RöttÄrSött skrev 2013-08-26 00:03:35 följande:
Som lärarstudent tar du på dig så mycket du känner för. Du har inget eget ansvar men du kommer (beroende på erfarenhet och egen vilja) uppmuntras ha egna samlingar med eller utan handledare (vid senare praktikperioder blir det ofta ännu mer krav på sådant men första perioden är ofta mest ett lättsamt prova-på), göra aktiviteter med en grupp barn (då får man i regel enkla barn) osv. Bulla upp med lekar och sånger, det är alltid populärt bland barnen. Som lärarstudent har man ofta ett guldläge då man kan göra aktiviteter med "lätta" barn och enbart ett få.
Köp kläder också om du inte har, ska man vara ute på gården i timmar så kan man inte vara utan bra kläder. Har haft studenter i leggings mitt i vintern :/
Du kommer ju säkert få med dig uppgifter, ha koll på dessa och fundera redan från början hur du ska göra saker.
Min första praktik hade jag noll erfarenhet från läraryrket och var ett riktigt ufo, men man lär sig

Okej tack! Jag är rätt så erfaren med barn och vill ta på mig så mycket som möjligt. Är ofta barnvakt till mina syskonbarn, men antar att det inte är riktigt samma sak som att vara på förskolan, men anser ändå att det är bra erfarenhet ändå och att jag lärt mig mycket på det. Dock har jag inte mycket erfarenheter från förskolan förutom att jag hade prao två gånger när jag var yngre och då lekte jag mest bara med dom och var som en kamrat för dom. Nu vill jag ju vara mer som en lärare för att komma in i den rollen, men även delta i deras lekar också såklart då det är lika viktigt anser jag. Finns ju de förskollärare som kanske tycker man ska kunna det och då vill jag ju göra det för att bli godkänd. Bra kläder har jag bortsett från gummistövlar som jag tänkt införskaffa :) Men skulle nog behöva regnkläder också.