Pappa slår mamma
För ungefär ett år sen så berättade mamma att pappa blivit arg på henne under en festkväll, och tagit tag i henne och dunkat hennes huvud mot väggen.... Jag frågade mamma om det hänt någon gång tidigare och hon sa att hon fått någon örfil för 20 år sen men inget mer. Jag berättade genast för min syster (så fort mina föräldrar åkt från mig - själv visste jag inte hur jag skulle reagera på informationen) som kontaktade mamma, och mamma sa då att pappa bett om ursäkt och att de rett ut det hela.
Mamma berättade också om en blåtira som hon hade för några år sedan, och som vi då skämtade om att det var pappas fel verkligen var hans fel. Han hade knuffat henne så hon tappade balansen och ramlat in i vardagsrumsbordet!
Iaf, naivt nog lät vi saken vara (även om vi diskuterat det lite vi barn)...
Igår kväll hörde min syster av sig, och berättade att vår bror (som bor hos dom just nu, men han är 29år så det är ingen minderårig inblandad) ringt henne och var ledsen. Han berättade att samma sak hade hänt igen; förra helgen hade mamma kommit upp till hans rum och bett om hjälp för pappa hade jagat henne och återigen fått tag i henne och dunkat hennes huvud i golvet. När min bror hade kommit ner på undervåningen hade möbler stått huller om buller.... sen vet jag inte vad som hände, men återigen hade det hänt under en festkväll.
Jag vet att mina föräldrar har ett osunt förhållande till alkohol, och speciellt mamma blir oerhört provocerande när hon dricker. Hon ger sig aldrig när hon väl kommit igång och drar om och om och om igen upp saker som hände i början av mamma och pappas förhållande (de har varit tillsammans sedan 1976). Jag rättfärdigar ABSOLUT INTE pappas beteende utan förkastar det helt och fullt, men samtidigt är det en olustig känsla som knager där jag känner att jag "förstår" honom... ah, jag vet att jag inte FÅR känna så!!! :(
Nu sitter vi i alla fall 3 syskon och funderar på hur vi ska gå vidare med allt!? Det är sånna dubbla känslor för allt... vi vet att det pappa gör är olagligt och FEL, men det är vår pappa! Vi vill hjälpa dom men det får inte bli fel.... Jag kunde knappt somna igår natt, och vaknade sen vid 3 av en mardröm där pappa jagade mamma... Nu på morgonen är jag fortfarande lika nollställd.
Vi vet att vi måste göra någonting, men hur!? Några förslag!?