• SunFlower81

När pottträna?

Hej, 
    När har ni andra börjat pott-träna på allvar?
    Jag har en tjej som är född maj-11 alltså, 2 år och 3 månader. Sedan hon var runt 2 år har hon visat intresse för pottan och toaletten och hon använder båda två dagligen, både för nummer 1 och 2. men vi har inte satt någon press på henne utan frågar henne ibland om hon behöver gå och ibland behöver/vill och det och ibland inte... Hon har alltså fortfarande blöjor på sig både dag och natt.
    När och hur tog ni steget till att ta bort blöjorna?

• Svar på tråden När pottträna?
  • Mineralvatten

jag har inga barn själv men rent logiskt så tycker jag att man börjar med sådant när barnet börjar känna att den är kissnödig/bajsnödig och kan tala om det? eller har jag fel? Jag har som sagt inga barn, men jag tycker det verkar logiskt att göra så =).

• SunFlower81
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 14:17:54 följande:
    jag har inga barn själv men rent logiskt så tycker jag att man börjar med sådant när barnet börjar känna att den är kissnödig/bajsnödig och kan tala om det? eller har jag fel? Jag har som sagt inga barn, men jag tycker det verkar logiskt att göra så =).
    Ja, det är ju så vi har gjort.. Hon säger till, eller vi frågar och så går vi på pottan eller toaletten. Frågan var hur man tar nästa steg alltså tar bort blöjorna helt... Flört
  • Queenie70

Tog bort blöjan när ungen sa att han ingen ville ha längre.

• Hannah76

När våra tjejer visade att de kunde "styra" över sina behov så tog vi bort blöjorna både på dagen och på natten samtidigt. Vi kände att de var redo. Det inträffade för båda när de fyllt två år. De hade max tre olyckor var.

• SunFlower81
    Hannah76 skrev 2013-08-26 14:32:15 följande:

När våra tjejer visade att de kunde "styra" över sina behov så tog vi bort blöjorna både på dagen och på natten samtidigt. Vi kände att de var redo. Det inträffade för båda när de fyllt två år. De hade max tre olyckor var.

Tack för svaret.. Hur länge hade de då sagt till att de ville gå på pottan, toaletten etc?

Vi har ju hållit på i ca 3 månader, har liksom tagit det i hennes takt... men har aldrig frågat henne om hon vill ta bort blöjan helt...  
  • Hannah76
    SunFlower81 skrev 2013-08-26 14:35:51 följande:
    Tack för svaret.. Hur länge hade de då sagt till att de ville gå på pottan, toaletten etc?

Vi har ju hållit på i ca 3 månader, har liksom tagit det i hennes takt... men har aldrig frågat henne om hon vill ta bort blöjan helt...  

Vi hade pottan framme från det att de kunde  gå. De var båda torra på nätterna vid 2 år, så det passade helt enkelt bra. Vet inte om vi förberedde dom på något särskilt sätt. Vi har egentligen inte varit så aktiva med att potträna. vi bara bestämde dag, och tog bort alla blöjor.
  • Mineralvatten
    SunFlower81 skrev 2013-08-26 14:16:27 följande:
    Hej, 
    När har ni andra börjat pott-träna på allvar?
    Jag har en tjej som är född maj-11 alltså, 2 år och 3 månader. Sedan hon var runt 2 år har hon visat intresse för pottan och toaletten och hon använder båda två dagligen, både för nummer 1 och 2. men vi har inte satt någon press på henne utan frågar henne ibland om hon behöver gå och ibland behöver/vill och det och ibland inte... Hon har alltså fortfarande blöjor på sig både dag och natt.
    När och hur tog ni steget till att ta bort blöjorna?

jag tycker det låter som ni ör det alldeles galant, genom att inte stressa och pressa.
    kanske kan ni göra det till en kul grej att gå på toaletten? En egen toalett sång, en egen toalettsaga??
    =).
  • Mellanmjölkens land
    SunFlower81 skrev 2013-08-26 14:35:51 följande:

Köp några trosor och fråga om hon vill ha dem istället för blöja. Informera samtidigt om att trosor betyder toa/potta. Vill hon inte ha trosor en dag så gör ingen stor sak av det men fortsätt erbjuda
Svar på tråden När pottträna?