Nedslagen efter fyraårskontroll.
Hej,
idag var jag och min dotter på BVC för fyraårskontroll. Jag har dragit mig för det där rätt länge, för jag känner att hon inte riktigt kan allt som man förväntas kunna.
Vår tjej är vårt enda barn, så vi har ju inget annat att jämföra med riktigt. Hon är i alla fall på många sätt en unge man absolut inte behöver oroa sig för. Hon är social och utåtriktad, hon är trygg och harmonisk, hon är empatisk och ömsint. Hon har lätt att få kompisar på förskolan. Hon är modig, hon sprider en massa glädje och hon har stark vilja. Hon har fantastisk kroppskontroll och kan redan simma några meter utan flythjälpmedel. Hon spikar i spikar och hon har bra finmotorik på det stora hela.
Men t ex ritar hon inga gubbar. Hon gjorde faktiskt ett par huvudfotingar för snart ett år sen, bland annat ritade hon sin hund med ben och nån slags päls och ögon. Och hon ritade av mig med armar och ben. Men sen har vi inte sett en enda huvudfoting ritas, det är bara ett abstrakt målande. Ibland har jag bett henne rita en gubbe men då säger hon bara "jag kan inte!" och då har jag lagt ner det för jag vill inte att ritandet och målandet ska kopplas för hårt till prestation.
Självklart ritade hon inte en gubbe på fyraårskontrollen heller. Hon ville inte ens rita ett kryss.
Hon har också svårt att lära sig andra saker. Hon hoppar oftast över 6 eller 7 när hon räknar till 10. Hon kan inte lära sig versen i Pippi Långstrump utan sjunger nåt som hon själv har hittat på. Likadant med de flesta andra visor.
Hon kan färgerna nu men det har suttit långt inne. Hon har också rätt dåligt uttal, kan inte säga K och V och G och R. Men så vitt jag kan bedöma så pratar hon ju hyfsat annars, hon använder imperfekt och plural när man ska och böjer orden rätt. Och hon kan köra långa meningar och har väl ett skapligt ordförråd för sin ålder...tror jag. Enstaka gånger har hon svårt att förklara vad hon menar.
Jag försöker tänka att hon är sen med vissa saker och tidig med andra och att det ger sig med tiden. Jag är mest bara rädd att hon ska komma för mycket på efterkälken och KÄNNA SIG sämre än andra.
Nu skulle jag mest av allt vilja höra att andra har haft barn som legat lite efter i fyraårsåldern men som har kommit ifatt senare. Någon? Eller har jag anledning att vara orolig på riktigt?