vilken Omega-3-tablett är ok?
Hej Jag äter för lite fisk nu i början av graviditeten och vill gärna ta Omega-3. Men jag vet inte vilka som är ok.. Har ni någon koll? Tacksam för hjälp!!
Hej Jag äter för lite fisk nu i början av graviditeten och vill gärna ta Omega-3. Men jag vet inte vilka som är ok.. Har ni någon koll? Tacksam för hjälp!!
Jag har ätit " Efalex mor och barn " men den tog slut hos leverantör för 2 veckor sedan så jag beställde " mumomega pregnancy " dessa är lite dyrare men finns relativt billig på apotea.se ( gratis frakt ) sen finns även " Pharibo Omega3 forte " på tex Apoteket men även på Apotea.se ( billigare på apotea.se än Apoteket )
Ah, perfekt tack! Och jag antar att alla dessa har låga gifthalter i sina produkter?
Jag hittade denna efter lite letande: http://www.omega-3.se/kopguide.html och fick skrämselhicka över att de vi ätit länge, Vesterålens Fritt flyt, hade riktigt mycket gifter i sig enligt den norska studien. Läskigt!!
http://www.omega-3.se/miljogifter.html
Ja jag vet det är helt sjukt! Man för läsa på ordentligt innan man köper ett preparat så man inte skadar bebisen.
Dessa preparat ska vara safe att använda, googla gärna efalex mor och barn , har fått bra kritik iaf ! Pharibos omega verkar vara det " sämsta " alternativet .
Men Efalex verkar vara slutsålt just nu på alla sidor, hittade dock i ett köpcentrum på hälsokost men där kostade det 239kr istället för 139kr på de flesta internetbutikrr säljer preparatet för. Men mumomega skall också vara bra!
Hoppas du hittar något ! Kan tipsa om multivitaminer från Nordic lab också de som är specifikt för gravida och ammande de har separata kalcium/magnesium tabletter som man tar på kvällen i sina multivitamin paket ( riktigt bra mot vadkramper ) också mycket billigare på internet då dom kostar 170kr i butik och 117kr på apotea.se.
Men ska man äta omega när man är gravid? Jag fråga i omegatråden och fick som svar att det inte fanns så mycket forskning kring detta och graviditet så då valde jag bort det även om jag följer tråden och ska kolla upp vad hon rekommenderar efter amning. Så kolla upp om omega är bra när du är gravid var väl det jag ville säga
Äter man lite eller ingen fisk under graviditet är det bra med tillskott , går att få i sig omega 3 via annan kost också tex valnötter,linfröolja osv.
Omega3 tillskottet man äter som gravid får ej innehålla fisklever olja och man bör vara noga med vilket märke man väljer.
Detta är vad jag läst mig till iallafall.
Och jag har valt bort att tex äta lax under graviditeten pga av miljögifter i laxen.
Ja men så sa hon i omega tråden med men bäst var fet fisk
Jag är personligen nojjig över alla gifter som lagras i tex lax så jag kan inte äta det, i tillskottet omega3 för gravida ( tex efalex mor och barn )är under strikta toxin tester och ska vara säkra för gravida. Köper man lax på tex Ica vet man inte vad för miljögifter som finns i laxen och även norsk odlad lax som ansågs vara relativt giftfri har ju rapporterats fynd av tex arsenik ..
Men jag tror man får i sig gifter oavsett man väljer fisk el tillskott . Gäller väl typ alla livsmedel just nu.
Hej! Vad tror ni om Kyäni Sunset Omega-3 tabletter?