• Anonym (Mamma)

Skola plus hemma.

Hej. Jag ska fylla i en ny lapp om föräldraledigt. Men vet inte hur jag ska fylla i nu. Jag ska gå 3 kurser på komvux. De är två st på 100 poäng. Och dom är varannan vecka tis och onsdag 8.30-11.50 och en kurs på 50 poäng. Torsdagar vet ej hur ofta än, från ca 16.50-18. Om jag ska söka på CSN men även ha föräldraledigt med barnet som inte går på dagis. Hur ska jag fylla i? Kan jag bara ta de måndagar och fredagar? Halva dagar då jag går i skolan?

• Svar på tråden Skola plus hemma.
  • Anonym (Mamma)

Kurserna är på distans

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, du kan söka föräldrapenning för den tid du är med barnet. Om du är i skolan t.ex. en halvdag kan du söka halvdag föräldrapenning eller del av dag om du bara är i skolan ett par timmar. Grundregeln för föräldrapenning är att du ska vårda barnet för den tid du tar ut föräldrapenning.

Tänk på att du även ta hela lägstanivådagar även om du är i skolan t.ex. halvdag. Kravet för föräldrapenning på lägstanivå är att du avstår minst 1/8 från arbete för att vårda barnet. Du kan då alltså arbeta eller vara i skolan upp till 7 av 8 timmar men ändå ta ut en hel lägstanivådag. 

Hälsningar
    Agda, handläggare 

Svar på tråden Skola plus hemma.