kärnmjölk eller kefir....vad är det?
jag ska baka och såg ett recept där man skulle ha kärnmjölk eller kefir. Nu är min fråga vad är kärnmjölk o vad är kefir?
jag ska baka och såg ett recept där man skulle ha kärnmjölk eller kefir. Nu är min fråga vad är kärnmjölk o vad är kefir?
kefir är yup en mildare form av fil
"Kärnmjölk är det som blir kvar utöver smöret när man kärnat smör av grädde. Kärnmjölk innehåller mycket lite fett och har en syrlig smak. Konsistensen är något tjock, men mycket tunnare än filmjölk. Ännu under 1970-talet såldes kärnmjölk i affärerna i Sverige. Idag går den kärnmjölk som produceras till bagerierna. I Danmark säljs dock fortfande kärnmjölk i affärerna, liksom i Finland. I de flesta fall handlar det dock inte om äkta kärnmjölk, utan om vanlig mjölk som syrats med bakteriekultur.
Den indiska mjölkprodukt som kallas lassi är ett slags kärnmjölk."
(Källa: sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnmj%C3%B6lk)
"Kefir, form av kulturmjölk som tillverkas med hjälp av kefirkorn eller kefirgryn som tillsättes i mjölk och sedan silas ifrån och återanvänds vid nästa kefirtillverkning. När man tillverkar kefir själv hemma så är det viktigt att veta att grynen kan bli förstörda vid långvarig kontakt med metall, så plast eller träredskap bör användas. Den färdiga kefiren ska ej heller förvaras i metallkärl. Den färdiga kefiren är mycket hållbar och kan användas som konserveringsmedium för färskost och liknande, i stället för saltlag. Man byter då till nytt kefirvattnet ca 1 gång i veckan. Det finns många olika bakteriestammar som används till kefir, men Lactobacillus acidophilus och Saccharomyces kefir är vanliga. Kefir har en jästaktig smak och är mest populär i Östeuropa. Kefir går att tillverka av nästan alla slags mjölksorter såsom exempelvis getmjölk, komjölk, hästmjölk, sojamjölk och kokosmjölk. Kefir anses av många vara den främsta hemligheten till kaukasiernas goda hälsa vid hög ålder. Kefir innehåller rikligt med lactobaciller som bidrar till en sund och hälsosam tarmflora. Många som äter kefir regelbundet upplever en förbättrad hälsa.
Vassla från kefir är utmärkt att starta surdeg eller surkål med och hjälper till så att syrajäsningen kommer igång redan efter några timmar. Kefirgrynen kallas även "Tibetansk svamp" eller "kefirsvamp".
Det går även att syra fruktsafter och teer till kefirdrycker, men det finns en speciell sorts kefirgryn som kallas för "vattenkefirgryn" lämpar sig bäst till detta."
(Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Kefir)
Kärnmjölk hittade vi så sent som för 1,5 år sedan i Norrland, från ett lokalt mejeri! Urgott var det!
mosterYster:
Jamen Norrland ÄR ju inte riktigt som Sverige...
Vad jag minns fanns det i vanliga konsumhyllor när man var liten i alla fall. (Förutsatt att "man" nu är åtminstone i 30-årsåldern... ;-P )
Du menar väl 20-årsåldern får jag hoppas! Eller hur gammal ÄR du egentligen, Danbala??? Jag kommer ihåg det, ja... mamma gillade det men inte jag - fast det var ju inte mycket jag gillade iofs...
Fast när jag smakade det igen som vuxen så tyckte jga om det, det var MYCKET godare än mjölk (som jag fortfarande inte dricker).
mosterYster:
Jag föredrar att säga 30-årsåldern. Har fått visa leg på Bolaget flera gånger det senaste året, t.ex., sånt tycker jag är BARA irriterande. (Jag ser ju inte ung ut, bara konstig... )
Jag tror inte jag någonsin smakat kärnmjölk. Men min morfar drack kefir ständigt och jämt när jag var liten. (Och det var äckelpäckligt, men så gillar jag varken fil eller yoghurt heller...)
www.arla.se/Default.aspx&SelectedMenuItem=17373
Arla säljer Kefir på litertetra. Kanske enklare än att leta kärnmjölk?
Och jag som gillar att jag alltid får visa leg, kommer att bli jätteförnärmad när de slutar fråga, haha
Kärnmjölk - gott, kefir - OK, fast jag är en sån som älskar all osötad yoghurt som finns, från lättyoghurt till turkisk yoghurt, dock kan jag INTE med lättfil (för rinnig), vanlig fil smakar OK.
Danbala, du som suktade efter osötad filmjölk med kli när du var i det stora landet i väst, har du glömt det? Det kommer ju tom jag ihåg...!
mosterYster:
Det hade jag allt förträngt! Jag hade ju en "älska-fil-med-kruskakli"-period. Jaja. Det gick över.