• Anonym (Vätska)

Är det nån som har kunnat klämma ut vätska ur brösten ogravid?

Jag är INTE gravid, så det är inte min undran. Jag kan klämma ut genomskinlig, lite klibbig vätska (som typ råmjölk) ur båda brösten och det var ca 2 år sen jag ammade. Det kommer inte själv utan jag får klämma en del och det kommer bara lite.

Är det nån mer som känner igen? Undanber alla cancerkommentarer, jag har på båda så det är ytterst osannolikt att det är en tumör. Ville bara kolla om det var hyfsat vanligt.

• Svar på tråden Är det nån som har kunnat klämma ut vätska ur brösten ogravid?
  • EJai

Jag har kunnat detta efter. Min syster har haft mjölk utan att varit gravod alls. Hon hade nån förhöjning i kroppwn som va ofarlig.

• Anonym (25)

Jag hade det också ett tag, och det var också ca 2 år efter jag hade slutat amma! Ringde och fråga om det och dom sa att det händer, inte alls ovanligt. Det är hormoner i kroppen bara som kan "ställa till det". Men rådet jag fick var att sluta klämma och känna på brösten, för det stimulerar och kommer bara bli värre då. Jag vägrade röra brösten då på ett par veckor:P Haha, problemet försvann efter det :) Så det är mitt tips till dig, låt dom vara ett tag :)

• Anonym (3 barn)

Japp, så har jag oxå.

Minsta dottern är nu 22 månader och jag kan trycka ut lite bröstmjölk fortfarande. (Ammade henne 5 dagar...)

Så jag tror det är ganska "normalt".

• Anonym (Vätska)

Ok. Men var den vätskan som ni hade genomskinlig eller var den som mjölk?

• Nimrod

Behöver inte vara just bröstcancer! Det kan bero på hormoner oxå, att ngt växer i hypofysen som ökar prolaktinproduktionen!

• Anonym (Vätska)
    Anonym (25) skrev 2013-08-27 19:10:42 följande:
    Genomskinlig :)
    Vad skönt o höra! Jag är lite nojjig av mig men läste att om man hade på båda så tyder det inte på tumör. Har lite mer på ena genomskinligt och lite mjölkigt och på andra pyttelite genomskinligt när jag klämmer rejält. Ska nog sluta med att klämma helt Tack!
  • Anonym (Vätska)
    Nimrod skrev 2013-08-27 19:15:54 följande:
    Behöver inte vara just bröstcancer! Det kan bero på hormoner oxå, att ngt växer i hypofysen som ökar prolaktinproduktionen!
    Inga cancerkommentarer, men tack ändå!
  • Lo81

har också haft så ca ett och ett halvt år efter avslutad amning, lite mer i ett av dom, genomskinligt el lite gråaktigt. Blev lite nojig men läste om det och förstått att man kan stimulera fram lite vätska långt efter avslutad amning, upp till tio år!!Man kan ha problem med förhöjt prolaktin om det t ex läcker oprovocerat, dvs inte då man stimulerar brösten. Du behöver inte vara orolig, men det har du ju fått många bra svar om:)

• Nimrod
    Anonym (Vätska) skrev 2013-08-27 19:19:22 följande:
    Inga cancerkommentarer, men tack ändå!

Får jag fråga varför? Vi trodde verkligen inte det kunde vara ngt sånt men min flickvän utreds just nu för det :)
  • Anonym (Vätska)

Lo81 skrev 2013-08-27 19:43:49 följande:
    har också haft så ca ett och ett halvt år efter avslutad amning, lite mer i ett av dom, genomskinligt el lite gråaktigt. Blev lite nojig men läste om det och förstått att man kan stimulera fram lite vätska långt efter avslutad amning, upp till tio år!!Man kan ha problem med förhöjt prolaktin om det t ex läcker oprovocerat, dvs inte då man stimulerar brösten. Du behöver inte vara orolig, men det har du ju fått många bra svar om:)
    Menar du både att det kom genomskinligt OCH grått. På mig kommer det lite vanlig mjölk ur en gång o genomskinligt ur de andra. Har ni också att det är lite klibbigt,som råmjölken?
  • Anonym (Vätska)
    Nimrod skrev 2013-08-27 19:49:01 följande:

Får jag fråga varför? Vi trodde verkligen inte det kunde vara ngt sånt men min flickvän utreds just nu för det :)
    För prolaktin?
  • Anonym (Vätska)
    Nimrod skrev 2013-08-27 19:49:01 följande:

Aha, nu fattar jag vad du menar! Du menar inte just tumör i bröstet utan i hypofysen. Fast grejen är den att jag hade ganska mycket genomskinlig/gulaktig vätska ca 7 mån efter amning som jag misstänker fortfarande detta är en rest av. Om jag hade haft en tumör i över 1,5 år i hjärnan, borde jag inte märkt det på nåt annat sätt då? Rinner det inte mer spontant då ur brösten, för jag måste klämma en hel del?
  • Flisan79

Jag kan klämma ut genomskinligt och råmjölksliknande. Slutade amma för snart ett år sedan.

