• Aledal

Nedslagen efter fyraårskontroll.

Hej,

idag var jag och min dotter på BVC för fyraårskontroll. Jag har dragit mig för det där rätt länge, för jag känner att hon inte riktigt kan allt som man förväntas kunna.

Vår tjej är vårt enda barn, så vi har ju inget annat att jämföra med riktigt. Hon är i alla fall på många sätt en unge man absolut inte behöver oroa sig för. Hon är social och utåtriktad, hon är trygg och harmonisk, hon är empatisk och ömsint. Hon har lätt att få kompisar på förskolan. Hon är modig, hon sprider en massa glädje och hon har stark vilja. Hon har fantastisk kroppskontroll och kan redan simma några meter utan flythjälpmedel. Hon spikar i spikar och hon har bra finmotorik på det stora hela. 

Men t ex ritar hon inga gubbar. Hon gjorde faktiskt ett par huvudfotingar för snart ett år sen, bland annat ritade hon sin hund med ben och nån slags päls och ögon. Och hon ritade av mig med armar och ben. Men sen har vi inte sett en enda huvudfoting ritas, det är bara ett abstrakt målande. Ibland har jag bett henne rita en gubbe men då säger hon bara "jag kan inte!" och då har jag lagt ner det för jag vill inte att ritandet och målandet ska kopplas för hårt till prestation.

Självklart ritade hon inte en gubbe på fyraårskontrollen heller. Hon ville inte ens rita ett kryss.

Hon har också svårt att lära sig andra saker. Hon hoppar oftast över 6 eller 7 när hon räknar till 10. Hon kan inte lära sig versen i Pippi Långstrump utan sjunger nåt som hon själv har hittat på. Likadant med de flesta andra visor.

Hon kan färgerna nu men det har suttit långt inne. Hon har också rätt dåligt uttal, kan inte säga K och V och G och R. Men så vitt jag kan bedöma så pratar hon ju hyfsat annars, hon använder imperfekt och plural när  man ska och böjer orden rätt. Och hon kan köra långa meningar och har väl ett skapligt ordförråd för sin ålder...tror jag. Enstaka gånger har hon svårt att förklara vad hon menar. 

Jag försöker tänka att hon är sen med vissa saker och tidig med andra och att det ger sig med tiden. Jag är mest bara rädd att hon ska komma för mycket på efterkälken och KÄNNA SIG sämre än andra. 

Nu skulle jag mest av allt vilja höra att andra har haft barn som legat lite efter i fyraårsåldern men som har kommit ifatt senare. Någon? Eller har jag anledning att vara orolig på riktigt?

• Svar på tråden Nedslagen efter fyraårskontroll.
  • plop

Det där med att hon glömmer eller hoppar över nummer gör vår son också.  Men han älskar att måla vi har tex pyssel familje dagar försök få henne att träna genom att göra det till en rolig grej. Om hon inte målar ofta och sånt så blir det ju inga framsteg.  Och min son kan inte hela sånger helt fel fritt heller, du kanske har för höga krav sjunger ni mycket tillsammans ?

• Gryntroll

Är detta något som bvc sa något om?
    Det låter som vår dotter. Hon blir 4 i höst, hon hoppar över någon siffra när hon räknsr själv men inte när vi gör det tillsamnans. Rita gör hon ofta, vill gärna färglägga och ritar kanske inte perfekta huvudfotingar men någon slags ovaler med streck runt och i kallar hon gubbar, pärlar mycket och pysslar med papper och tejp.. Lika med sånger, hon hittar på enga texter och skarvar lite det minns jag att jag också gjorde/gör gortfarande ibland. Hon pratar slarvigt och spelsr att hon bebispratsr, men när vi ber henne prata ordentligt så vi kan förstå då skärper hon sig.
    Har inte tänkt att hon skulle vara efter på så sätt... varken fsk eller bvc har inte sagt något (iofs 8mån sedan vi var där, och då var det 3-årskoll)

• Emmyl

Sa bvc något om det då? Att inte vilja rita på beställning är ju inget konstigt tex.

• Mumin80

Jag kan väl kanske trösta lite "tvärtom" i alla fall. Vår dotter fyller fyra i november, har ritat huvudfotingar, men utreds ändå för autism, p.g.a. att det mesta andra som du beskriver funkar med din dotter inte funkar för våran. 

Min poäng är väl lite att inte titta för mycket på detaljerna, det är helheten som avgör. Känner du att det finns nåt att oroa sig för, vad säger förskolan?

