• Maggis

Hur rengöra en handtuftad ullmatta bäst?

Går det att göra hemma på något vettigt sätt? Eller måste den lämnas in? Inte någon fläck eller så utan mer att den ser allmänt sjaskig ut.
    Tips?

//Maggis
  • Svar på tråden Hur rengöra en handtuftad ullmatta bäst?
  • lilleskutto

Ta ut och skaka/piska? Ull ska väl gärna inte bli blött, det krymper väl? Jag har ingen aning faktiskt...
    Kanske finns nått på Google?

• Maggis

Har googlat men det enda jag kan hitta är att man kan tvätta den i snö??? Och det finns ju ingen nu... Annars är det mest liknande frågor som kommer upp alt. företag som sysslar med mattrengöring. Piska kan jag säkert göra men den är lite märkt av fötter som gått på den osv. Annars tänker jag någon form av mattvätt men då är det ju om den mår bra av väta, såklart. Hmmm....

Tack i alla fall för svar! 

//Maggis
  • lilleskutto

Ja då har du som jag ser det två val. Antingen väntar du på snön eller så ringer du en mattvätt.
    Har en ryamatta hemma och när den blir riktigt grisig så hänger jag upp den ute och spolar med vattenslangen ihop med lite såpa. Det tar ju ett tag innan den torkat så bra väder är ett måste :)

• Maggis

Blir nog till att ringa en mattvätt.Obestämd Vill ju inte förstöra mattan på kuppen.

//Maggis
  • jassikan

Vår matta, inte en sådan du har, såg ganska trist ut i början på sommaren. Körde med klädvårdsrulle och sedan dekorplast (för att få större upptagningsyta) för att få bort div. ludd som inte ville lossna med dammsugaren.

Den blev mycket finare.

Vågar dock inte uttala mig om hur det funkar på en ullmatta.   

Svar på tråden Hur rengöra en handtuftad ullmatta bäst?