• Nallebjörnen

Stress över ekonomin

Känner att jag är hemskt stressad över min ekonomi, har rpecis suttit och betalat av alla räkningar, lån och csn. Det mesta försvinner och ännu en månad så lever jag på minimum. Hur länge ska detta pågå? Känner mig inte långt ifrån att göra en "snabba-cash-kupp" nu. Vet att pengar inte löser alla problem men herregud vad mycket lättare det skulle bli, det finns ju inget som säger att lite pengar gör det heller. Kanske ska starta en personlig fundraising? Stressen tar över och det är alltid som stressigast innan löning och efter alla räkningar är betalda. Känns hopplöst.

• Svar på tråden Stress över ekonomin
  • traveler
    Nallebjörnen skrev 2013-08-26 14:00:44 följande:
    Känner att jag är hemskt stressad över min ekonomi, har rpecis suttit och betalat av alla räkningar, lån och csn. Det mesta försvinner och ännu en månad så lever jag på minimum. Hur länge ska detta pågå? Känner mig inte långt ifrån att göra en "snabba-cash-kupp" nu. Vet att pengar inte löser alla problem men herregud vad mycket lättare det skulle bli, det finns ju inget som säger att lite pengar gör det heller. Kanske ska starta en personlig fundraising? Stressen tar över och det är alltid som stressigast innan löning och efter alla räkningar är betalda. Känns hopplöst.

Vad jobbar du med och vad har du för lön före skatt?
  • Nallebjörnen
    idasmat skrev 2013-08-26 14:16:31 följande:
    testa www.chillai90sekunder.se så blir allt genast mycket bättre!
    Det funkade ett tag, får väl köra den på repeat! 
  • Nallebjörnen
    traveler skrev 2013-08-26 14:20:48 följande:

Vad jobbar du med och vad har du för lön före skatt?
    23.000:-
  • traveler
    Nallebjörnen skrev 2013-08-26 14:43:17 följande:

Ja då måste du ju öka inkomsterna eller minska kostnaderna eller kanske bådeock. jag ser ingen annan lösning
  • honsomvetallt
    Nallebjörnen skrev 2013-08-26 14:26:41 följande:
    Det funkade ett tag, får väl köra den på repeat! 

Vet inte hur detta ska hjälpa ekonomiskt. Men helt klart avslappnande!
  • Anonym (en till)

Har också varit/är där, men på väg uppåt. Det är överväldigande i början, men det enda man kan göra är att tänka långsiktigt, lista alla sina utgifter, se vad man kan skära ner på och börja spara.

• Nallebjörnen
    Anonym (en till) skrev 2013-08-26 15:20:15 följande:
    Har också varit/är där, men på väg uppåt. Det är överväldigande i början, men det enda man kan göra är att tänka långsiktigt, lista alla sina utgifter, se vad man kan skära ner på och börja spara.
    Jag måste nog verkligen börja spara mer på något sätt. Känns bara så hopplöst just nu. 
  • Anonym (bananimunnen)
    honsomvetallt skrev 2013-08-26 14:48:52 följande:
    Vet inte hur detta ska hjälpa ekonomiskt. Men helt klart avslappnande!

Alla medel till ett lugnare och mindre stressande liv hjälper! 
  • Anonym (M)

Dags att se över dina utgifter TS!
    Lever du ensam eller har  du familj? Barn att försörja? 

Jag har samma lön som dig, plus barnbidrag o underhåll då jag lever ensam med två barn.
    Jag upplever inte att jag behöver leva på minimum alls, utan kan oftast spara minst 4000:-, om inte mer.

Vad för utgifter har du om jag får vara nyfiken o fråga?
    Något som du kan skära ner på? 

• snedtak

Om du skriver upp dina utgifter här kanske vi kan hjälpa dig att se var man kan skära ner med nya ögon?

• Anonym (Oh)

Jag ser två alternativ:

Öka inkomsterna: Spara mellanskillnaden.
    Minska utgifterna: Se över onödiga kostnader. Billigare försäkringar, telefon, bredband . . .

Pengar på banken ger dig frihet!    

• Anonym (Fattig?)
    Nallebjörnen skrev 2013-08-26 14:43:17 följande:
    Ehm, vad är problemet?
    Jag drar runt mig och fyra barn på 16000 i månaden efter skatt. Då har jag räknat in bostadsbidrag, barnbidrag och underhåll i inkomsterna.
  • Anonym (M)
    Anonym (Fattig?) skrev 2013-08-27 22:54:07 följande:
    Ehm, vad är problemet?
    Jag drar runt mig och fyra barn på 16000 i månaden efter skatt. Då har jag räknat in bostadsbidrag, barnbidrag och underhåll i inkomsterna.
    Fast för TS är det ju uppenbarligen ett problem, eftersom hon har skrivit tråden!
    Alla har inte samma utgifter, o har man av någon anledning dragit på sig alldeles för höga utgifter så är det klart att det till slut  blir ett problem!

Jättebra att du klarar dig o fyra barn på liknande inkomst - som jag skrev så klarar jag mig också bra på ca den summan samt två barn som jag skrev ovan.

Men innan TS svarar i tråden om vad hon har för utgifter så vet vi ju inte hur det kommer sig att hon har det tufft ekonomiskt, men därmed är det ju inte självklart att du o TS har samma utgifter o därmed klarar er lika bra på liknande inkomst! 
Svar på tråden Stress över ekonomin