Om varken du eller förskolan upplever att det hon är efter med medför några problem för henne eller omgivningen, så är det väl bara att låta det komma när det kommer. Sen kan ni ju kanske stöda henne lite, rita tillsammans, kanske rita en huvudfoting som hon kan få rita av? Hon kanske helt enkelt har höga krav och inte tycker att hennes huvudfotingar är tillräckligt "bra"? Angående sångerna så är det väl inte hela världen om hon glömmer ibland  

Om varken ni eller dagis upplever att nåt är "fel", så tycker jag ni kan lugna er lite, kanske sänka kraven lite, träna på det hon har svårt för (men på ett lustfyllt och icke-prestationsinriktat sätt), och vänta in utvecklingen.  

• sasso78

Som flera frågar . Vad så BVC då?  Påpekade hon/han något? Om de är något så brukar de ju ta upp det direkt och ev. fråga om man vill ha remiss för vidare utredning.

Var på 4 års kontroll med min flicka i juni. De enda de sa nåt om var att hon inte kunde uttala F utan hon säger S i stället, hon frågade dirket om jag ville ha remiss till logoped.

Men jag tycker inte din dotter verkar speciellt sen.

• Whitetrash86

Min dotter är 5 och hoppar allt över 8 när hon räknar, ibland fler siffror. Nu har hon visserligen även språksvårigheter så hon pratar inte rent och kan inte färger förutom rosa och lila (hennes favoriter)

Hon vägrade att rita.. något jag visste att hon skulle göra, så hade tagit med mig teckningar för att hon skulle se.
    Hon även hörseltestet. Det är inte alls ovanligt att barn inte gör allt till 100% på kontroller, mest för att dom är blyga eller inte känner för det. Och därför tummar man mycket och gör flera kontroller om det anses behövas.
    Så länge sköterskan på BVC inte verkade orolig över något eller du själv är orolig över hur barnet är, så är det inget att oroa sig över. 

• Mylla

Jag tycker inte det låter så allvarligt. Min son är 8 nu, han hade också talfel. Det gick bara över en dag, han pratar bra nu, både på svenska och engelska. Han är före många lika gamla barn. Han läser nästan flytande.
    Han gillade inte att rita heller, ritade inte en enda huvudfoting, men nån gång när han var fyra ritade han en figur med alla detaljer, ögonbryn och allt. Han är fortfarande inte så intresserad av att rita. Ibland blir det monster och racerbilar.

Om hon skulle få för sig att känna sig dålig får du väl peppa henne. påpeka allt hon är bra på. Jag tror inte man ska göra en stor affär av det där. Det är onödigt.  

• Aledal

Tack för alla svar!

Vi ritar ganska mycket hemma, men jag har liksom aldrig försökt lära henne att rita gubbar. Vi har bara ritat och målat som vi känner för. Och om jag nån gång har bett henne rita nåt särskilt så kanske hon börjar litegrann och sen kluddar hon bara över det. Så kanske har hon för höga krav på sig själv som nån skrev. 

Hörseltestet var också svårbedömt idag, så vi ska tillbaka om en månad och göra ett nytt. Jag tror inte att hon hör dåligt, men det är ju bra att det kollas upp! Vi har lovat ta med en teckning till BVC-Karin då, så nu får vi ju anledning att öva. 

Nej, BVC-tjejn sa inte att det var något konstigt. Det var bara tydligt att hon blev förvånad över att somligt inte fungerad. Eftersom vi kallas tillbaka om en månad så fick jag känslan av att hon vill dubbelkolla flera saker då, inte bara hörseln. Jag frågade om uttalet och det lät som att logoped blir aktuellt om det nu inte verkligen visar sig att hon har en hörselnedsättning, för då kanske det är problemet. Jag skulle gärna gå till logoped med henne om det kan hjälpa.

På förskolan har de bara lyft fram uttalet som ett utvecklingsområde. Inte något om att hon skulle vara sen med annat. 

Känner mig gladare efter att ha läst era svar!

• Aledal
    plop skrev 2013-08-27 16:13:19 följande:

kolla in den här länken, jag tror inte att din dotter är efter i utvecklingen baserat på vad du skrev. Att man inte kan rita en huvudfotting betyder ju inte att hon är sen i utvecklingen. Missa nummer och inte kunna hela sånger stämmer nog in på de flesta 4a åringar om du frågar runt.

www.1177.se/Orebrolan/Tema/Barn-och-foraldrar.../

Tack för länken! Det känns som om hon passar väl in i den beskrivningen. 
Svar på tråden Nedslagen efter fyraårskontroll.