• Pyssilullan

Behöver tips på Enkla, Snabba Vardagsrätter! Som funkar för familjen!

Hamnat i en ond cirkel - Lagar samma mat hela tiden!

Spagetti med köttfärssås
    Makaroner korv
    Fiskpinnar mos

m.m.

Skriv ner Era tips! Så man får lite ny inspiration!! - Gärna nyttigt!
    Som gillar av de flesta i familjen.

Ska ta max 30 minuter att laga helst! Alla är vi trötta / hungriga efter dagis/skola.

• Svar på tråden Behöver tips på Enkla, Snabba Vardagsrätter! Som funkar för familjen!
  • Minime01

Korvstroganoff eller varför inte ugnsstekt falukorv och potatismos.
    Mjölkstuvade makaroner och köttbullar eller falukorv, går utmärkt att göra på snabbmakaroner och mellanmjölk och tar inte mer än 10 min att tillaga om du inte gör egna köttbullar då. De tar ju en stund att göra.
    Potatisgratäng med kassler tar inte så lång tid att förbereda så det är smidigt tycker jag.
    kycklinggryta med smak av curry och ris..
    tacos eller enchiladas är också smidigt..
    finns massor med recept som är någorlunda snabba att tillaga, googla lite så hittar du säkert nåt gott som passar er..

• Cecilia9

Tortillas! Jätteenkelt.

Kycklingfilé i små bitar steker du ihop med skivad purjolök. Blanda i önskvärd mängd creme fraiche. Den får bara inte bli för rinnig. Sen kryddar du med Masala. Rättspsykiatrin stark så ta med måtta. Låt koka upp. Sen lägger du ut röran på tortillas. Rulla ihop lägg i oljad form, strö över riven ost och låt osten få färg, ca 200 c. Servera med sallad.

• Livlig

Pasta och linssås. Max tio min. beroende på pasta. 
    Koka röda linser i tomatås och krydda. Klart.

"Konservburksgryta" 
    Låter trist men urgott.  Har du färska råvaror är det förståss bäst, men ibland så... 

Alltså, kikärtor, tomatkross, bönor, och annat du gillar i burk. Du kan även lägga i frysta grönsaker... Lägg i en gryta och koka. Allt från en konservburk är ju klart och behöver bara gotta till sig i grytan.  Servera med potatis.  

• Ettantian

Crème fraîche och grädde som bas. Sen kan man variera sig massor med buljonger, kryddor.
    Kyckling, fläskfilé, eller nötkött. Allt passar.. Jag brukar bryna köttet med lök och svamp. Sen häller jag på crème fraîche och grädde, och köttbuljong, man kan även ha lite svartvinbärssaft i och eller enbär/rosepeppar. Blir supergott. Servera med pasta eller ris eller potatis

• lilylie

Recept:

3-4 kycklingfiléer (skär i små bitar)
    3 dl vatten
    1 hönsbuljongtärning
    1 tsk fransk örtkrydda
    1 dl grädde
    1 dl creme fraiche
    2 dl riven ost

Stek kycklingbitarna i smör. Häll på vatten, buljongtärning och franska örter. Låt koka en stund. Häll på grädde och creme fraiche. Koka ihop. Stäng av värmen på plattan och rör ner osten tills den smält samman med resten.
    Servera med spagetti eller tagliatelle. Eventuellt behöver man reda såsen lite, men osten gör att den blir fastare också.

• Cecilia9

Nötkött (biff-bitar)
    1 röd lök
    1 stor vitlöksklyfta (eller 2 små)
    champinjoner
    1 grön paprika
    1  burk bonjour vitlök och örter
    1  burk (2 dl) creme fraiche
    ett knippe färsk basilika

Stek köttet tillsammans med rödlök och vitlök (krydda med salt och grovmalen svartpeppar), blanda ner champinjoner och paprika. Fräs en stund, blanda sen i bonjour och creme fraiche. Hacka basilikan grovt eller dela ner med fingrarna... låt puttra en stund.. 

Servera med bandspagetti (eller färsk pasta är godare).

Min sambo som lärde mig denna. Jättegod!

• Zenobia

Brukar steka kyckling file eller om man har redan färdig kyckling hemma går det fortare. Har i kycklingfond, grädde och lite mjölk och sen har ja i kokta grönsaker samt curry som sen står och bubblar tills grönsakerna är klara. Till det ris eller bulgur. Det älskar min barn.

Det går juh fortare om man har rester av kokta grönsaker hemma då behöver det bara bli varmt.

En annan variant är skinksås med pasta. Koka upp mjölk, grädde i en kastrull, ha i strimlad skinka och ost och smaka av med kryddor.   

Snabb köttgryta är med lövbiff, sen lök, champinjoner och paprika som man steker och sen har i creme fraiche och kryddar.   

Svar på tråden Behöver tips på Enkla, Snabba Vardagsrätter! Som funkar för familjen!