• Anonym (Ångest)

Har sådan ångest för det förflutna, ledsen!

Vill lufta mina känslor lite, något som tynger mig oftast.

Jo för ca fyra år sedan när jag var mitt i tonåren så gick 2 nära släktingar till mig bort, samt att mina föräldrar skiljdes. Jag mådde extremt dåligt och var mycket ledsen då en av dom som gick bort, min morfar, stod mig väldigt nära. Var helt förkrossad efter hans död. Han gick bort pg a sjukdom.
    Idag har jag bearbetat sorgen, med stöd från min underbara mamma och syster och mår mycket bättre.

Hur som helst, under denna perioden var jag hur ledsen som helst, grät av och till och tappade bort mig självkänslomässigt. Pappa träffade en ny som jag inte gillade så mycket. Jag har aldrig haft en nära relation till min pappa. Hans tjej jobbade på ett ställe, tyvärr gjorde jag ett misstag som jag ångrar så djupt idag.
    Jag tog 2-3 nagellack. Detta är ca 3 år sedan. Blev påkommen, och mamma sa till mig att det är bara att göra rätt för sig och betala för det jag tagit. Skämdes enormt men givetvis betalade jag för mig. Pappa var rasande.

Ett halvår senare fick jag jobb inom äldreomsorgen. Där begick jag tyvärr nästa misstag. Tog 300, eller 500 kronor från en av personalen som jobbade där, kommer ej ihåg exakta summan.
    Kan lägga till att det ALDRIG skulle falla mig i tanken att ta från dom boende, ALDRIG.

Hur som helst, jag blev påkommen och fick sluta. Hade möte med henne och "rektorn". Dom funderade först på att polisanmäla men sa att jag måste ju kunna söka sommarjobb etc så jag slapp bli anmäld. Mådde så fruktansvärt dåligt, och kommer ihåg än idag när jag var på väg hem. Hur jag planerade min begravning nästan. Ville bara försvinna, den ångesten, skammen och skulden jag kände, tårarna som aldrig ville sluta rinna, fy aldrig känt så som jag gjorde då. 
    Jag gick vidare sen, och försökte glömma bort, förtränga det som skett.

Jag har inte stulit något sedan dess och kommer ALDRIG i hela mitt liv göra det igen.
    Men nu nästan 4 år senare, känns det som om allting kommit ikapp mig.
    Oftast när jag är ensam så jagar de mig. Vad är det som jagar mig?

Jo, ångesten, skammen och skulden för hur jag kunde göra något så idiotiskt, korkat och elakt.
    Jag ångrar detta så in i bänken, och vill inget annat än att gå vidare, glömma.
    Men jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Jo självklart aldrig göra om det igen, det kommer jag aldrig göra, och det är jag inte orolig för. Är bara så orolig för hur jag ska kunna leva med det här.
    Jag skäms så ofantligt mycket när jag tänker på detta idag, ibland mår jag illa när jag tänker på hur jag kunde ens genomföra det. Usch ser ner på mig själv när jag tänker på det jag gjorde.

Idag inser jag och vet bättre, att hur dåligt man än mår, så får man aldrig ta något, det är inte ok,
    men hur ska jag bli av med ångesten som jagar mig?

Ibland när jag sökt sommarjobb de senaste åren och man läser på arbetsförmedlingen annonser att dom söker inom äldrevården. Då knyter det sig i magen och jag mår illa och känner mig yr.
    Ångrar mig sååå oerhört djupt, för det var inget fel på jobbet. Jag älskade jobbet i sig, alla människor jag mötte. Men att jag klantade till mig.

Kan tillägga att jag för övrigt alltid har skött mig och kommer från en kärleksfull familj och har det gott ställt. Studerar nu på universitet utomlands och trivs för övrigt bra med livet och det går bra för mig, förutom dessa känslor.
    Vill som jag sagt innan, inget annat än att kunna leva livet utan att behöva påminnas om detta konstant, i den mån jag kan.
    När är det ok att släppa taget?
    Jag har jobbat de senaste 3 somrarna och skött mig och fått fina referenser och aldrig ens tänkt tanken på att ta något, så jag har verkligen lärt mig av det här.
    Känner bara själv att jag är dömd till en sämre människa pga av de misstag jag gjort.
    De få som vet om detta, dvs min familj säger att jag måste gå vidare och att jag inte får straffa mig själv som jag gör, men som sagt vill bara ha detta ogjort och ångrar att jag var ung och dum. 

Hoppas någon kan svara med lite tankar som kan hjälpa mig,
    Ha det gott därute. 

• Svar på tråden Har sådan ångest för det förflutna, ledsen!
  • Anonym (Också varit " dum")

Låter som du behöver prata av dig, med en kurator kanske? Men du , de flesta människor har gjort dumma saker i ungdomen. En del betydligt värre än du. Dessutom kommer de som blev drabbade av stölderna säkert inte ens ihåg det som hände. Så tänk inte bakåt, tänk framåt! Lycka till

• Anonym (Hm)

Du det där är pyttesmå misstag gjorda av en ung person som inte mådde bra, antingen måste din omgivning ha överreagerat katastrofalt på sådana småförselser för att ha lyckats skapa en sådan skuld hos dig eller så är det något du gått och byggt upp. Hur reagerar din närmsta omgivning på dina tankar?

