan tvekan.
    Det är ni som verkligen älskar honom, kommer att lära honom  om livet och finnas vid hans sida när livet känns tungt. Ingen annan kan ta det ifrån er.
    Fortsätt vara med honom, leka, krama busa och tillrättavisa.
    Det kanske inte märks nu på honom, men i framtiden kommer det att märkas i o med att det kommer att vara er han litar på.
    Barn med Autism visar ofta inte vad dom känner som "normala" barn. Men var fullkomligt säker på att dom känner. Dom känner kanske så mycket mer att dom inte kan visa det på rätt sätt. 

  • W Goldberg
    summa21 skrev 2013-08-25 17:15:16 följande:
    Tack, det hjälper mycket. Vi vill ju göra allt för honom. 
    Hjärta Självklart att ni vill. Och jag tror ni kommer att göra det också. Så är det all leva med speciella barn.  ;.)
  • Jenita659

    Har dotter med Autism (m.m) och det är nu senaste året som hon rusar efter oss och säger kram när vi går. Har haft 4 år av dagislämningar utan hejdå kramar eller vinkningar. På natten däremot har hon alltid behövt mig nära nära för att kunna sova. Vissa vad ni känner och respektera om barnet drar sig undan. Samspelet kommer med tiden liksom kommunikation.

  • Litet My

    Min son var nöjd och glad med de flesta som liten, tog BVC sköterskan i handen och traskade med henne vid 1,5 årsåldern utan att blinka och sånt, däremot idag 8 år senare märks det tydligt att anknytningen var bra, däremot är en del barn med Autism lite distanslösa i sättet, dock har det inget med själva anknytningen till föräldern att göra.

  • summa21

    Råkade läsa tråden igen. Det har hänt mycket med vårt barn sedan jag skrev här sist. Han visar åtminstone i perioder tydligt att han föredrar oss framför andra och när han är sjuk är det mamma som gäller.han fick diagnos autism i våras men utvecklas, trots svårigheter, så my

  • summa21

    Råkade läsa tråden igen. Det har hänt mycket med vårt barn sedan jag skrev här sist. Han visar åtminstone i perioder tydligt att han föredrar oss framför andra och när han är sjuk är det mamma som gäller.han fick diagnos autism i våras men utvecklas, trots svårigheter, så mycket hela tiden.

Svar på tråden Anknytning och autism