• Anonym (KA)

FP innan födsel

Hej!

Har just fått besked om att mitt SGI fastställts (för barn med förmodad födsel i början av oktober) och att jag ska få brev hem på posten om detta. Så det är där jag just nu befinner mig i min FK-process.

Har redan meddelat min arbetsgivare att jag går av jobbet minst två veckor innan beräknat födelsedatum (och kommer då att ta FP sex dagar i veckan) och att jag eventuellt går på ledighet tidigare än så om jag inte orkar. Nu har arbetet börjat ta hårt på mina fötter, ben och händer, men jag tror inte att det finns en chans till sjukskrivning och funderar då på om och hur jag kan gå ner i tid då jag inte kommit längre i FK-processen än jag har enligt ovan.

Funderar på att fr.o.m. nästa arbetsvecka gå ner i tid och jobba 4 dagar i veckan samt ta ut FP för en dag om det funkar för min arbetsgivare.

1) Jag vill snåla så mycket som möjligt på mina FP-dagar då jag redan kommer att plocka 12 dagar innan bebis är född. Kan jag för den dagen jag inte jobbar välja att plocka enbart 1/2 dag eller 3/4 dag från er, eller måste jag ta en hel dag från er ändå? Tänker mig att det är senare man måste börja tänka på att skydda sin SGI så att det borde funka att inte plocka heldag innan bebis är född trots att jag är ledig från jobbet helt? Vill i princip veta om jag tolkat de regler jag läst på rätt.

2) Kan man få ersättning från er retroaktivt? Iom att jag skulle vilja plocka bort måndag nästa vecka samt måndagarna två veckor därpå och få t.ex. 3/4 ersättning från er så känns det som att allt kanske inte är ordnat till dess iom att jag inte ens fått brevet om SGI än och inte vet om det innebär ytterligare ett steg i processen som t.ex. att bekräfta uppgifterna eller så och sen har vi redan gått förbi nästa måndag....

Jag vet att jag hade någon fråga till i anslutning till detta, men återkommer om jag kommer på vad det var.

Tack på förhand!

• Svar på tråden FP innan födsel
  • Försäkringskassan

Hej,

Du som är gravid kan ta ut föräldrapenning från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning.

Du har rätt att gå ner i tid 6 månader innan beräknad födelse utan att det påverkar din sjukpenninggrundande inkomst. 

Tänk på att de första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

Du kan välja att ta ut föräldrapenning för hel dag, 3/4, 1/2, 1/4, eller 1/8 dag.

Du kan ansöka om föräldrapenning bakåt i tiden men fyll i anledningen till varför du kommit in med anmälan sen. Handläggande kontor kommer då bedöma din rätt till ersättning.

Du kan läsa mer om föräldrapenning och sjukpenninggrundande inkomst på följande länk.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

På länken nedan hittar du information om föräldrapenning under graviditet.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning_under_graviditet

Hälsningar

Jane, handläggare

• Anonym (KA)

Hej!

Tack för svar! Jag har jobbat heltid i 9 år i ett medelbetalt yrke utan något som helst avbrott så tror inte det är några problem för mig att få ersättning. Däremot undrar jag över de 225 kronor du nämner som grundnivå. Då jag nyss loggade in på mina sidor stod det för mig att min höga ersättning (vad det nu heter) var på 694 kr/dag och den andra 180 kr/dag. Betyder det att min sida inte uppdaterats än? Tänker mig att det borde stå 225 kronor på det andra alternativet, eller blandar jag ihop något nu?

• Försäkringskassan

Hej igen,

Dagarna på sjukpenningnivå är beräknad på din inkomst och lägstanivådagarna är 180 kr per dag.

Om man inte har någon inkomst så får man dagarna som är på sjukpenningnivå beräknade på grundnivån som är 225 kr per dag.

Information om de olika dagarna hittar du på länken nedan.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning

Hälsningar

Jane, handläggare

Svar på tråden FP innan födsel