• CinnamonGirl

Byta lägenhet i Stockholm

Det här kan verka som ett självklart val, men jag vill gärna veta att jag gör "rätt".

Jag hyr sedan två år en stor etta på 50 kvm i andra hand, i centrala delen av centralorten i en kommun 2,5 mil nordväst om Stockholm. Jag trivs här, det är nära Stockholm (cirka 30 min med pendeltåg) och även nära naturen.

Nu ligger jag bra till på en mindre tvåa om 50 kvm i Hässelby, det är den bättre delen. Kommer bli samma bostadskostnad när man räknar in elen.

MEN det är ju inte alls lika trevligt område och längre till all service, dock är det ett förstahandskontrakt jag kommer få och jag slipper oroa mig för att bli utkörd.

Tänkte slå till men ska jag göra det?   

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Byta lägenhet i Stockholm
  • Severus

Har lght i Hässelby. Nära slottet och Grimstaskogen.
    Är typ aldrig i Hässelby gård och hänger så jag störs inte av postadressen. Förstahand här med:)

• Elaifiknow

Jag hade definitivt valt ett förstahandskontrakt före ett andrahandskontrakt. Hur blir det med kommunikationer till din arbetsplats/skola/annan sysselsättning?

• Omogen citron

Jag hade tagit det, ett förstahandskontrakt är alltid bättre än ett andrahandskontrakt och det är inte ofta man hittar någon som är villig att byta ner sig.

• CinnamonGirl
    Elaifiknow skrev 2013-08-26 19:26:08 följande:
    Jag hade definitivt valt ett förstahandskontrakt före ett andrahandskontrakt. Hur blir det med kommunikationer till din arbetsplats/skola/annan sysselsättning?

Det finns bra kommunikationer, okej att det är buss, men går bra med buss till både Barkarby (pendel) och Vällingby (tub), och tar lika lång tid från mitt nuvarande boende. Om jag tar bil går det mycket fortare än från nuvarande plats.
  • Russinet

med ett förstahandskontrakt kan du ju så småningom även byta till en annan förstahandslägenhet genom t ex interna byteskön. bor också i västerort och har bytt mig närmre stan. det finns mycket grönområden och vatten här ute.

• CinnamonGirl

Så, kontentan av svaret är att det fungerar bra att ta sig till jobb.

• Elaifiknow

Så vad tvekar du på?

• CinnamonGirl
    Russinet skrev 2013-08-26 19:29:40 följande:
    med ett förstahandskontrakt kan du ju så småningom även byta till en annan förstahandslägenhet genom t ex interna byteskön. bor också i västerort och har bytt mig närmre stan. det finns mycket grönområden och vatten här ute.

Lägenheten är hos Hässelbyhem, de har ingen intern kö...
  • Russinet
    CinnamonGirl skrev 2013-08-26 20:10:44 följande:

Lägenheten är hos Hässelbyhem, de har ingen intern kö...
    nä, men det finns andra sätt att byta på. :) björnsbytare, lägenhetsbyte, sätta ut annons själv osv
Svar på tråden Byta lägenhet i Stockholm