• Anonym (oroligajag)

blåmärken utan orsak

Hej! 

Jag har under en tid fått blåmärken då och då. Ibland slutar det, men ibland pluppar det upp några stycken. Mest på benen och låren. Men har även fått små gul/bruna blåmärken på handen, handleden/armen och foten ibland. Dom på benen är blå/lila. Det gör ont när jag trycker på dom.

Jag tar ipren för min smärta i ryggen.  

Jag har kollat värden tidigare, hade b12 brist, så fick ta järn, folsyra och b12 tabletter. Men mitt recept är slut så kan inte hämta ut fler, bristen upptäckte dom via blodprovet under min graviditet.
    Jag brukar känna mig yr ibland. Inte ofta men ibland kan det komma helt plötsligt.
    När jag var hos läkaren en gång och tog prov så sa hon att jag hade tunt blod, men sa inte mycket mer om det. Har dock för mig att jag hade tagit ipren innan. Men minns inte riktigt.

Jag lider av ångest/stress. Jag är 18år gammal.

Och även min kusin, min storasyster och lillasyster upplever samma sak. Dom får också blåmärken utan att veta vart dom kommer ifrån. Men dom har tagit blodprover där dom kollat allt och det var inget fel.
    Mig beskriver dom också frisk. Jag har haft detta besvär innan dom tog det sista blodprovet jag gjorde.

Men jag undrar vad som kan orsaka tunt blod? Och blåmärken sådär? Tror inte vi har någon blodsjukdom eller blödarsjuka i släkten. Ingen cancer heller.  

Blir så orolig och har haft detta besvär ett tag, dock tar jag ipren ofta ibland och då blir det fler, men som sagt, flera i min släkt har samma besvär.

Och ja, jag ska ta upp detta med läkaren.. Men jag är så himla rädd och nervös så jag vet inte om jag vågar.. Jag har inte tagit upp det innan, men jag ska ta blodprov den 30 så då kanske dom kan kolla mina värden och det som behövs...  

• Svar på tråden blåmärken utan orsak
  • SweeneyTodd

Jag tänker spontant på leukemi, men det är det säkert inte.

• Gogelina

Jag får oxå blåmärken utan och veta vad jag gjort ända sen jag var liten...

Har inte leukemi vad jag vet, det borde dom ju märka efter fleeera år...

Så jag tror inte du behöver oroa dig.

• LinnVirvelvind

Vissa har lättare att blöda, dvs de som har "tunt" blod, då krävs inga hårda slag för att få blåmärken.

Är dina blodvärden bra och blåmärkena försvinner så är det inte leukemi. Dessutom ser blåmärken vid leukemi annorlunda ut mot vanliga blåmärken. Det är nämligen inga blåmärken.

• Anonym (oroligajag)
    SweeneyTodd skrev 2013-08-26 00:21:57 följande:
    Jag tänker spontant på leukemi, men det är det säkert inte.
    Nej, då borde ju läkarna sett det på proverna dom tagit. 
  • Anonym (oroligajag)
    Gogelina skrev 2013-08-26 00:51:28 följande:
    Jag får oxå blåmärken utan och veta vad jag gjort ända sen jag var liten...

Har inte leukemi vad jag vet, det borde dom ju märka efter fleeera år...

Så jag tror inte du behöver oroa dig.
    okej, så du har samma besvär? '

Kan du också få blåmärken utan att ha slagit dig? Eller ja, utan att minnas iallafall att man slagit sig..  
  • Anonym (oroligajag)
    LinnVirvelvind skrev 2013-08-26 01:08:49 följande:
    Vissa har lättare att blöda, dvs de som har "tunt" blod, då krävs inga hårda slag för att få blåmärken.

Är dina blodvärden bra och blåmärkena försvinner så är det inte leukemi. Dessutom ser blåmärken vid leukemi annorlunda ut mot vanliga blåmärken. Det är nämligen inga blåmärken.
    Okej. 

Ja, mina blodvärden är bra sa dom sist jag tog prov iallafall. Och då hade jag detta besväret, så hade det varit något borde dom ju sett det.  
Svar på tråden blåmärken utan orsak