Kunde klämma ut bara genomskinligt innan graviditeten med. Fick veta att det var "svettliknande" substans som kan klämmas ut.

• Nimrod
    Anonym (Vätska) skrev 2013-08-27 20:36:55 följande:
    Aha, nu fattar jag vad du menar! Du menar inte just tumör i bröstet utan i hypofysen. Fast grejen är den att jag hade ganska mycket genomskinlig/gulaktig vätska ca 7 mån efter amning som jag misstänker fortfarande detta är en rest av. Om jag hade haft en tumör i över 1,5 år i hjärnan, borde jag inte märkt det på nåt annat sätt då? Rinner det inte mer spontant då ur brösten, för jag måste klämma en hel del?

Det behöver inte rinna spontant, har bara gjort det en gång på min flickvän. Men anda symtom är minskad sexlust, trött, viktökning mm mm. Vätskan har sett lite olik ut, gulaktig, vit, genomskinlig.

Vi bokade en tid på vc, fick lämna blodprover som visade högt prolaktinvärde. Ska på vidare utredning nu, även magnetröntgen. Är du orolig, så ring vc och prata med dem. Detta är vanligare än man tror! 
  • Anonym (jag med)

japp, det kan jag. 
    Min mamma kunde klämma ut över 10 år efter avslutad amning.

Anonym (Vätska) skrev 2013-08-27 20:36:55 följande:

det kan krångla m ägglossning så den uteblir om man har en sån tumör. Har du fött barn och ammat låter det inte troligt med prolaktinom...symtom på en sån tumör är bla att man inte blir gravid...
  • Anonym (Vätska)
    Flisan79 skrev 2013-08-27 20:43:01 följande:
    Jag kan klämma ut genomskinligt och råmjölksliknande. Slutade amma för snart ett år sedan.

Kunde klämma ut bara genomskinligt innan graviditeten med. Fick veta att det var "svettliknande" substans som kan klämmas ut.
    Ok, jättetack för svar! Verkar vara ändå hyfsat vanligt!
    Nimrod skrev 2013-08-27 20:43:26 följande:

Det behöver inte rinna spontant, har bara gjort det en gång på min flickvän. Men anda symtom är minskad sexlust, trött, viktökning mm mm. Vätskan har sett lite olik ut, gulaktig, vit, genomskinlig.

Vi bokade en tid på vc, fick lämna blodprover som visade högt prolaktinvärde. Ska på vidare utredning nu, även magnetröntgen. Är du orolig, så ring vc och prata med dem. Detta är vanligare än man tror! 
    Ok. Kanske ska fundera på blodprov. Men jag är varken trött och har verkligen inte gått upp i vikt el minskad sexlust. Tack för svaret! Du är förlåten, trots cancerkommentaren haha Hoppas allt går bra för er!
  • Anonym (Vätska)
    Anonym (jag med) skrev 2013-08-27 20:47:42 följande:
    japp, det kan jag. 
    Min mamma kunde klämma ut över 10 år efter avslutad amning.

det kan krångla m ägglossning så den uteblir om man har en sån tumör. Har du fött barn och ammat låter det inte troligt med prolaktinom...symtom på en sån tumör är bla att man inte blir gravid...
    Du med? Genomskinligt? Nej du, jag har blivit gravid VÄLDIGT lätt alla tre gångerna, så det är inte problemet!
  • Anonym (jag med)
    Anonym (Vätska) skrev 2013-08-27 20:52:46 följande:
    Du med? Genomskinligt? Nej du, jag har blivit gravid VÄLDIGT lätt alla tre gångerna, så det är inte problemet!
    Genomskinligt, ja. Och jag har aplätt att bli gravid och är fullt frisk. En bm sa till mig att man inte slutar producera mjölk helt efter att man ammat... om din dotter dör ska du kunna ta över och amma barnbarnet... typ...vet inte om det stämmer dock. 
  • Anonym (Vätska)
    Anonym (jag med) skrev 2013-08-27 20:55:43 följande:
    Genomskinligt, ja. Och jag har aplätt att bli gravid och är fullt frisk. En bm sa till mig att man inte slutar producera mjölk helt efter att man ammat... om din dotter dör ska du kunna ta över och amma barnbarnet... typ...vet inte om det stämmer dock. 
    Skönt o höra! Läste att just genomskinligt (iof i ovanliga fall) kunde vara tecken på tumör i bröstet. Men då var det om det bara kom ur ett bröst. Men jag kan ändå stressa upp mig o tänka, men ändå...Och det kommer mer i ena än andra osv. Men superskönt o höra att det är vanligt!
Svar på tråden Är det nån som har kunnat klämma ut vätska ur brösten ogravid?