• Anonym (funderare)

föräldrapenning

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid i vecka 4. Har haft fast jobb i 1år och 3månader.

Men då det är dåligt med jobb nu inför vintern så har jag blivit varslad och får komma tillbaka senare när jobben börjar rulla in igen så kommer få gå på a-kassa så länge eller om jag hittar något annat jobb så länge.

Min fråga är hur kommer min föräldrapenning räknas i denna situation kommer den räknas på min lön som jag har idag eller kommer jag få lägsta föräldrapenning?

Jag är breäknad till maj och jag kommer troligen få komma tillbaka till mitt arbete i april. Men då jag jobbar som målare så tror jag inte att jag kommer kunna jobba den månaden. Hur fungerar det då med havandeskapspenning?

Hoppas ni kan svara på mina frågor är orolig hur jag ska kunna ta mig runt ekonomiskt!!

MVh/ Caroline 

• Svar på tråden föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej Caroline

Föräldrapenningen räknas efter din arbetsinkomst. Det är viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på din första arbetslösa dag. Du kan ansöka om graviditetspenning eller så kan du ta ut föräldrapenning. Du kan ta föräldrapenning 60 dagar före barents födelse. Du kan läsa om graviditetspenning på vår hemsida under följande länk: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (funderare)

Tack för ditt svar! Så även att jag kommer gå arbetslös nu i 6-7månader räknas även min lön när jag arbetat?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, om du skyddar din inkomst och står som arbetssökande så beräknas din inkomst från arbetet du hade innan.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

Svar på tråden föräldrapenning