• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad heter det?
  • annca

Intuitivt känns -s plural bättre.
    Kanske för att man är så influerad av engelskan, men jag vet inte riktigt. Brukar försöka att inte bli för englifierad i mitt språk ;) 
    Iofs känns sambor också som om man pratat om dansen... "Jag dansade flera sambor med honom..." "Jag kan spela flera sambor." men det är mest en känsla. 

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Meinu

Jag tänkte så här:

"Här är Johan, Pelle och deras respektive sambos"

Låter bäst i mina öron. 

• Archandra

Enligt SAOL böjs det "sambor" i plural. Därför gör jag också det. Tycker att det ser obildat ut med "sambos". Varför använda engelsk pluraländring på ett ord som är en förkortning på det mycket svenska ordet sammanboende?

• Bittersweet me

Jag VET att det heter "sambor", men har den dåliga ovanan att alltid säga "sambos", eller till och med "sambosar", som något slags försök till att toka till det. *duckar för ruttna tomater kastade av språkpoliser*

• Björnmossa

Det rätta svaret är att det heter sambor. Sambo är ett svenskt ord som inte förekommer i engelskan (utom som rasistiskt tillmäle) och därför böjs det naturligtvis inte på engelska.

• Harrsjö

Nationalencyklopedin: 

1sambo [sam`- (långt o), äv. sam´-]     subst. ~n ~r 
    ORDLED: sam--bon
    • person med vilken man lever under äktenskapsliknande förhållanden utan att vara gift {→delsboenbosärbo} ⟨ngt vard.⟩: hon är inte gift men hon har en ~
    BET.NYANS: i plur. vanl. med innebörd av ömsesidighetde är ~r
    HIST.: sedan början av 1940-talet; till sam- och 1bo

Sambor är det rätta 

Svar på tråden Vad heter det?