• Anonym (+-40)

Vad har du för preventivmedel runt 40?

Vilket preventivmedel har du som är runt 40?

Jag har de sista åren ätit p-piller, fick sedan två barn efter varandra och nu är det dags att börja med skydd igen. Min BM sa vid något tillfälle att när jag fyllt 40 kan det vara dags att se över andra alternativ än just p-piller. Annat kom emellan och jag vet egentligen inte varför än...

Vilket skydd rekommenderar ni helt enkelt? Spiral är jag inte så sugen på. Kondom är inte tillräckligt för jag behöver få min mens i en mer normal cykel (den är 19-21 dagar bara idag och riklig- jobbigt).

Tips?!

• Svar på tråden Vad har du för preventivmedel runt 40?
  • Anonym (Klippt)

Lägg det på mannen om du har fast sällskap och är "färdig".
    Jag har klippt trådarna så är saken ur världen, så lätt för oss män att fixa det! 

• Anonym (kvinna 41)

Jag har pessar sedan två år tillbaka. Är nöjd med det, och kommer aldrig äta p-piller igen. Jag blev sur och fick väldigt låg sexlust. Inte så kul för någon

Först tänkte jag sätta in kopparspiral, men ångrade mig när jag fick veta att det fanns en ökad blödningsrisk.

• FjärilVingad73

Steriliserade mig förra året, skönaste beslutet nånsin!

I am an acquired taste. Don't like me? Acquire some taste!
  • Anonym (+-40)
    Anonym (Klippt) skrev 2013-08-27 10:31:02 följande:
    Lägg det på mannen om du har fast sällskap och är "färdig".
    Jag har klippt trådarna så är saken ur världen, så lätt för oss män att fixa det! 

Ja att mannen steriliserar sig kan ju vara ett alternativ... men jag vill ha ngt som hjälper mig också.
  • Anonym (+-40)
    Anonym (kvinna 41) skrev 2013-08-27 10:46:34 följande:
    Jag har pessar sedan två år tillbaka. Är nöjd med det, och kommer aldrig äta p-piller igen. Jag blev sur och fick väldigt låg sexlust. Inte så kul för någon

Först tänkte jag sätta in kopparspiral, men ångrade mig när jag fick veta att det fanns en ökad blödningsrisk.

Har också hört om den risken plus att det vara riktigt obehagligt att fästa dem.

Pessar kanske ja... Är det smidigt? Och känns safe?

• Anonym (+-40)
    FjärilVingad73 skrev 2013-08-27 10:50:36 följande:
    Steriliserade mig förra året, skönaste beslutet nånsin!

Var det ett tufft beslut att ta... känner du dig "färdig" helt 100 på barnfronten? Ett tänk om man ångrar sig poppar upp hos mig, även om jag känner mig helt klar med den biten ;)
  • FjärilVingad73
    Anonym (+-40) skrev 2013-08-27 12:35:04 följande:

Var det ett tufft beslut att ta... känner du dig "färdig" helt 100 på barnfronten? Ett tänk om man ångrar sig poppar upp hos mig, även om jag känner mig helt klar med den biten ;)
    Inte tufft alls! Jag är SÅ klar med barn!
    I am an acquired taste. Don't like me? Acquire some taste!
  • NyttNamn

Ett par år kvar till det aktningsvärda fyrtiostrecket här.. Kör med kondom sedan några år tillbaks då min kropp inte pallar hormoner.. Hade spiral innan...
    Nu har jag äntligen fått "tummen ur" och ställt mig i kö för sterilisering - känns superskönt att ha tagit det beslutet!!

Pour some sugar on me...
  • Anonym (femcap)

Jag fixar inte hormoner. Kör med femcap, som är väldigt enkelt. Sätter in varannan dag. Gillar gelen. För mig känns det säkert, men jag är kanske lite äldre än du och inte så fertil längre, antar jag.

• Anonym (Sällan)

Vi har använt kondom i flera år. Det passar bra för oss som har sex sällan.

Svar på tråden Vad har du för preventivmedel runt 40?