• Anonym (dagisfundering)

Får barnen vara på förskolan om ena föräldern har semester?

Hej! Jag har inte så stor erfarenhet av barnomsorgen och dess regler och hoppas därför att jag kan få svar på mina fråga här.

Får barnen vara på förskolan om ena föräldern har semester från sitt arbete?
    Den andra föräldern jobbar under tiden. Båda föräldrarna är vårdnadshavare och är sammanboende.

Vad säger reglerna? Är det olika i olika kommuner?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Får barnen vara på förskolan om ena föräldern har semester?
  • Anonym (olika)

De kommuner jag har haft dagis så ska barnen vara hemma om någon har semester av föräldrarna. Men min kompis som bor i sthlm har sina barn på dagis även om nån av föräldrarna har semester. Jag vet även att båda föräldrarna har haft semester och då har barnen varit på dagis.

• Anonym (dagisfundering)
    Majsan70 skrev 2013-08-26 11:03:53 följande:
    Det beror på vart du bor. Här får man det i vart fall.
    Anonym (olika) skrev 2013-08-26 11:06:01 följande:
    De kommuner jag har haft dagis så ska barnen vara hemma om någon har semester av föräldrarna. Men min kompis som bor i sthlm har sina barn på dagis även om nån av föräldrarna har semester. Jag vet även att båda föräldrarna har haft semester och då har barnen varit på dagis.

Tack för era svar!
  • Anonym (Lissan)

Fråga på förskolan, olika kommuner har olika regler.

• Anonym

Inte här ! Som det bör vara , ledig förälder lediga barn

• Anonym (här ok)

Jag ska åka på nöjesresa en vecka i höst medan mannen är hemma och jobbar så självklart kommer våra barn att vara på dagis under den tiden. Vore ju löjligt om han också skulle tvingas ta semester bara för att jag åker bort. Har självklart kollat med dagis att det är ok med dem och det är det. Annars skulle de få lov att neka många som tänkt ta semester nu i jakttider...

• Anonym
    Anonym (här ok) skrev 2013-08-26 12:59:42 följande:

Jag ska åka på nöjesresa en vecka i höst medan mannen är hemma och jobbar så självklart kommer våra barn att vara på dagis under den tiden. Vore ju löjligt om han också skulle tvingas ta semester bara för att jag åker bort. Har självklart kollat med dagis att det är ok med dem och det är det. Annars skulle de få lov att neka många som tänkt ta semester nu i jakttider...

Löjligt ? Är väl så det ska vara , varför ska fsk stå som barnvakt för att föräldrar ska roa sig ?
  • Baryk

Som sagt, det är olika i olika kommuner. Här är huvudregeln ledig förälder = ledigt barn. Givetvis finns undantag, om barnet har separerade föräldrar och den ena är ledig under "den andras vecka", om man har särskilda skäl på annat sätt (t ex begravning man inte vill ha barnen med på, ska följa ett syskon till någon vårdinrättning etc). Däremot har jag inte hört talas om någon som fått ok för egen semester om det varit av mer nöjeskaraktär.

• Anonym (här ok)
    Baryk skrev 2013-08-26 13:06:15 följande:
    Som sagt, det är olika i olika kommuner. Här är huvudregeln ledig förälder = ledigt barn. Givetvis finns undantag, om barnet har separerade föräldrar och den ena är ledig under "den andras vecka", om man har särskilda skäl på annat sätt (t ex begravning man inte vill ha barnen med på, ska följa ett syskon till någon vårdinrättning etc). Däremot har jag inte hört talas om någon som fått ok för egen semester om det varit av mer nöjeskaraktär.
    Aldrig hört talas om att någon förälder varit ledig för jakt medan barnen varit på dagis? Det är otroligt vanligt här "uppe" i alla fall, nästan hälften av barnens föräldrar är någon gång ledig för jakt på hösten.
Svar på tråden Får barnen vara på förskolan om ena föräldern har semester?