• Anonym (Släpp taget)

Som föregående skrev- förlåt dig själv för det du gjort. Varje gång du får tankarna, påminn dig själv om att du gjorde det för att du mådde dåligt, men nu är nu och då är då. Du är en ärlig och fin person" och så släpp. Lovar att om du övar på att släppa tankarna (eller mota dom i dörren somjag brukar säga) så kommer du må mycket mycket bättre..! Har själv tampats med mycket skuld. Det är tufft i början att släppa gång på gång för man märker hur ofta tankarna poppar upp, men desto mer du gör det o bekräftar dig skälv desto mindre kommer du tänka på det- tro mig! Dags att släppa det & gå vidare med ditt fina liv!:)

• Anonym (Ångest)
    "Låter som du behöver prata av dig, med en kurator kanske? Men du , de flesta människor har gjort dumma saker i ungdomen. En del betydligt värre än du. Dessutom kommer de som blev drabbade av stölderna säkert inte ens ihåg det som hände. Så tänk inte bakåt, tänk framåt! Lycka till"

Ja, jag har funderat på att kanske prata med någon kurator om det inte blir bättre, för att få väck dessa jobbiga tankar en gång för alla.
    Ja, jag hoppas verkligen att dom glömmer bort det här med tiden. För det var aldrig menat personligen mot dem.¨
    Tack för ditt svar, det värmer.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Hm) skrev 2013-08-27 23:46:24 följande:
    Du det där är pyttesmå misstag gjorda av en ung person som inte mådde bra, antingen måste din omgivning ha överreagerat katastrofalt på sådana småförselser för att ha lyckats skapa en sådan skuld hos dig eller så är det något du gått och byggt upp. Hur reagerar din närmsta omgivning på dina tankar?
    Ditt inlägg värmer mig i hjärtat ska du veta.
    Ja, funderat ibland på om min omgivning reagerade på ett sådant sätt att det har skapat och sådan skam och skuld hos mig.
    Samtidigt tror jag att jag gått runt och byggt upp detta med, så det är nog både och.

Tog upp med min mamma igår att jag var så ledsen över detta, och tårarna började rinna.
    Mamma sa till mig att hon tänker aldrig på det mera och att jag för mitt eget bästa måste sluta tänka på det och gå vidare. Visst det var dumt och korkat gjort, men att jag inte kan hålla på och straffa mig så.

Varje gång jag tänker på det som skedde så vet jag idag att det jag gjorde var inte något personligt mot de personer som utsattes av stölderna. Det var precis som du sa ett misstag gjorda av en ung person som inte mådde bra.
    Gissar att jag också känner skuld och skam för hur jag betedde mig då, trodde aldrig jag skulle göra något sådant. Jag visste mycket väl att sorgen efter morfar skulle tära hårt på mig, men trodde väl aldrig att jag kunde bete mig så korkat. Känns som om sorgen uttryckte sig som total förvirring hos mig.

Som jag skrev tidigare i inlägget skulle jag aldrig få för mig att ta något utav någon annan, aldrig mer.

Vill bara passa på att tacka igen för ditt fina inlägg. Jag ska ta mig i kragen, och gå vidare och släppa det här, det är ju trots allt nästan 4 år sedan. Någon gång måste man ju förlåta sig själv för sina misstag. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Släpp taget) skrev 2013-08-28 02:40:13 följande:
    Som föregående skrev- förlåt dig själv för det du gjort. Varje gång du får tankarna, påminn dig själv om att du gjorde det för att du mådde dåligt, men nu är nu och då är då. Du är en ärlig och fin person" och så släpp. Lovar att om du övar på att släppa tankarna (eller mota dom i dörren somjag brukar säga) så kommer du må mycket mycket bättre..! Har själv tampats med mycket skuld. Det är tufft i början att släppa gång på gång för man märker hur ofta tankarna poppar upp, men desto mer du gör det o bekräftar dig skälv desto mindre kommer du tänka på det- tro mig! Dags att släppa det & gå vidare med ditt fina liv!:)
    Tack så oerhört mycket för ditt fina inlägg, det ger mig hopp om att jag kommer, ska ta mig vidare och släppa det här.

Tror jag har ganska lätt att också förstora upp sådana här saker istället för att verkligen fokusera på att verkligen gå vidare.
    Ska öva på att "släppa" tankarna och förlåta mig själv.
    Det jag gjorde var aldrig menat personligt mot någon, det var för att jag mådde så dåligt. Jag visste att det skulle bli tungt efter morfars bortgång, men trodde väl aldrig att man kunde drabbas av sådan förvirring, självhat, sorg.

Jag är glad att jag idag har kommit vidare i min sorg och som jag skrivit tidigare lockar stjälandet aldrig mig mera. Skulle aldrig få för mig att ta något igen.
    Är väl bara att man känner sig som en riktig dålig människa när man tänker på det. Men som sagt nu är nu och då är då. Jag är inte den jag var då. 

Vill passa på att tacka dig igen för ditt fina inlägg. Lycka till själv med ditt liv  
  • Anonym (Ångest)

Vill bara skriva till er alla som har tagit er tid att svarat på mitt inlägg.

Det var med viss tvekande som jag kände om jag verkligen skulle posta detta inlägg.
    Hade förväntat mig svar som "skyll dig själv, rätt åt dig" "vidrig människa du är".
    Kanske fånigt men förväntade mig sådana svar.

Kan säga att jag blir varm inombords och glad över att jag inte blivit dömd, inte blivit stämplad.
    Detta var ju bara en engångsförteelse om man säger så.

Vill bara säga tack till er alla som svarade. Det är skönt ibland att få andra människors perspektiv på sina problem, man lever ju som sagt enbart med ens egna perspektiv så, det är väl lätt att man bara ser det ur sin egna lilla vinkel.

Ha en fin helg alla ! 

Svar på tråden Har sådan ångest för det förflutna, ledsen!