• Anonym (Fästingen)

När kolla upp fästingbett? *bild*

Jag fick en fästing för fyra dagar sedan. Såg den dock först efter cirka ett dygn. Området var då lite rött, som ett myggbett typ, vid bettet. Sedan dess har det växt och är nu 9cm. Just runt bettet är rodnaden mörkare. Hela området är lite svullet och varmt. Det kliar och svider, men är inte särskilt ömt.
    Jag har haft många fästingar i mitt liv, men aldrig fått mer än små kliande fläckar så jag blir lite osäker när jag ser det här. När bör man kolla upp ett bett? Borrelia ser ju inte ut så här? Någon som vet?

• Svar på tråden När kolla upp fästingbett? *bild*
  • Litevirrig

Borrelia kan visa sig sådär, man ska alltid söka hjälp om det blir rött sådär som en ring. Det kan ju "bara" vara infektion men sådär ska det inte se ut av att ha haft en fästing. Jag skulle kolla upp det direkt. Jag är ganska insatt i det här med fästingar för det är min största skräck Skrikandes

• ViHi

På Apoteket sa dom till oss att om det blev stort som/större än en femma skulle man kolla upp det direkt!

• Anonym (Ehh nu!)

Kolla upp det där med en gång! Det ser definitivt ut som Borrelia. Mitt såg ungefär ut så, jag såg inte ens nån fästing och helt plötsligt såg jag ett sånt bett på benet. Sköterskan antog att det var Borrelia och jag fick medicin. Tur var det för samma kväll så började jag få fruktansvärt ont i huvudet och jag orkade knappt vara vaken i 2h. Fick också feber och allmän sjukdomskänsla.

• Anonym (Fästingen)

Jag har alltid föreställt mig borrelia som en röd ring runt ett vitt område och så bettet centralt i den. Här är ju rodnaden inte ens rund runt bettet (den lilla pricken i nederkant). Men bäst att jag ringer vårdcentralen i morgon bitti då..

• Litevirrig
    Anonym (Fästingen) skrev 2013-08-26 20:19:15 följande:
    Jag har alltid föreställt mig borrelia som en röd ring runt ett vitt område och så bettet centralt i den. Här är ju rodnaden inte ens rund runt bettet (den lilla pricken i nederkant). Men bäst att jag ringer vårdcentralen i morgon bitti då..

Jaha, nej så är det inte. Eller det kanske kan vara så, men sådär ser det ofta ut med borrelia... Det behöver ju inte vara en exakt cirkel. Ja, ring så blir det bra Glad
  • Lindsey Egot NO1

Karaktäristiska borrelia ringar är ju första tecknet. Får man dom på mage eller lår ser man dom tydligt men får man dom på armen tex blir det som ränder istället eftersom armen är för tunn för att bli runda ringar.

Man behöver oftast bara en penicillin kur typ kåvepenin men vissa blir riktigt sjuka. En vi kände kunde bara sova i badkaret i 3 månader pga borrelian för han fick sådan stelhet i hela kroppen och varmt bad var det enda som hjälpte.

Ring vårdcentralen imorgon är mitt råd

• Pissenisse

Det där hade jag kollat upp! Jag får ofta fästingar men det har aldrig blivit något märke mer än just en prick där den suttit.

• Spartacus

Jag ungarna och katterna har fästingar var och varannan dag men har ALDRIG varit i närheten av det där! Uppsök läkare pronto.

• Anonym (Fästingen)

Nej, jag har aldrig varit med om det tidigare heller fast jag "växt upp med fästingar" och brukar ha många varje sommar. En prick som kliar några dagar och ingenting mer.
    Nu fick jag ju lära mig ikväll att Borrelia kan se ut så här också så då ska jag inte fåna mer och be att få det kollat imorgon. Jag gillar inte att söka vård i onödan så jag vill gärna veta att jag inte kommer med en struntsak när jag väl ringer... (Jo, skitlöjligt, jag vet.) Men i morgon blir ett samtal när de öppnar så får vi se var det slutar.
    Har en släkting som haft bekymmer många år av sin borrelia och även andra som haft och fått botat med penicillin, men alla de har vad jag vet haft de typiska ringarna.

• Surkärring

Precis sådär såg ett av mina (borrelia)bett ut. Det blev en penicillinkur så helt klart ska du få det kollat snarast.Ju tidigare man sätter in penicillin ju lättare att bli av med smittan. 

Endast döda fiskar följer strömmen
  • Anonym (mmm)

min borrelia såg ut så.

Svar på tråden När kolla upp fästingbett? *bild*