Hur ser det ut i andra familjer? (vuxna syskon)
Jag är enda barnet och därför lite nyfiken på hur det ser ut i andra familjer. Har storebror ett livstidskontrakt på att hjälpa lillasyster?
Så här ser det ut i min mans familj och jag undrar om det är det vanliga.
Lillasyster ska flytta. Storebror förväntas självklart åka dit (ca 1h) och hjälpa till. Vid senaste tillfället hade vi en nyfödd hemma och pga lång pendlingstid var helgerna enda tillfället i veckan när pappa-barn hade en chans att umgås.
Storebror ska flytta. Ingen förväntar sig att lillasyster ska hjälpa till utan vi löser det själva mha kompisar etc.
Lillasyster har varken körkort eller bil, ändå köper hon en stor möbel begagnat och blir sur när storebror talar om att han inte kan köra hem den åt henne. Föräldrarna ställer sig på lillasysters sida trots att han förklarar att det står i instruktionsboken att man inte får dra släp förrän bilen är inkörd.
Storebror är alltså inte 10 år äldre utan syskonen är i stort sett jämngamla och i 30årsåldern.
Jag har inga problem med att lillasyster aldrig hjälper oss, däremot tycker jag att det borde vara ett givande och tagande? Eller är det normalt? Jag är som sagt enda barnet och har ingen koll på hur det brukar vara mellan vuxna syskon.